icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test klantenservice webwinkels

Test|Online kopen is gemakkelijk. Maar als er iets fout gaat, of je hebt een vraag, dan moet je vaak erg lang wachten tot je contact krijgt met de klantenservice. Vooral aan de telefoon. Dat blijkt uit ons mysteryonderzoek onder 8 webwinkels.

Else Meijer

Else Meijer , Expert Woning & Huishouden Gepubliceerd op:24 september 2019

Callcentremedewerkers

3 Highlights uit de test

  1. 1
    Lange wachttijden

    Bijna alle webwinkels lieten ons lang wachten voordat we iemand aan de lijn kregen die ons vraag beantwoordde. Er zijn zelfs 4 webwinkels die een 1 krijgen voor de telefonische klantenservice. Slechts bij 2 van de 8 winkels werden we gemiddeld binnen 1,5 minuut geholpen.

  2. 2
    Digitaal bereikbaar?

    Alle webwinkels zijn via sociale media te bereiken. Maar met 3 webwinkels kun je niet e-mailen.

  3. 3
    Wachttijden

    Om de wachttijden te beoordelen, stelden we een aantal normen voor wat we voldoende vinden. Zo gaan we bij telefonisch contact uit van 1,5 minuut totdat je iemand aan de lijn krijgt die je vraag beantwoordt.

Welke klantenservices hebben wij getest?

  • Intertoys
  • Bol.com
  • Coolblue
  • IKEA
  • Douglas
  • 123inkt
  • Bonprix
  • MediaMarkt

Conclusie

Er zitten weinig verschillen in de wachttijden van de 8 webwinkels. De webwinkels lieten ons gemiddeld bijna 5 minuten wachten voordat we iemand aan de lijn kregen die onze vraag beantwoordde. Slechts bij 2 webwinkels werden we gemiddeld binnen 1,5 minuut geholpen.

De mogelijkheden om digitaal contact op te nemen verschillen. Alle webwinkels zijn via sociale media te bereiken. Met 3 webwinkels kun je niet e-mailen. Opvallend is dat weinig webwinkels Whatsapp en chat gebruiken voor klantcontact.

Benieuwd naar de testresultaten?

Leden hebben onbeperkt toegang tot onze testresultaten. Geen lid? Meld je aan en krijg direct toegang.

Bekijk onze abonnementen

Log in

Arrow_Blue

Word ook lid

Maak 7 dagen gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze andere tests.

Nieuw & interessant

  • Pakketbezorging
    28 apr.

    Pakketbezorging

    We kopen steeds meer online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. Maar wat gaat er nu precies mis? We vroegen het aan ruim 10.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • cb19_amazon_makeupseries
    6 apr.

    Make-up sets voor kinderen

    Producten die je uit buitenlandse webwinkels koopt voldoen niet altijd aan EU veiligheidsregels. Van de 11 make-up sets voor kinderen die wij kochten waren er slechts 2 voorzien van alle verplichte informatie.
  • Amazone in Nederland
    10 mrt.

    Amazon in Nederland

    Amazon verkoopt nu in Nederland naast e-boeken ook honderden fysieke producten. Waar moet je op letten als consument voor je iets koopt?
  • Tandenbleekmiddel
    24 feb.

    Buitenlandse webshops: onveilige tandenbleekmiddelen

    Wie online shopt komt de meest veel belovende tandenbleekmiddelen tegen. Veel van deze producten blijken te veel schadelijke stoffen te bevatten.