icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Wat is een goed merk e-bike?

Test | Wij vroegen ruim 3400 consumenten hoe tevreden ze zijn over hun e-bike. En of ze de volgende keer weer een Sparta, Gazelle of Batavus kopen. Wat vinden zij het beste merk e-bike?
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Bijgewerkt op:  1 mei 2018

ebike-fiets

De Consumentenbond test elk jaar tientallen e-bikes. Maar, hoe tevreden zijn consumenten uiteindelijk met zo'n elektrische fiets? Dat vroegen we aan het internetpanel van de Consumentenbond.

Rapportcijfer merk

Gemiddeld waarderen de panelleden hun e-bike met een 7,8. Elk merk krijgt een ruime voldoende, maar er is een aantal flinke uitschieters naar boven.

Merk  Rapportcijfer
Flyer  9,1
Kalkhoff  8,8
RIH  8,6
Koga  8,4
Pegasus  8,2
QWIC  8,0
Stella  7,9
Batavus  7,8
Sparta  7,6
Gazelle  7,6
Giant  7,5
Trek  7,2

Prijs-kwaliteitverhouding en merkentrouw

Wanneer de panelleden ook de prijs meewegen, verschillen de resultaten over hoe tevreden ze zijn over een merk. Bij Kalkhoff, QWIC en Stella wordt duidelijk vaker een 'zeer gunstige prijs-kwaliteitverhouding' genoemd dan bij de andere merken.

Hoe trouw panelleden aan een merk zijn is bijna gelijk met het rapportcijfer voor merktevredenheid. Flyer, Pegasus, Kalkhoff, Koga en RIH springen er weer bovenuit wanneer we vragen of bezitters zeker weer een fiets van hetzelfde merk kiezen. Giant, Sparta en Trek bungelen onderaan.

Tevredenheid prestaties

Het grootste deel van de e-bikers is tevreden of zeer tevreden over de prestaties. Bij flyer is zelfs 99,2% tevreden, waarvan 76,5% zeer tevreden.

Bij veel andere merken is tussen de 5-10% van de fietsbezitters neutraal: niet tevreden of ontevreden. Maar een paar procent is ontevreden. Alleen Trek heeft meer ontevreden bezitters: 5%.

Percentage (zeer) tevreden e-bikebezitters

Merk

Tevredenheid

Zeer tevreden

Tevreden

Flyer

99,2%

76,5%

22,7%

RIH

96,2%

64,1%

32,1%

Kalkhoff

95,7%

57,7%

38,0%

Koga

94,0%

61,0%

33,0%

Batavus

92,5%

43,4%

49,1%

Pegasus

92,5%

47,2%

45,3%

QWIC

92,4%

46,2%

46,2%

Stella

91,2%

33,2%

58,0%

Giant

90,1%

37,6%

52,5%

Sparta

90,0%

39,6%

50,4%

Gazelle

89,3%

40,3%

49,0%

Trek

87,1%

34,3%

52,8%

Bezitters zijn nog meer te spreken over bedieningsgemak: slechts een paar procent is ontevreden.

Mankementen bij e-bikes

E-bikes zijn verre van probleemvrij. Gemiddeld heeft 45,4% wel eens een probleem gehad.

Bij de percentages in onderstaand tabel moet wel een kanttekening worden gemaakt. Gemiddeld waren de e-bikes in onze enquête ruim 3 jaar oud. Pegasus en Stella fietsen waren gemiddeld de jongste fietsen met een gemiddelde bezitsduur van nog geen 2 jaar. Fietsen van Flyer, Giant, Sparta en Trek waren gemiddeld juist het oudst; rond de 4 jaar.

Mankementen tijdens bezit

Merk

Nee

Ja, 1 x

Ja, meer dan 2 x

Flyer

69,7%

20,2%

10,0%

Stella

64,0%

23,8%

11,8%

QWIC

63,5%

23,1%

13,5%

Kalkhoff

62,0%

23,9%

14,1%

Koga

57,0%

23,0%

20,0%

Giant

56,7%

27,0%

15,9%

Pegasus

56,6%

34,0%

9,5%

Gazelle

56,2%

25,0%

18,7%

Batavus

53,8%

31,8%

13,6%

RIH

52,6%

34,6%

11,5%

Sparta

48,2%

30,2%

20,6%

Trek

45,4%

25,0%

29,6%

Bijna 38% van de mankementen openbaart zich in het eerste jaar en een vergelijkbaar percentage in jaar 2 of 3 na aanschaf.

Mankementen aan de accu en aandrijving werden het vaakst gemeld. Bij Gazelle, Sparta en Trek kwam een defecte accu het vaakst voor: respectievelijk 31, 32 en 41% van de panelleden liep hier tegenaan.

Garantie en reparatiekosten

Van de gemelde mankementen viel ruim de helft binnen de garantie. Degenen die mankementen hebben laten repareren, waren gemiddeld €266 kwijt. Sommigen meldden echter wel kosten tot ruim boven de €1000.

De gemiddelde reparatiekosten liggen bij Giant op €173 , bij Sparta bijna het dubbele: €328 en bij Trek zelfs €373. Dit lijkt voor een groot deel samen te hangen met de hoeveelheid mankementen aan de accu.

Over het onderzoek

We deden eind 2017 onderzoek en vroegen consumenten naar hun ervaringen met hun e-bike. Het onderzoek is gebaseerd op de persoonlijke ervaring van mensen met hun eigen fiets maar de resultaten zijn algemeen gemaakt. De oordelen hebben geen betrekking op een bepaald model, maar op het merk over het algemeen.

Van sommige minder populaire merken hebben wij geen of weinig ervaringen ontvangen, daarom kunnen we over die merken geen uitspraken doen.

De uitkomsten van dit onderzoek kunnen afwijken van persoonlijke ervaringen.

Doe mee aan onze panelonderzoeken

Onze panelleden helpen ons aan meningen over en ervaringen met producten en diensten die wij onderzoeken. Word ook lid van ons panel en help hiermee ook andere consumenten.

Meld je aan

Internetpanel 1

Bekijk alle geteste elektrische fietsen in de vergelijker