icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Groener autorijden

Groener autorijden wordt steeds belangrijker. Met het Green NCAP-programma kun je een bewuste keuze maken als je een auto koopt of leaset. Dit programma beoordeelt auto's op verbruik en uitstoot die schadelijk is voor gezondheid en klimaat.
Ronald Vroman_S

Ronald Vroman , Expert Auto, Fiets & Reizen Bijgewerkt op: 24 november 2022

GreenNCAP_28219_3

De groenste auto

De groenste auto in van het Green NCAP testprogramma van 2022 is de Dacia Spring, op de voet gevolgd door de Tesla Model 3. Beide auto's zijn elektrisch en stoten dus lokaal niets uit.

De Dacia verbruikt net wat minder stroom in het testonderdeel met een lage buitentemperatuur. Dat vertaalt zich naar een iets hogere score voor het verbruik en uitstoot voor de opwekking van die elektriciteit. Het laat zien dat met lichtere en kleinere auto's uiteindelijk de laagste milieu-impact kan worden gehaald.

De minst groene auto

De minst groene auto getest in 2022 is de Genesis GV70 met 2,5-liter benzinemotor, zonder hybride-techniek. Hij valt door de mand op verbruik én uitstoot van schadelijke gassen. Dat het (veel) beter kan, bewijzen enkele benzineauto's in de middenmoot die op alle testaspecten duidelijk zuiniger en schoner zijn. Bijvoorbeeld de Skoda Fabia 1.0 of zelfs een SUV, de Honda HR-V 1.5.

Alle testresultaten

Uitleg onderstaande tabel, die gesorteerd is op het gemiddelde van de drie deelscores:

  • Luchtkwaliteit Index: uitstoot met gezondheidsrisico’s.
  • Energiegebruik Index: het elektriciteit- en brandstofverbruik.
  • Broeikasgas Index: uitstoot die bijdraagt aan het broeikaseffect.
  • Aandrijfvorm: (A) = Aardgas, (B) = Benzine, (D) = Diesel, (E) = Elektrisch, (H) = Hybride, benzine, (PHEV) = Hybride met stekker, (W) = Waterstof.

Merk, model, aandrijfvorm

Ster
score 
(0-5)

Lucht
kwali-

teit 

 Energie
gebruik

Broei-kas
gas

Dacia Spring 33 kW (e) 5 10 9,8 10
Tesla Model 3 208 kW (e) 5 10 9,6 9,8
Cupra Born 170 kW e-Boost (e) 5 10 9,3 9,6
Nio ET7 480 kW (e) 5 10 9,4 9,6
Renault Megane E-Tech EV60 (e) 5 10 9,4 9,6
Audi Q4 e-Tron Sportb. 50 quattro (e) 5 10 9,2 9,5
Hyundai Ioniq 5 58 kWh  (e) 5 9,1 9,3 9,4

Lynk & Co 01 Plug-in Hybrid (phev)

3,5 6,8 6,0 5,6
Toyota Aygo X 53 kW (b) 3 6,2 6,0 4,8
Skoda Fabia 1.0 MPI (b) 3 5,8 6,0 4,9
Fiat 500 Hybrid 1.0 GSE (b) 3 4,3 6,3 5,2
Honda HR-V 1.5 i-MMD Hybrid (b) 3 7,4 4,9 3,4
Toyota Yaris Cross 1.5 hybrid (b) 3 6,7 5,2 3,7
Seat Ibiza 1.0 TSI 81 kW (b) 2,5 5,8 5,1 3,7
Hyundai Bayon 1.0 T-GDI (b) 2,5 3,4 5,4 4,1
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T (b) 2,5 7,0 3,9 2,1
VW Caddy 1.5 TSI (b) 2,5 5,7 4,3 2,6
Renault Kangoo TCe 130 (b) 2,5 7,1 3,4 1,6
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybr. (b) 2 4,2 4,5 3,1
Peugeot 308 1.2 PureT. 130 auto (b) 2 3,8 4,7 3,2
Genesis G70 Shooting Brake 2.2 (d) 2 5,8 2,9 0,7
DS 4 PureTech 225 automatic (b) 1,5 3,2 3,5 2,0
Subaru Outback 2.5i Lineartr. (b) 1,5 4,8 2,1 0,7
Genesis GV70 2.5 TGDI AWD auto (b) 1 3,4 0,7 0

 

Toelichting testresultaten

Elektrische auto

De elektrische auto's in de Green NCAP test scoren allemaal 5 sterren en een 10 voor het onderdeel luchtkwaliteit. Toch zijn er wel  verschillen bij het verbruik, dat zich uiteindelijk ook doorvertaalt naar een hogere uitstoot bij het opwekken van energie. Zo is de Renault Mégane E-tech ongeveer even zuinig als de Tesla Model 3 bij lagere snelheden. Maar in snelwegmetingen zien we toch een aardig hoger verbruik.

Gemiddeld over alle metingen genomen is de Dacia Spring is de zuinigste geteste elektrische auto. De Tesla Model 3 volgt hem op de voet. Een aardige prestatie, gezien de veel zwaardere en grotere accu - en dus ook auto - én een veel krachtigere motor. Andere geteste elektrische auto's van vergelijkbaar gewicht als de Tesla zijn toch minder efficiënt.

Kanttekening is dat de besparing die door langzamer en inspelend rijden bereikt kan worden, soms groter is dan de verschillen tussen auto's onderling.

Benzinemotoren

Tussen de beste en slechtste geteste auto met benzinemotor zien we duidelijke verschillen. Bijvoorbeeld de Skoda Fabia 1.0 of zelfs een SUV, de Honda HR-V 1.5. zijn veel zuiniger met brandstof dan de (nog niet in Nederland verkrijgbare) Genesis GV70.

Als het gaat om schadelijke stoffen voor de gezondheid, dan valt naast de Honda HR-V de Renault Kangoo positief op. Indrukwekkend, omdat bij kleinere motoren - zoals de 1.3 van deze Renault - de uitstoot van koolmonoxide en ammoniak vaak flink hoger ligt.

Verschillen en vergelijken

De verschillen in resultaten zijn soms deels te verklaren door gewicht, frontaal oppervlak (hoogte en breedte) en aerodynamica. Toch kun je vooral bij auto's met brandstofmotor vaststellen dat sommige fabrikanten de motortechniek beter voor elkaar hebben dan andere. Er is veel winst te behalen met een goed motorontwerp en uitlaatgas-nabehandeling.

Het loont voor je portemonnee, gezondheid én klimaat om auto's te vergelijken op zuinigheid en uitstoot. Kijk voor meer informatie over Green NCAP op de website van Green NCAP, waar je ook het geteste verbruik per 100 km vindt, onder diverse omstandigheden.

Hoe werkt Green NCAP?

Green NCAP test de auto’s op een realistische manier en ook onder minder gunstige imstandigheden, zoals een koude omgeving en met belading. Het programma beoordeelt daarbij 3 componenten:

  • Luchtkwaliteit Index (Clean Air Index): de hoeveelheid schadelijke uitstoot met gezondheidsrisico’s, zoals NOx (stikstofoxiden).
  • Energiegebruik Index (Energy Efficiency Index): het elektriciteit- en brandstofverbruik. De verschillende tests benaderen het praktijkverbruik beter.
  • Broeikasgas Index (Greenhouse Gas Index): uitstoot die bijdraagt aan het broeikaseffect, zoals methaangas.

Voor iedere index zijn maximaal 10 punten te behalen. De eindscore van 0 tot 5 steren is gebaseerd op het gemiddelde. Het vertelt ook hoe 'groen' een auto is.

Een auto haalt alleen 5 sterren als hij zeer schoon en zuinig is én weinig broeikasgassen uitstoot.

Reëlere verbruik- en uitstootcijfers

De verbruik- en uitstootcijfers van autofabrikanten wijken vaak flink af van de praktijk. Daarom is Green NCAP opgericht, een organisatie - gelinkt aan de Consumentenbond - die auto's op op een strengere manier test dan de wettelijke normen. In 2022 is het programma aangepast, kijk verderop deze pagina voor details.

Wat kun je met Green NCAP-resultaten?

Green NCAP legt alle auto’s langs dezelfde meetlat. Zo kun je een weloverwogen keuze maken voor een zuinige én schone auto. Als er meer testresultaten beschikbaar zijn, vermelden we deze bij de automodellen die we aanbieden in het private lease-collectief.

Wijzigingen 2022

In 2022 is het Green NCAP programma grondig aangepast. Hierdoor zijn de resultaten niet meer vergelijkbaar met die uit voorgaande jaren.

Een belangrijke wijziging is dat in de berekening vanaf nu ook de hoeveelheid broeikasgassen wordt meegenomen, die nodig is voor productie en transport. Dit gaat om zowel elektrische energie als (fossiele) brandstoffen. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de kritiek dat alleen gekeken wordt naar wat de uitlaat uitstoot.

De uitstoot wordt opgeteld bij de uitlaatemissies en samen vormen ze de basis voor de beoordeling. Elektrische auto’s scoren zo dus niet meer automatisch een 10 voor het onderdeel broeikasgassen.

Auto’s worden vanaf nu ook in 2 stappen getest op verbruik en uitstoot. Alle auto's ondergaan een serie basistests. Alleen auto's die het daar goed doen, komen in aanmerking voor de tweede ronde bij uitdagendere testomstandigheden, zoals met koude omgevingstemperatuur en zware belading. Deze aanpak zorgt voor een efficiënt gebruik van middelen.

In onderstaande tabel vind je oude testresultaten van Green NCAP uit 2020 en 2021. Deze testresultaten kun je onderling met elkaar vergelijken, maar zijn niet meer volledig vergelijkbaar met de scores vanaf 2022 in bovenstaande tabel.

Nieuwste artikelen

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.