icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Buitenlandse webshops: pas op met cosmetica

Er zijn verschillende productcategorieën die je beter niet via buitenlandse webwinkels kunt aanschaffen. Cosmetica is er daar één van. Producten die je buiten de EU koopt voldoen niet altijd aan EU veiligheidsregels. Onze Deense collega’s bestellen regelmatig cosmeticaproducten bij online platforms. Vaak missen producten informatie over de samenstelling. Ze mogen daarom niet in Europa verkocht worden.
Lauri ten Grotenhuis_S

Lauri ten Grotenhuis   Expert Woning & HuishoudenBijgewerkt op:20 januari 2022

Groupphoto_some_products

Wat is het probleem?

Om in de EU verkocht te mogen worden moet op cosmeticaproducten zoals mascara, deodoranten en gezichtscrèmes een ingrediëntenlijst staan. Een ingrediëntenlijst is belangrijk als je bepaalde ingrediënten wilt vermijden bijvoorbeeld vanwege een allergie. Ook is hiermee te checken of stoffen in de EU zijn toegestaan. 

De Consumentenbond bekeek in 2021 enkele cosmeticaproducten. De meeste producten hadden een ingrediëntenlijst. Maar de naamgeving van de ingrediënten was vaak niet volgens de EU-regels. Hierdoor kun je moeilijk inschatten of je het product kunt gebruiken bij een allergie voor bepaalde ingrediënten. Ook troffen we zonnebrandmiddel aan dat een beschermingsfactor claimt van SPF90, wat in de EU niet is toegestaan. Ook ontbraken verschillende verplichte waarschuwingszinnen op dit product. 

Disaar beauty skincare sunscreen 1200x800

De Deense consumentenbond Taenk doet vaker onderzoek naar cosmetica. In 2021 bekeek Taenk 40 producten waarvan 17 producten geen ingrediëntenlijst hadden. Drie producten bevatten zelfs verboden ingrediënten. Bij een onderzoek in 2019 stond er op 21 van de 39 producten geen ingrediëntenlijst en/of ontbrak informatie over de fabrikant. In één product werden stoffen gevonden die in de EU verboden zijn. Ook trof Taenk beide keren stoffen aan waarvoor in de EU beperkingen gelden voor het gebruik, zoals verschillende hormoonverstorende stoffen.

Om welke producten gaat het?

Het gaat om crèmes, bodylotions, lippenstift, poeders, zonnebrand en foundation. Veel van de producten zijn merkloos, maar er zijn ook producten gekocht van Nivea, Garnier, L'Oreal, Weleda en Biotherm. De producten zijn gekocht bij Wish.com, Amazon.com, Fruugo.com en Shein.com. Wish.com had de meeste producten die niet voldeden aan de eisen. 

Er waren vooral problemen met de merkloze producten van de verschillende websites. Maar er is ook een product gevonden dat lijkt op het product dat in de EU verkocht mag worden, maar dat niet is. Het product van Nivea bevatte 2 ingrediënten die in de EU verboden zijn sinds februari 2017. Het gaat om methylisothiazolinone en methylchloroisothiazolinone. Het betreffende product bleek voor de Amerikaanse markt gemaakt te zijn. In Amerika gelden andere regels voor deze ingrediënten.

Wat hebben de Denen gedaan?

De Denen hebben de webwinkels van hun bevindingen op de hoogte gesteld. 

Wat kan ik doen?

Koop cosmetica bij een Europese (online) winkel van een Europese fabrikant. Alleen dan kan de Nederlandse toezichthouder, de NVWA, indien nodig ingrijpen. Koop je cosmetica online? Check dan op de website of de ingrediënten daar vermeld staan en of er staat wie de fabrikant is.  

Op elk cosmeticaproduct moet onderstaande informatie staan. Bij klachten kun je dan zelf een melding maken bij de fabrikant of melding maken bij de NVWA. 

Op de verpakking/het product moet vermeld staan*:

  • de naam of de handelsnaam en het adres van de verantwoordelijke persoon. Land van herkomst.
  • de inhoud van de verpakking in gram of milliliter.
  • de minimale houdbaarheidsdatum.
  • de bijzondere voorzorgen in verband met het gebruik indien van toepassing.
  • product batch nr.
  • functie van het product (indien niet direct duidelijk).
  • een lijst van ingrediënten (INCI). 

Voor zonnebrand gelden daarnaast aanvullende eisen. 

*volgens Europese richtlijnen

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.