icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Retourdeals en Tweedekans-producten

Bij steeds meer webwinkels kun je producten met korting bestellen die door andere kopers zijn teruggestuurd. Hoeveel prijsvoordeel krijg je en wat zijn de risico's? 
evelien mansens

Evelien Mansens   Expert Wonen & LevenBijgewerkt op:10 juli 2020

Retourdeals

Waar koop je ze?

Het is soms even zoeken, maar best veel webwinkels bieden ze aan. Alleen heeft iedere winkel er een andere naam voor. De bekendste en meest gekochte zijn die van Coolblue en Bol.com. 
 

Coolblue Tweedekans
Bol.com Retourdeal, Retourkansjes van BuyBay, artikelen van Retourplaza
MediaMarkt Outletdeal
Blokker Retourkansjes
Ebay BuyBay Returndeals
Bax B-stock
Amazon.de Warehouse Deals
Amac Open Box
PlatteTV Buitenkansjes
2dekansje.com Tweedekansjes
Paradigit Als Nieuwtjes
Retourplaza geen naam, verkoopt ook via Bol.com

Wat krijg je precies?

De staat waarin de Tweedekans-producten zich bevinden, wisselt nogal: 

  • Soms gaat het om producten waarvan alleen de doos een keer is opengemaakt. Maar het kunnen ook artikelen zijn met krasjes, deukjes en andere lichte gebruikssporen. Er wordt in ieder geval altijd een goed werkend product beloofd. 
  • Sommige winkels houden het bij een algemene omschrijving. Je weet daardoor niet precies wat er met het product aan de hand is.
  • Met name Coolblue en Retourplaza omschrijven de producten duidelijk en eventuele schade wordt geïllustreerd met foto’s. 

Wat is het prijsvoordeel?

Bol.com belooft tot 15% korting op de nieuwprijs en Retourplaza zelfs tot 65% bovenop de laagste internetprijs. Bij andere winkels moet je het doen met beloftes als ‘hoge korting’, ‘sterk in prijs verlaagd’ of ‘voor een zacht prijsje’.

We hebben van 90 producten het kortingspercentage berekend. Deze vergeleken we met de nieuwprijs bij dezelfde èn andere webwinkels. Zo konden we bepalen of het goede deals zijn. Wat blijkt:

  • Het prijsvoordeel loopt flink uiteen en verschilt per product.
  • 68% korting is het grootste prijsvoordeel dat we tegenkwamen.
  • Bij 38% van de producten is er sprake van een mooie deal. Bij de rest stelde de korting niet zo heel veel voor. 

Is het een duurzame keuze?

Webwinkels die Retourdeals en Tweedekans-producten aanbieden, gebruiken duurzaamheid als verkoopargument. Ruim een kwart van ons panel koopt dit soort artikelen inderdaad vanwege het milieu. Ze zijn daarbij in de veronderstelling dat deze producten anders worden vernietigd. We hebben geen aanwijzingen dat dit in ons land op grote schaal gebeurt. Voor een webwinkel is het niet lucratief om goede artikelen zomaar weg te gooien. Bestellingen die teruggestuurd worden, gaan na een controle meestal gewoon terug de verkoop in. Maar niet iedere webwinkel hangt er vervolgens het label 'Retourdeal' aan of geeft er korting op. 

Volgens Bol.com wordt minder dan 1% vernietigd. Dan gaat het om producten die in echt slechte staat zijn, zoals een kapotte spiegel of een gescheurde zak hondenvoer. Bij Coolblue krijgen producten een tweede leven via een goed doel, reparatie of refurbishment. Dit zijn producten die niet aan de eisen voldoen om een tweedekans-product te worden.

Wat als het product tegenvalt?

Mocht het product toch tegenvallen, dan is er meestal geen groot probleem. Bijna alle webwinkels hanteren dezelfde retourtermijn als bij nieuwe producten. Die is minimaal 14 dagen, maar kan ook gunstiger zijn, zoals 30, 60 of zelfs 100 dagen. 

Ook gelden volgens de meeste webwinkels dezelfde garantievoorwaarden als voor nieuwe producten. De garantietermijnen die genoemd worden, verschillen wel per winkel, variërend van 6 maanden tot 5 jaar. 

Tips

  • Controleer wat de winkel precies onder een retourdeal of tweedekansproduct verstaat. Sommige webwinkels verkopen onder dezelfde naam ook producten die tijdens het transport (licht) beschadigd zijn. Of ze verkopen showroom- en verouderde modellen. Soms is er een aanbod van refurbished apparaten die na gebruik opgeknapt en gerepareerd zijn.
  • Kijk goed naar de omschrijving van de staat van het product. Hoe gedetailleerder, hoe beter. Liefst met foto’s, zodat je met eigen ogen kunt zien wat je in huis haalt. 
  • Kijk niet alleen naar de van-prijs of de doorgestreepte prijs. Die ligt regelmatig hoger dan de nieuwprijzen bij andere winkels, waardoor je een verkeerd beeld krijgt van het kortingspercentage.
  • Vergelijk de aanbiedingsprijs met de nieuwprijs bij dezelfde en andere webwinkels. Het komt regelmatig voor dat je hetzelfde product, maar dan nieuw, ergens anders goedkoper kunt kopen.
  • Let bij winkels die als platform fungeren, zoals Bol.com en Amazon.de, extra op. Daar zijn nieuwprijzen soms zelfs lager dan deTweedekans-producten die op dezelfde site (maar dan door een externe verkoper) worden verkocht.
  • Laat je niet alleen door het prijsvoordeel verleiden. Kijk ook naar hoe goed de producten uit onze tests komen. In onze productvergelijkers vind je niet alleen testresultaten maar ook actuele prijzen.
  • Of vergelijk de prijzen door in een zoekmachine op het product en het typenummer te zoeken. Let wel goed op dat je precies hetzelfde product vergelijkt.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.