icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test klantenservice webwinkels

Test
|
Online kopen is gemakkelijk. Maar als er iets fout gaat, of je hebt een vraag, dan moet je vaak erg lang wachten tot je contact krijgt met de klantenservice. Vooral aan de telefoon. Dat blijkt uit ons mysteryonderzoek onder 8 webwinkels.
Else Meijer

Else Meijer , Expert Woning & Huishouden Gepubliceerd op: 24 september 2019

Callcentremedewerkers

3 Highlights uit de test

  1. 1
    Lange wachttijden

    Bijna alle webwinkels lieten ons lang wachten voordat we iemand aan de lijn kregen die ons vraag beantwoordde. Er zijn zelfs 4 webwinkels die een 1 krijgen voor de telefonische klantenservice. Slechts bij 2 van de 8 winkels werden we gemiddeld binnen 1,5 minuut geholpen.

  2. 2
    Digitaal bereikbaar?

    Alle webwinkels zijn via sociale media te bereiken. Maar met 3 webwinkels kun je niet e-mailen.

  3. 3
    Wachttijden

    Om de wachttijden te beoordelen, stelden we een aantal normen voor wat we voldoende vinden. Zo gaan we bij telefonisch contact uit van 1,5 minuut totdat je iemand aan de lijn krijgt die je vraag beantwoordt.

Welke klantenservices hebben wij getest?

  • Intertoys
  • Bol.com
  • Coolblue
  • IKEA
  • Douglas
  • 123inkt
  • Bonprix
  • MediaMarkt

Conclusie

Er zitten weinig verschillen in de wachttijden van de 8 webwinkels. De webwinkels lieten ons gemiddeld bijna 5 minuten wachten voordat we iemand aan de lijn kregen die onze vraag beantwoordde. Slechts bij 2 webwinkels werden we gemiddeld binnen 1,5 minuut geholpen.

De mogelijkheden om digitaal contact op te nemen verschillen. Alle webwinkels zijn via sociale media te bereiken. Met 3 webwinkels kun je niet e-mailen. Opvallend is dat weinig webwinkels Whatsapp en chat gebruiken voor klantcontact.

Benieuwd naar de testresultaten?

Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.

Probeer 7 dagen gratis

Heb je al het juiste lidmaatschap? Log dan in

Arrow_Blue
Artikelen binnen Online kopen

Nieuw & interessant

  • winkelstraat leeg
    8 nov.

    Nepaanbiedingen

    Om nepaanbiedingen tegen te gaan komt er een nieuwe wet. Wij zochten uit of winkels zich al aan de nieuwe wetgeving houden. Dat doen ze lang niet allemaal. En een aantal winkels was zelfs niet op de hoogte van de nieuwe wetgeving.
  • nutrischore-supermarkt
    Test | 14 okt.

    Goedkope basisboodschappen

    Bij welke supermarkt ben je het voordeligst uit met huismerken en budgetmerken van basisboodschappen?
  • rookmelder
    19 mei.

    Buitenlandse webshops: onveilige koolmonoxide- en rookmelders

    Wie een koolmonoxide- of rookmelder koopt moet er op kunnen vertrouwen dat deze op het juiste moment afgaat. Melders van buitenlandse webwinkels kunnen het hierin laten afweten.
  • Tinder-schendt-privacy-gebruikers
    Nieuws | 8 feb.

    Tinder discrimineert op basis van leeftijd

    Datingapp Tinder discrimineert op basis van leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van wereldconsumentenorganisatie Consumers International in 6 landen. Sommige gebruikers van de app betalen bijna 6 keer zoveel voor dezelfde dienst als anderen.