icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Melatonine bij kinderen

Als je kind problemen heeft met slapen, bijvoorbeeld na een jetlag, lijken melatoninepilletjes een uitkomst. Je slikt ze en wordt slaperig. En je vindt ze spotgoedkoop bij elke drogist. Maar werken melatoninepilletjes wel? Of maken ze de slaapproblemen alleen maar erger?

Ineke Smit

Ineke Smit , Expert Baby & Kind Gepubliceerd op:12 juli 2018

melatonine-kind

Wat is melatonine?

Melatonine is een hormoon dat zorgt dat we kunnen inslapen. Het lichaam maakt het in grote hoeveelheden aan vlak voordat je in slaap valt. Producenten van supplementen met diezelfde stof adviseren om op dat moment, dus vlak voordat je naar bed gaat, melatonine te gebruiken.

Maar, zo blijkt uit onderzoek, dat is veel te laat. 'Je moet melatoninepillen innemen ongeveer 5 uur voordat de concentratie melatonine in het bloed begint te stijgen', zegt slaapexpert Marcel Smits. 'Om het  juiste moment precieser vast te stellen, moet je de concentratie melatonine in het speeksel meten.'

Volgens Smits kun je met tests gemakkelijk dat juiste tijdstip bepalen. 'Toch slikken veel mensen lukraak melatonine, wat in 9 van de 10 gevallen dan ook misgaat. Het supplement werkt eventjes, maar verliest daarna zijn werking. Of het slaapprobleem verergert alleen maar.'

Slaapproblemen verergeren

Slaapcentra kunnen die tests doen. Zonder dit onderzoek wordt het gebruiken van melatonine een hachelijke onderneming. De meeste mensen nemen melatonine te laat in. Eventjes lijkt het alsof de melatonine werkt, maar na een paar dagen verliest het supplement zijn werking.

Dat komt doordat de 'melatoninepiek' door het supplement verschuift, van vlak voor het inslapen naar later op de avond of in de nacht.

Dikwijls proberen melatoninegebruikers dat probleem op te lossen door een hogere dosis te gebruiken. Dat werkt een paar dagen, maar daarna keert het probleem weer terug, soms nog ernstiger dan het al was.

Schrijf je in voor de Gezondgids nieuwsbrief

Blijf elke maand op de hoogte van de laatste gezondheidsnieuwtjes, voedingstests en praktische tips om je conditie op peil te houden.

Ja, ik schrijf me in

gezondgids-nieuwsbrief-bbq

Alternatief voor melatonine

Rommelen met melatonine is dus niet zo'n goed idee. Wat kun je als ouder dan wel doen om je kind beter te laten slapen? Slaapexperts adviseren het volgende. 

  • Laat je kind de laatste 2 uur van de dag niet intensief geestelijk actief zijn. Dus geen spelletjes op de tablet of het mobieltje en niet actief zijn op sociale media. De hersenen hebben een paar uur nodig om bij wijze van spreken op slaapstand te gaan. Tekenen, kleuren of voorlezen kan wel.
  • Maak van het slapen een vast ritueel, in een vaste volgorde. Bijvoorbeeld: omkleden, wassen, tandenpoetsen en een verhaaltje voorlezen. 

Speciale dosis voor kinderen?

Onderstaande merken brengen melatoninepilletjes voor kinderen op markt. Hoe groot de dosis voor kinderen moet zijn, is lastig te zeggen. Hiervoor zijn tests nodig. Eén op de 10 kinderen is zo gevoelig voor melatonine dat zelfs een hele lage dosis (van minder dan 0,3 milligram) melatonine overdag tot slaapproblemen leidt.

Merk & typeprijs per dagdoseringMelatoninegehalte (mg/tablet)
Lucovitaal Melatonine Puur Kids€ 0,130,299
Vitalize Melatonine Kids€ 0,100,299
Golden Naturals Melatonine  Kids€ 0,171,5

Ook interessant:

Nieuw & interessant

  • je babys eerste jaar

    Je baby's eerste jaar

    • Ontvang elke maand tips per mail.
    • Advies dat past bij de leeftijd van je kind.
  • 22 mei.

    Je kind en veiligheid

    Kinderen moeten op jou kunnen vertrouwen voor een veilige omgeving om op te groeien: een veilige leefomgeving, veilig slapen en veilig spelen.
  • 2 okt.

    Verzorging van je kind

    Bij kinderen geldt veiligheid, voeding en verzorging. Belangrijkste uitgaven: de luiers. Maar onder verzorging valt ook badderen en goede kleding.
  • Slaaptrainers thumbnail
    3 sep.

    Slaaptrainers uitgeprobeerd

    Niet willen slapen of vroeg wakker worden: kleine kinderen zijn meestal niet goed voor je eigen nachtrust. Een slaaptrainer kan helpen. We probeerden er 5 uit.