Buitenlandse webshops: onveilige huishoudelijke apparaten
Lauri ten Grotenhuis Expert Woning & HuishoudenGepubliceerd op:21 januari 2022
Wat is het probleem?
Huishoudelijke apparaten die je in buitenlandse online webwinkels koopt voldoen niet altijd aan Europese regels. In het najaar van 2021 beoordeelden we 2 airfryers en 2 mini-stofzuigers.
De ene airfryer bestellen we via Amazon.co.uk. Dit apparaat heeft een Engelse stekker en is dus alleen te gebruiken met een adapter. De andere bestellen we bij Wish.com. Deze begint bij het eerste gebruik flink te roken en daarom zijn we maar gestopt met het onderzoek.
De stofzuigers die we bestellen werken allebei. Eén stofuiger wordt geleverd met alleen Chinese informatie. En de zuigkracht die op het product staat, is lager dan de website vermeldt. Het CE-merk staat alleen op de doos en niet op het product. De andere stofzuiger was van zeer matige kwaliteit. Dit apparaat heeft geen CE-merk terwijl dat wel verplicht is.
Wat kun je doen?
- Koop huishoudelijke apparaten alleen via betrouwbare Nederlandse of Europese webshops.
- Controleer of de fabrikant duidelijk vermeld is.
- Controleer op de website of het product een Nederlandse stekker heeft.
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.