! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test klantenservice webwinkels

Test
|
Online kopen is gemakkelijk. Maar als er iets fout gaat, of je hebt een vraag, dan moet je vaak erg lang wachten tot je contact krijgt met de klantenservice. Vooral aan de telefoon. Dat blijkt uit ons mysteryonderzoek onder 8 webwinkels.
Else Meijer

Else Meijer , Expert Woning & Huishouden Gepubliceerd op: 24 september 2019

Callcentremedewerkers

3 Highlights uit de test

  1. 1
    Lange wachttijden

    Bijna alle webwinkels lieten ons lang wachten voordat we iemand aan de lijn kregen die ons vraag beantwoordde. Er zijn zelfs 4 webwinkels die een 1 krijgen voor de telefonische klantenservice. Slechts bij 2 van de 8 winkels werden we gemiddeld binnen 1,5 minuut geholpen.

  2. 2
    Digitaal bereikbaar?

    Alle webwinkels zijn via sociale media te bereiken. Maar met 3 webwinkels kun je niet e-mailen.

  3. 3
    Wachttijden

    Om de wachttijden te beoordelen, stelden we een aantal normen voor wat we voldoende vinden. Zo gaan we bij telefonisch contact uit van 1,5 minuut totdat je iemand aan de lijn krijgt die je vraag beantwoordt.

Welke klantenservices hebben wij getest?

  • Intertoys
  • Bol.com
  • Coolblue
  • IKEA
  • Douglas
  • 123inkt
  • Bonprix
  • MediaMarkt

Conclusie

Er zitten weinig verschillen in de wachttijden van de 8 webwinkels. De webwinkels lieten ons gemiddeld bijna 5 minuten wachten voordat we iemand aan de lijn kregen die onze vraag beantwoordde. Slechts bij 2 webwinkels werden we gemiddeld binnen 1,5 minuut geholpen.

De mogelijkheden om digitaal contact op te nemen verschillen. Alle webwinkels zijn via sociale media te bereiken. Met 3 webwinkels kun je niet e-mailen. Opvallend is dat weinig webwinkels Whatsapp en chat gebruiken voor klantcontact.

Benieuwd naar de resultaten?

Word lid en krijg direct toegang tot alle resultaten van onze experts.

Word lid

Al lid? Log dan in

Arrow_Blue

Nieuw & interessant

  • nepwebshop-veilig-internet
    24 nov.

    Professionele nepshops met luxe artikelen

    Internetcriminelen zijn regelmatig actief met ‘nepshops’, vaak met aanbiedingen van populaire elektronica en gadgets. Als je oplet kun je ze herkennen.
  • op voorraad maar niet leverbaar
    2 nov.

    Op voorraad, maar toch niet leverbaar

    Je bestelt een koelkast en een vaatwasser die goed uit de test komen, maar de apparaten zijn niet leverbaar. We krijgen hier vaak klachten over en namen de proef op de som.
  • Online kopen fabrikantenwinkels
    Test | 26 okt.

    Fabrikantenwinkels

    Veel bekende elektronicamerken verkopen hun producten ook via een eigen webshop. Ze beweren dat dit voordelen biedt maar wij zien ze nog niet echt.
  • retourzending
    25 okt.

    Terugbetaling webwinkels bij retour

    Iets via internet gekocht en spijt? Je mag wettelijk de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug. Helaas overtreden webwinkels deze wet nog steeds massaal.