Buitenlandse webshops: pas op met cosmetica

Lauri ten Grotenhuis Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op: 20 januari 2022

Wat is het probleem?
Om in de EU verkocht te mogen worden moet op cosmeticaproducten zoals mascara, deodoranten en gezichtscrèmes een ingrediëntenlijst staan. Een ingrediëntenlijst is belangrijk als je bepaalde ingrediënten wilt vermijden bijvoorbeeld vanwege een allergie. Ook is hiermee te checken of stoffen in de EU zijn toegestaan.
De Consumentenbond bekeek in 2021 enkele cosmeticaproducten. De meeste producten hadden een ingrediëntenlijst. Maar de naamgeving van de ingrediënten was vaak niet volgens de EU-regels. Hierdoor kun je moeilijk inschatten of je het product kunt gebruiken bij een allergie voor bepaalde ingrediënten. Ook troffen we zonnebrandmiddel aan dat een beschermingsfactor claimt van SPF90, wat in de EU niet is toegestaan. Ook ontbraken verschillende verplichte waarschuwingszinnen op dit product.
De Deense consumentenbond Taenk doet vaker onderzoek naar cosmetica. In 2021 bekeek Taenk 40 producten waarvan 17 producten geen ingrediëntenlijst hadden. Drie producten bevatten zelfs verboden ingrediënten. Bij een onderzoek in 2019 stond er op 21 van de 39 producten geen ingrediëntenlijst en/of ontbrak informatie over de fabrikant. In één product werden stoffen gevonden die in de EU verboden zijn. Ook trof Taenk beide keren stoffen aan waarvoor in de EU beperkingen gelden voor het gebruik, zoals verschillende hormoonverstorende stoffen.
Om welke producten gaat het?
Het gaat om crèmes, bodylotions, lippenstift, poeders, zonnebrand en foundation. Veel van de producten zijn merkloos, maar er zijn ook producten gekocht van Nivea, Garnier, L'Oreal, Weleda en Biotherm. De producten zijn gekocht bij Wish.com, Amazon.com, Fruugo.com en Shein.com. Wish.com had de meeste producten die niet voldeden aan de eisen.
Er waren vooral problemen met de merkloze producten van de verschillende websites. Maar er is ook een product gevonden dat lijkt op het product dat in de EU verkocht mag worden, maar dat niet is. Het product van Nivea bevatte 2 ingrediënten die in de EU verboden zijn sinds februari 2017. Het gaat om methylisothiazolinone en methylchloroisothiazolinone. Het betreffende product bleek voor de Amerikaanse markt gemaakt te zijn. In Amerika gelden andere regels voor deze ingrediënten.
Wat hebben de Denen gedaan?
De Denen hebben de webwinkels van hun bevindingen op de hoogte gesteld.
Wat kan ik doen?
Koop cosmetica bij een Europese (online) winkel van een Europese fabrikant. Alleen dan kan de Nederlandse toezichthouder, de NVWA, indien nodig ingrijpen. Koop je cosmetica online? Check dan op de website of de ingrediënten daar vermeld staan en of er staat wie de fabrikant is.
Op elk cosmeticaproduct moet onderstaande informatie staan. Bij klachten kun je dan zelf een melding maken bij de fabrikant of melding maken bij de NVWA.
Op de verpakking/het product moet vermeld staan*:
- de naam of de handelsnaam en het adres van de verantwoordelijke persoon. Land van herkomst.
- de inhoud van de verpakking in gram of milliliter.
- de minimale houdbaarheidsdatum.
- de bijzondere voorzorgen in verband met het gebruik indien van toepassing.
- product batch nr.
- functie van het product (indien niet direct duidelijk).
- een lijst van ingrediënten (INCI).
Voor zonnebrand gelden daarnaast aanvullende eisen.
*volgens Europese richtlijnen
Nieuw & interessant
- Nieuws | 26 apr.
Pakketbezorgers nog altijd veelvuldig in de fout
Pakketbezorgers gaan nog altijd veelvuldig in de fout. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bij 1 op de 3 consumenten ging er afgelopen jaar iets mis. Vooral bij de kleinere pakketbezorgers is een flinke stijging van het aantal klachten te zien. - Test | 25 apr.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we op Klachtenkompas veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 25 apr.
Consumentenbond stelt supermarkten aansprakelijk voor foute kassabonnen
Er staan nog steeds fouten op de kassabonnen van Albert Heijn, Jumbo en Plus. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond stelt de supermarkten nu aansprakelijk voor de foute prijzen aan de kassa’s. - Nieuws | 28 feb.
Krimpflatie grote ergernis onder consumenten
Consumenten ergeren zich enorm aan stiekeme prijsstijgingen. Dat blijkt uit de meldingen die de Consumentenbond ontving op zijn meldpunt Eerlijk. Van de ruim 1500 meldingen gingen er 900 over krimpflatie. Daarbij zit er minder in een verpakking, maar daalt de prijs niet mee.