icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Geld terug bij opzeggen Essent-contracten MediaMarkt en Gamma

De Consumentenbond vindt dat Essent aan iedereen die het afgelopen jaar in de MediaMarkt of Gamma een energiecontract heeft afgesloten en alsnog wil opzeggen, alle kosten voor de afgenomen energie moet terugbetalen. Het gaat om contracten die voor 1 december 2015 en niet langer dan 1 jaar geleden gesloten zijn.
Peter van der Wilt
Peter van der Wilt

Expert Energie

Gepubliceerd op:  3 december 2015

Bijgewerkt op:  9 maart 2016


Wat is er gebeurd?

Essent

De Consumentenbond kreeg veel klachten van consumenten die bij een stand in de MediaMarkt of de Gamma een energiecontract bij Essent aangingen in ruil voor een korting van zo'n €150 in die winkel, en dat vervolgens wilden annuleren. Maar volgens Essent hadden zij geen recht op bedenktijd omdat de verkoop in een winkel plaatsvond.

Hoe zit het?

In de wet staat dat wanneer je iets 'buiten een verkoopruimte' koopt, dus bijvoorbeeld aan de deur of op straat, je een bedenktermijn hebt van 14 dagen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft inmiddels bevestigd dat wanneer een energieleverancier via een stand in een winkel energiecontracten verkoopt, de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen geldt. De Consumentenbond hanteerde dit standpunt al langer, omdat de betreffende wettelijke regeling bedoeld is consumenten te beschermen tegen onverwachte aankopen waar je op stel en sprong een beslissing over moet nemen. En dat is wat er gebeurt als je onverwacht in een elektronicazaak of bouwmarkt voor een energiecontract wordt benaderd.

Waar heb ik recht op?

In de wet staat dat in het geval je niet goed geïnformeerd bent over de bedenktermijn, deze wordt verlengd tot maximaal 12 maanden na het sluiten van de overeenkomst. Tot die tijd kun je het contract dan nog annuleren.

Let op: mocht Essent je nu alsnog informeren over de bedenktermijn, dan heb je vanaf dat moment nog 2 weken om de overeenkomst te annuleren.

Tevens staat in de wet dat dat je geen kosten hoef te dragen voor de levering van gas of elektriciteit in het geval het bedrijf heeft nagelaten je te informeren over het recht van ontbinding bij de betreffende overeenkomst.

Heb ik dan recht op al mijn geld terug als ik opzeg?

Volgens de wet wel. De Consumentenbond eist daarom van Essent om aan iedereen die alsnog opzegt de al afgenomen energie terug te betalen. Het gaat dan om het totale bedrag aan energiekosten dat je aan Essent op grond van het contract hebt betaald. Essent mag op dit bedrag eventueel de waarde van de verstrekte cadeaubon in mindering brengen. Kosten die je hebt gemaakt vanwege de overstap, bijvoorbeeld een overstapboete bij je oude leverancier, moet Essent ook vergoeden.

Kan iedereen nog opzeggen?

Als je alsnog wil ontbinden moet het gaan om een contract dat niet langer dan 1 jaar geleden en voor 1 december 2015 is afgesloten in de MediaMarkt, Gamma of andere winkel waarbij ten onrechte is gesteld dat er geen bedenktermijn gold. Denk er ook aan dat je alvast uitzoekt welk vervangend aanbod voor jou interessant is. Sluit nog geen vervangend contract af, maar vraag eerst bevestiging aan Essent dat je zonder opzegvergoeding van het lopende contract af kunt, en dat je de door jou betaalde energiekosten vergoed krijgt.

Wat moet ik doen als ik van mijn contract af wil?

Laat Essent weten dat je boetevrij van het contract af wilt, en dat je daar ook recht op hebt omdat er ten onrechte is gesteld dat er geen bedenktermijn geldt of informatie over de bedenktermijn is weggelaten. Meld daarbij dat je recht hebt op vergoeding van alle door jou betaalde energiekosten en verzoek Essent om die terug te betalen.

Essent geeft op zijn site alleen een telefonische mogelijkheid tot opzeggen. Het telefoonnummer is 0800 - 377 36 80 (op werkdagen tussen 8.00 en 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur).


Wie geen zin heeft in telefoontjes kan Essent mailen via het contactformulier op Essent.nl, of via gewone post: Essent, Willemsplein 4, 5211 AK Den Bosch.  

Heeft Essent inmiddels de werkwijze aangepast?

Ja, Essent heeft aan de ACM toegezegd vanaf 1 december 2015 consumenten bij het aanbieden van de contracten in onder meer de MediaMarkt de juiste bedenktijd te geven en hierover duidelijk te informeren. Bovenstaande informatie is dus niet van toepassing op contracten die op of na 1 december 2015 zijn gesloten.

Een hoge energierekening? Stap over!

Wél eenvoudig tarieven vergelijken? Doe dit met de Energievergelijker en stap meteen over. Of schrijf je in voor ons Energiecollectief.

Lees ook:

Bespaar op energiekosten