icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Niet tevreden over nieuwe bril

Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over je aankoop bij de opticien, bijvoorbeeld over een nieuwe bril met glazen op sterkte waarmee je niet goed kunt zien. Bespreek je klacht met de opticien.

Wat zijn je rechten?

Als je een nieuwe bril aanschaft, sluit je een koopovereenkomst met een opticien. Je hebt recht op een goed passend montuur en glazen waarmee je uitstekend kunt zien.

De opticien kan aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) en in dat geval zijn de Algemene Voorwaarden Optiekbedrijven van toepassing. In deze voorwaarden is onder andere een geschillenregeling opgenomen. Is de opticien niet bij de NUVO aangesloten, dan zijn er meestal eigen, algemene voorwaarden van toepassing op de gesloten overeenkomst.

Wat kun je het beste doen?

  • Ga allereerst met je opticien in gesprek.
  • Kom je daar niet uit, stuur dan een aangetekende brief met je klacht. Schrijf wat je van de opticien verlangt en geef aan dat je binnen 3 weken na dagtekening van de brief een reactie wilt ontvangen.
  • Heb je na die 3 weken geen reactie ontvangen of is de reactie onbevredigend, dan kun je de klacht voorleggen bij de Geschillencommissie Optiek. De opticien moet dan wel aangesloten zijn bij de NUVO of geregistreerd bij de Geschillencommissie.
  • Als de opticien niet is aangesloten bij de Geschillencommissie, dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering in. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070-445 45 45. Als lid krijg je bij ons een persoonlijk juridisch advies.

Tip:

  • Je kunt ook een oogarts of een andere opticien inschakelen voor een zogenaamde 'second opinion'. Vraag hen de bril te controleren en het resultaat op schrift te zetten.
  • Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.