Groener autorijden
Groener autorijden wordt steeds belangrijker. Begin 2019 ging het Green NCAP-programma van start. Dit programma beoordeelt auto's op verbruik en de uitstoot. Nu, in november 2020, publiceren we de resultaten van 24 geteste auto’s die het inmiddels vernieuwde programma hebben doorlopen.

Ronald Vroman , Expert Auto, Fiets & Reizen Bijgewerkt op:26 november 2020

Wat is nieuw?
De belangrijkste verandering is dat naast de bestaande Clean Air Index en de Energy Efficiency Index ook wordt gekeken naar de bijdrage aan het broeikaseffect met de Greenhouse Gas Index. Daarnaast ondergaat de auto meer testen (onder andere bij -7 ͦC), worden meer uitlaatgascomponenten gemeten en zijn de criteria aangescherpt. De resultaten zijn dan ook niet meer vergelijkbaar met de 17 auto’s die we in 2019 publiceerden.
Wat doet het Green NCAP?
Green NCAP test de auto’s op een realistische manier en strenger dan de wettelijke normen. Het programma beoordeelt daarbij de hoeveelheid schadelijke uitlaatgassen met gezondheidsrisico’s en drukt die uit in de zogenoemde Clean Air Index. Het elektriciteit- en brandstofverbruik staat in de Energy Efficiency Index. De Greenhouse Gas Index zegt iets over de bijdrage aan het broeikaseffect.
Voor iedere index zijn maximaal 10 punten te behalen. De eindscore is gebaseerd op het gemiddelde en wordt vertaald naar een oordeel van 0 tot 5 sterren.
Die eindscore vertelt consumenten hoe 'groen' een auto is. Een auto haalt alleen 5 sterren als hij zeer schoon en zuinig is én weinig boeikasgassen uitstoot. Aan de andere kant van het spectrum zien we auto’s die 0 sterren scoren omdat ze stevig verbruiken of vervuilen of beide.
Het herziene beoordelingsschema sluit goed aan bij de voorlopige uitkomsten van een uitgebreid Europees consumentenonderzoek, waarvan de volledige resultaten begin volgend jaar zullen worden gepubliceerd.
Wat kun je met de resultaten van Green NCAP?
Green NCAP legt alle auto’s langs dezelfde meetlat. Dat biedt consumenten de mogelijkheid een weloverwogen keuze te maken voor een nieuwe auto. Als er meer testresultaten beschikbaar zijn, vermelden we deze bij de automodellen die we aanbieden in het private lease-collectief.
Je eigen private-leaseauto rijden?
Met ons Autolease-collectief ben je zeker van een betrouwbaar leasecontract en eerlijke prijs. Je least al een nieuwe auto vanaf €198 per maand.
Actie: nu met gratis thuislevering van je auto!
- Contracten vanaf 12 maanden
- Kosteloos opzegbaar bij persoonlijke omstandigheden
- Nu nog veel auto’s op voorraad.
- Betrouwbare en gecheckte voorwaarden
- Groot aanbod hybride en elektrische auto's

Testresultaten Green NCAP
Vierentwintig auto's doorliepen het vernieuwde testprogramma: 10 benzine auto’s (waarvan 2 hybride), 10 diesels, 2 aardgas auto’s en 2 elektrische. Alle auto's voldoen aan de nieuwste Euro 6d-norm.
(E) = Elektrisch | Clean Air Index | Energy Efficiency Index | Greenhouse gas index | Star Rating |
Hyundai Kona (E) | 10 | 10 | 10 | 5 sterren |
Renault Zoe R110 Z.E. (41 kWh) (E) | 10 | 10 | 10 | 5 sterren |
Toyota C-HR 1.8 Hybrid (H) | 6 | 6,9 | 5,4 | 3,5 sterren |
Mercedes C 220d 9G-Tronic (D) | 7 | 5,7 | 2,9 | 3 sterren |
Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 (B) | 5,3 | 5,8 | 4,8 | 3 sterren |
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 (B) | 4,7 | 6,2 | 5,1 | 3 sterren |
Renault Captur TCe 130 (B) | 5,1 | 5,3 | 4,7 | 3 sterren |
Renault Clio TCe 100 (B) | 4,6 | 6,9 | 5 | 3 sterren |
Seat Ibiza 1.0 TGI (A) | 6,7 | 5,7 | 4,5 | 3 sterren |
VW Polo 1.0 TSI (B) | 6,3 | 6,2 | 4,9 | 3 sterren |
BMW 320d (D) | 6,2 | 6 | 0,6 | 2,5 sterren |
Dacia Duster Blue dCi 115 2WD (D) | 5,1 | 5,1 | 2,8 | 2,5 sterren |
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (H) | 5,3 | 4,2 | 4,1 | 2,5 sterren |
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T (B) | 6,1 | 4,5 | 4,1 | 2,5 sterren |
Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 130 (D) | 4,3 | 5,3 | 2,8 | 2,5 sterren |
Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet (B) | 3,3 | 4,9 | 4,2 | 2,5 sterren |
VW Passat 2.0 TDI DSG (D) | 4,6 | 3,3 | 1,9 | 2 sterren |
Audi A4 40 g-tron S tronic (A) | 4,6 | 3,3 | 1,9 | 2 sterren |
Jeep Renegade 1.6 Multijet (D) | 4,9 | 4,7 | 0,8 | 2 sterren |
Mazda CX-5 SKYACTIV-G 165 (B) | 3,8 | 4,1 | 3,7 | 2 sterren |
Kia Sportage 1.6 CRDi 136 AWD (D) | 3,4 | 3,2 | 0,1 | 1,5 ster |
Mercedes V 250d 9g-tronic (D) | 7,2 | 1,2 | 0,0 | 1,5 ster |
Opel Zafira Life S 2.0 '(D) (D) | 6,8 | 1,3 | 0,1 | 1,5 ster |
VW Transporter 2.0 TDI (D) | 5,6 | 0,6 | 0, | 1,5 ster |
Toelichting testresultaten
De 2 elektrische auto's die in deze ronde zijn getest - de Hyundai Kona en Renault ZOE - behalen allebei een maximale score van 5 sterren, ze scoren maximaal op schone lucht, energie-efficiëntie en broeikasgassen. Ze worden gevolgd door de Toyota C-HR met 3,5 sterren. Deze auto combineert een benzinemotor met hybride technologie wat met name de efficiëntie ten goede komt. De op dezelfde manier aangedreven Honda CR-V doet het minder goed en krijgt 2,5 sterren.
De 3 populaire compacte auto’s - de VW Polo, Renault Clio en Peugeot 208 - worden allemaal beoordeeld als voertuigen met 3 sterren. Aan de onderkant van de ranglijst zien we een drietal ‘busjes’ die op anderhalve ster blijven steken. Dat zijn de VW Transporter, Mercedes-Benz V-Klasse en Opel Zafira. Dat komt vooral door hun gewicht en slechte aerodynamica. Hoewel ze dankzij een zeer effectieve nabehandeling de uitstoot van vervuilende stoffen goed onder controle houden, hebben ze veel brandstof (energie) nodig om dat gewicht te verplaatsen.
De grotere SUV’s komen niet veel beter uit de verf dan de bestelwagens en ‘doen’ tussen de 1,5 en 2,5 sterren.
In de klasse van grote gezinsauto's krijgen de VW Passat 2.0 TDI en de BMW 320d beide 2,5 sterren. De Mercedes-Benz C220d verdiende er 3. Vooral de Mercedes maakt indruk met zijn beheersing van de uitstoot van vervuilende stoffen en toont aan wat er kan worden gedaan met een goed motorontwerp en uitlaatgas-nabehandeling. Maar er is nog steeds een gat te overbruggen naar de nul-uitlaatemissies van elektrische auto's.
Van de 2 aardgasauto’s - Audi A4 en Seat Ibiza - valt vooral het lage oordeel van de Audi voor de uitstoot van broeikasgassen op. Naast een flinke hoeveelheid kooldioxide ontsnapt er ook het agressievere methaangas uit de uitlaat.
Kijk voor meer informatie over Green NCAP op de website van GreenNCAP.
What’s next?
In februari 2021 publiceert Green NCAP een volgende groep van ca 25 nieuwe auto’s waarin ook de 'Plug-in Hybride'-categorie vertegenwoordigd zal zijn. Ook worden dan de uitkomsten van een uitgebreid Europees onderzoek onder enkele duizenden consumenten in verschillende landen gepubliceerd.
Steun de Consumentenbond
De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen rondom private lease. Zo helpen we jou bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.
Lees verder
Artikelen binnen Private lease
Alle artikelenNieuw & interessant
- 25 jan.
Groener autorijden via Autolease-collectief
Via private lease kun je betaalbaar elektrisch rijden. Om de stap naar elektrisch rijden makkelijker te maken hebben een omruilgarantie voor de Kia e-Niro. En je kunt een laadpaal leasen. - Nieuws | 6 jan.
Openbaar vervoer minder in trek
Na de pandemie pakken we liever de eigen auto of de fiets in plaats van het openbaar vervoer. Ook blijven we dichter bij huis. Dat blijkt uit een onderzoek van BEUC, de samenwerkende Europese consumentenorganisaties. Veelgestelde vragen private lease
Met private lease rij je voor een vast maandbedrag in een nieuwe auto. Hoe zit het met eigen risico bij schade, BKR-registratie en afschrijvingen? Bekijk de video!
- Nieuws | 5 jan.
Subsidie nieuwe elektrische auto’s stopt
Voor nieuwe elektrische auto’s kan binnenkort geen subsidie meer worden aangevraagd. Wees er dus snel bij als je nog een elektrische auto wil kopen of privé leasen.