icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Wifi-service van providers

Je mag een goed functionerend wifi netwerk uit het modem van je provider verwachten. En ook hulp om dat voor elkaar te krijgen. Welke service bieden de verschillende internetproviders? Wat zijn de beloftes en waar moet je opletten?

Silvia Smit

Silvia Smit , Expert Elektronica Bijgewerkt op:2 oktober 2018

wifi-signaal

Ruim een derde van de leden van ons internetpanel heeft het afgelopen jaar te maken gehad met een traag of haperend wifinetwerk. En dat vaak in meerdere kamers. Ze probeerden van alles op te lossen en verreweg het meeste succesvol bleek het bellen van de klantenservice van de internetprovider.

Bij de klagende consumenten verhielp de helpdesk de wifiklachten geheel (43%) of gedeeltelijk (37%). Bellen naar je provider helpt dus. Opvallend is dat de helft van de klachten werd opgelost doordat de provider de 'oude' modem/router omwisselde voor een nieuwe.

Ziggo, KPN en T-Mobile

Providers Ziggo, KPN en T-Mobile hebben een zogenaamde wifiservice voor klanten met beloftes en voorwaarden. Bij KPN en T-Mobile is de wifi service gratis voor nieuwe en bestaande klanten. Bij Ziggo moeten bestaande klanten ervoor betalen.

Prijzen en aantallen wifiversterkers verschillen: 

Ziggo Power Promise

  • Beloofde snelheid in elke kamer: 20 Mbit/s.
  • Wifiversterker bestaande klant: €59 (€99 voor de draadloze variant); wifiversterker nieuwe klant: gratis.
  • Monteur aan huis: €40 voor 1e uur, monteur nieuwe abonnee gratis.

KPN Wifi Tuner

  • Beloofde snelheid in elke kamer: 20 Mbit/s.
  • Wifiversterker huidige abonnee: gratis (max 2); wifiversterker nieuwe abonnee: gratis (max 2).
  • Monteur aan huis: gratis; monteur nieuwe abonnee: gratis. Let op: haal je die 20 Mbit/s wel, maar ben je toch ontevreden over de wifi, dan betaal je wel monteurskosten.

T-Mobile Thuis Wifi-Service

  • Beloofde snelheid in elke kamer: 10 Mbit/s.
  • Wifiversterker huidige abonnee: gratis (max 1),  wifiversterker nieuwe abonnee: gratis (max 1).
  • Monteur aan huis: gratis, monteur nieuwe abonnee gratis.

Andere providers bieden vooralsnog geen wifi-service met beloftes en voorwaarden. Ze bieden wel telefonische en online hulp met bijvoorbeeld een stappenplan, veelgestelde vragen en video's. Het inschakelen van een monteur kan bij de meeste providers, maar die is dan meestal niet gratis.

Tips bij bellen provider vanwege problemen wifi

Jaarlijks betaal je honderden euro's aan abonnementskosten voor internet en tv. Daarvoor mag je een goed functionerend wifinetwerk uit de modem/router van je provider verwachten. En ook hulp van de provider om dat voor elkaar te krijgen.

  • Neem contact op met de helpdesk van je provider en vraag om een oplossing.
  • Wil de provider een monteur sturen? Vraag of de monteurskosten vervallen als de modem/router te  oud blijkt te zijn en moet worden vervangen door een nieuwe.
  • Voor een goed wifinetwerk is meestal geen sneller internetabonnement nodg. Wel vaak een extra wifizender of een nieuwe modem/router.

Lees meer: