icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis
WAARSCHUWING-ICOON2

Koop deze Samsungs niet:

Galaxy S7, S7 Edge of J3 2016

Nachtmodus op je smartphone: nuttig of niet?

Ook in de avond zijn we nog druk met onze smartphone in de weer. Volgens verschillende onderzoeken kan het licht van het scherm je nachtrust verstoren. Een oplossing hiervoor is de nachtmodus. Daarmee kun je de kleur van het licht op je telefoon aanpassen.
Stefan Vrijdag
Stefan Vrijdag

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  5 september 2017

smartphone-nachtmodus

Niet goed voor de nachtrust

Nog even appen of Facebook checken. Vaak is het al lang donker als we nog druk in de weer zijn met onze smartphone of tablet. Al die late activiteiten zijn niet goed voor de nachtrust. De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar de invloed van schermlicht op ons slaapgedrag.

De consensus is dat het felle, blauwe licht van lcd-schermen een goede nachtrust in de weg kan staan. Het licht vermindert de aanmaak van melatonine (het stofje dat je slaperig maakt) waardoor het lastiger kan zijn om in slaap te vallen. Ook verstoort het felle licht je slaap-waakritme.

Nachtmodus

Apple, Microsoft en verschillende appmakers bieden hier een oplossing voor in de vorm van een nachtmodus. Daarmee kun je de kleur van het licht op je telefoon aanpassen. In de avond kun je kiezen voor een rode tint in plaats van het blauwe, harde licht. Het warmere licht zou minder negatieve gevolgen hebben voor je nachtrust.

Laat je smartphone liggen 

Over de invloed van licht op slaapgedrag spraken we in 2016 neuroloog dr. Marcel Smits van Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede. Hij geeft aan dat het blauwe licht van tablets (en smartphones) van geringe invloed is op je slaap: ‘Veel belangrijker is de invloed van  geestelijke activiteit. Om vlot in te slapen is het van wezenlijk  belang om 2 uur voor het inslapen geen grote geestelijke of lichamelijke inspanning te verrichten. Bij het bedienen van smartphones en tablets wordt je hersenactiviteit omgezet in fijne bewegingen van de vingers (bijvoorbeeld bij typen) en dat kan slecht uitpakken voor je nachtrust’.

Conclusie

Het verminderen van de hoeveelheid fel, blauw licht in de avond kan helpen, maar de beste aanpak voor een goede nachtrust is onthouding. Zorg ervoor dat je 2 uur voordat je gaat slapen je smartphone niet meer aanraakt. Voor wie dat te moeilijk is geven we per besturingssysteem aan hoe je de nachtmodus instelt.

Zo activeer je de nachtmodus in iOS

  • Ga naar Instellingen > Beeldscherm > Helderheid
  • Kies de ingang ‘Night Shift’
  • Met de optie ‘Gepland’ kun je het licht van het scherm in een bepaalde periode automatisch laten aanpassen. Met het schuifje ‘Kleurtemperatuur’ regel je de kleur van het licht.

Zo activeer je de nachtmodus in Android

website-consumentenbondscreenshotIn Android zit momenteel geen standaard nachtmodus. In Google Play kun je meerdere nachtmodusapps downloaden, bijvoorbeeld Twilight. Ga als volgt te werk:

  • Download en installeer de app via de Google Play Store.
  • Open de app.
  • In het hoofdmenu kun je de kleurtemperatuur, intensiteit en helderheid aanpassen.
  • Daarnaast kies je wanneer de aangepaste kleurtemperatuur, intensiteit en helderheid verschijnen. Het is handig om te kiezen voor zonsondergang tot zonsopkomst. Je scherm wordt dan automatisch aangepast wanneer de zon onder is. Je moet daarvoor wel je locatie doorgeven.
  • De app blijft op de achtergrond draaien en verschijnt in de notificatiebalk, daar is de app ook (tijdelijk) uit te schakelen.

Nu je toch bezig bent met instellingen, voer dan meteen onze tips voor een langere batterijduur door en maak ruimte vrij door het opschonen van je telefoon.

Heeft de nachtmodus op je telefoon zin of niet? Discussieer mee op onze community. 

Lees ook: