icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Spijt van je aankoop of bestelling

Als je iets in een winkel hebt gekocht is het wettelijk gezien zo: koop is koop. Ga in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen als je spijt hebt van een aankoop. Als je je aankoop online, telefonisch of aan de deur hebt gedaan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Aankoop in de winkel

Als je een product koopt in een winkel, dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden (het product moet ongebruikt en onbeschadigd zijn) de koopovereenkomst achteraf te annuleren.

  • Ruilen of retourneren is geen recht maar een extra service, waarvoor voorwaarden kunnen gelden. Let goed op deze voorwaarden.
    Voorbeelden kunnen zijn:
    • binnen 7 dagen ruilen
    • annuleringskosten betalen
    • een tegoedbon accepteren
  • Bij een kapot (ondeugdelijk) product is er geen sprake van spijt van je aankoop. De verkoper mag je dan niet afschepen met een tegoedbon. 

Online of telefonische aankoop

  • Als je via internet of telefonisch een aankoop doet mag je net zoals in een gewone winkel eerst beoordelen of je het product wilt houden. Daarvoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Binnen die termijn kun je de webwinkel laten weten dat je van de koop afziet en heb je 14 dagen de tijd om het product terugsturen.
  • Je kunt daarvoor gebruik maken van het modelformulier herroeping dat de verkoper jou heeft gegeven.
  • Je kunt ook gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Ontbinding online of telefonische aankoop'.
  • Bewaar een kopie van de brief of e-mail die je hebt verstuurd als bewijs en bewijs van retourzending van het product
  • Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet moet hij je het aankoopbedrag terugbetalen, maar hij mag daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk heeft terugontvangen of jij bewijs hebt geleverd dat je het product hebt teruggestuurd.
  • Als je een product terugstuurt dan mag de verkoper je de kosten van retourzending in rekening brengen. Hij moet je daarover wel vooraf informeren, anders hoef je die kosten niet te betalen.

Goed om te weten

Je kunt een koopovereenkomst zowel schriftelijk als mondeling afsluiten. Je sluit al een overeenkomst als je zegt dat je iets koopt, of als je je handtekening zet voor een bestelling. Veel mensen denken dat ze pas een koopovereenkomst sluiten als ze het product betaald hebben, dat is dus niet zo. 

Voorbeeldbrief

Lees ook: