icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Schikken met een bank of verzekeraar

Heb je een conflict met een financieel dienstverlener, zoals je bank of verzekeraar? Dan kun je dat juridisch uitvechten. Maar dit leidt vaak tot een schikking. Wanneer ga je daarmee akkoord? En waar moet je op letten?
man contract kantoor

Wat is een schikking?

Je hebt een conflict met een bank of verzekeraar. Dan kan het bedrijf je soms een schikking aanbieden in de vorm van een vergoeding. Dit gebeurt als:

  • Je (voor een deel) gelijk hebt.
  • Het bedrijf een gang naar de rechter wil voorkomen.
  • Om de klantrelatie goed te houden. 

Een schikking is altijd vrijwillig. Je moet het dus met elkaar eens zijn over het voorstel. Daar kun je met elkaar over onderhandelen. Schikken gebeurt regelmatig, maar je moet als klager vaak wel volhouden.

Wat moet je weten?

Je krijgt niet dagelijks te maken met een schikkingsvoorstel. Daarom is het handig om te weten waar je op kunt letten. Wij zetten tips en andere belangrijke punten voor je op een rij. Zoals eerdere uitspraken die zijn gedaan rondom schikkingen. 

Uitkering uit coulance

In plaats van een schikkingsvoorstel te doen, kan een bank of verzekeraar ook uit coulance vergoeden. Bij coulance geeft de bank of verzekeraar de aansprakelijkheid niet toe. Maar hij komt de klant (voor een deel) tegemoet met een eenzijdig voorstel.

Dreigen met juridische stappen of naar het financieel klachtenloket Kifid gaan is soms genoeg om de dienstverlener een vergoeding te laten betalen. Andere tips om je klacht kracht bij te zetten zijn:

  • Zet je klacht duidelijk en concreet op papier. En laat zien waarom de gevraagde oplossing redelijk is. Gebruik onze voorbeeldbrieven (alleen voor leden met het lidmaatschap Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd).
  • Schakel je eventuele rechtsbijstandsverzekeraar in.
  • Je kunt je klacht ook bij de Consumentenbond melden voor publicatie in een rubriek. Mail naar Leergeld.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling