icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Coronavirus: wat zijn je rechten?

Wat zijn je rechten als je op reis bent, een reis wilt annuleren of kaartjes hebt voor een geannuleerd evenement?

Marlies Feytens

Marlies Feytens , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:6 juli 2020

paspoort kwijt op vliegveld

Voor je op reis gaat: check het reisadvies

Controleer voor je op reis gaat of er risico's zijn in het land van bestemming en wat het reisadvies is. Informatie over het reisadvies vind je op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken en in de Reisapp Buitenlandse Zaken.

Bekijk meer informatie van de overheid over het coronavirus en gevolgen voor reizen naar het buitenland via de website Nederlandwereldwijd.nl.

Kleurcodes en corona

Per land zie je actuele informatie en ontwikkelingen en je vindt alles over veiligheidsdreigingen in bepaalde gebieden. Dit wordt aangeduid met kleurcodes groen, geel, oranje of rood.

Normaal gesproken geven de kleurcodes de veiligheidsrisico's in een land of gebied aan:

  • Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico’s 
  • Geel: let op, veiligheidsrisico’s
  • Oranje: alleen noodzakelijke reizen
  • Rood: niet reizen

Bij landen met het coronavirus betekenen de kleurcodes daarnaast het volgende in het land of gebied:

  • Groen: geen coronamaatregelen die van invloed zijn op de reis / het verblijf
  • Geel: coronamaatregelen met beperkte invloed op het dagelijks leven
  • Oranje: het dagelijks leven is ontwricht, mogelijk geldt er een inreisverbod
  • Rood: dit land of gebied is totaal afgesloten zonder uitzicht op in- en uitreizen

Een reisadvies is niet bindend. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuze om wel of niet te reizen. De overheid heeft voor zomer 2020 afgeraden om buiten Europa te reizen.

Kleurcodes en reis annuleren

  • Annuleert de reisorganisatie de reis zelf vanwege bijvoorbeeld corona en geldt er een code rood, dan krijg je je geld terug. In overleg kan de reis ook worden aangepast of omgeboekt. Heb je geboekt bij een ANVR-reisorganisatie en zou je vertrekken naar een gebied waarvoor nu een rood reisadvies geldt? Vraag dan na of je zelf kosteloos kunt annuleren. 
  • Heeft je bestemming de kleur oranje? Neem dan contact op met de reisorganisatie en informeer of de reis doorgaat of aangepast of geannuleerd moet worden. 
  • Reizen naar landen met een geel reisadvies is verantwoord volgens de overheid, maar er zijn maatregelen tegen het coronavirus getroffen met beperkte invloed op het dagelijks leven. Houd voorafgaand aan de reis en tijdens de reis het reisadvies in de gaten.

Reisadvies en dekking reisverzekering

  • Reis je naar een land waarvoor een geel reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering wel dekking (afhankelijk van de polis die je hebt afgesloten).
  • Bij reizen naar een gebied met een oranje of rood reisadvies is het niet zeker of je dekking hebt op de reisverzekering. Sommige reisverzekeraars bieden helemaal geen dekking en anderen bijvoorbeeld alleen voor risico’s die niet met corona te maken hebben. Neem hiervoor contact op met de reisverzekeraar. 
  • Volgens onderzoeksbureau MoneyView dekt ruim een derde van de reisverzekeringen vakantie in oranje gebieden niet. Ook niet als een schade niets te maken heeft met corona. Bekijk de dekkingen per reisverzekeraar bij een oranje en gewijzigd reisadvies.
  • Wijzigt het reisadvies terwijl je op je bestemming bent? Dan blijft de dekking op je reisverzekering bestaan (volgens de polisvoorwaarden) tót het eerstvolgende moment dat je naar huis kunt gaan. De dekking vervalt als je langer blijft.
  • Je wordt bij een gewijzigd reisadvies niet altijd gerepatrieerd door de reisverzekeraar. Die dekking is vaak niet standaard. Je kunt hiervoor eerst aankloppen bij de reisorganisatie.
  • Lees meer over de annuleringsverzekeringen en corona.

De beste doorlopende reisverzekering voor jou

Vergelijk doorlopende reisverzekeringen, premies en voorwaarden in onze vergelijker. Je ziet dan snel en simpel welke polis én dekking het beste bij jou en je vakantiegedrag passen.

Vergelijk reisverzekeringen

vergelijk-reisverzekeringen-vliegveld

Geweigerd voor een vlucht vanwege ziekte

Heb je een los vliegticket geboekt en heb je voorafgaand aan de vlucht gezondheidsklachten? Dan is het advies: probeer de reis om te boeken.

Volgens minister Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zijn de mogelijkheden tot omboeken vaak beperkt als je het vliegtuig niet in mag.  Je bent dan vaak je ticket(kosten) kwijt. Sluit daarom voordat je boekt een annuleringverzekering af. Je kunt dan annuleren bij ziekte.

Weigering vlucht en annuleringsverzekering

Word je geweigerd bij het instappen (bij de gate of in een vliegtuig) omdat je ziek bent?

  • Ben je ernstig ziek of te ziek om op vakantie te kunnen? Dan is dit voor de verzekering een geldige reden om te annuleren. In veel gevallen heb je daarvoor een doktersverklaring nodig.
  • Ben je postief getest op corona en kun je daardoor niet reizen? Dan is dit een geldige reden om de reis te annuleren. 
  • Mag je het vliegtuig niet in omdat je verhoging of koorts hebt? Of omdat de luchtvaartmaatschappij dit besluit, omdat je verkouden bent of vanwege een andere reden? Dan is dat meestal niet gedekt op de annuleringsverzekering. Reisverzekeraars laten weten dit wel per geval te bekijken. Overleg daarom met je verzekeraar en/of de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. 

Virusuitbraak tijdens een reis

De ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus) vergoedt geen overnachtingen als je op je bestemming moet blijven door een ziekte als het coronavirus.

Geen vergoeding bij quarantaine

De ANVR gaf eerst aan dat de reisorganisatie in elk geval de eerste 3 overnachtingen vergoedt. Maar dit werd begin maart aangepast. Reizigers hebben 'geen' recht op 3 gratis overnachtingen als ze langer moeten blijven omdat bijvoorbeeld het hotel in quarantaine is gezet.

Een reisorganisatie moet reizigers - waar mogelijk - wel hulp en bijstand verlenen en bij code rood ook reizigers zo mogelijk repatriëren (terugreis regelen). In de wet staat dat je alleen recht hebt op die 3 gratis overnachtingen als de terugreis zelf niet kan plaatsvinden. Bijvoorbeeld omdat het vliegtuig zelf niet weg kan of mag, zoals wegens een vulkaanuitbarsting.

Het gaat dan om 3 nachten na afloop van de reguliere vakantie, als er niet kan worden teruggereisd. 

Langer (verplicht) verblijf en reisverzekering

De reiziger betaalt dus de kosten bij (verplicht) langer verblijf, bijvoorbeeld door quarantaine. Vraag de reisorganisatie om advies. De extra reis- en verblijfkosten en telefoonkosten zijn mogelijk gedekt op de reisverzekering, maar vaak wel tot een bepaald maximum. De meeste reisverzekeraars vergoeden echter niet bij (preventieve) quarantaine. Vraag dit na bij je reisverzekeraar en kijk in de polisvoorwaarden.

De overige dekkingen op je reisverzekering blijven gelden als je door het coronavirus niet naar huis kunt. De dekking vervalt als je geen gebruikmaakt van de eerste mogelijkheid om terug te keren naar huis. Reis je nu naar een risicogebied, dan bestaat de kans dat je niet verzekerd bent.

Terugreis (repatriëring)

Moet je terug naar Nederland (repatriëring) vanwege een 'medisch ongeval' of ziekte, dan dekt de reisverzekering dit. Neem contact op met je reisverzekeraar als je terug wilt zonder dat er een directe medische reden is (preventieve repatriëring).

Nederlandse reizigers in het buitenland die door de coronacrisis niet kunnen terugkeren, krijgen hulp van onder meer het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Verbond van Verzekeraars de reisbrancheorganisatie ANVR.

Steun de Consumentenbond

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de voorwaarden en premies van reisverzekeringen. Zo helpen we jou bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.

Word lid

Lid Worden Mediapool Test

Vliegmaatschappij annuleert de vlucht

Annulering vlucht door coronavirus / geen negatief reisadvies

Annuleert de vliegmaatschappij je vlucht, dan heb je recht op teruggave van de ticketprijs. Dit geldt als de vlucht valt onder de criteria van Verordening 261/2004. Normaal gesproken moeten reizigers hun geld binnen 7 dagen terugkrijgen bij een geannuleerde vlucht binnen de EU en Noorwegen, IJsland en Zwitserland. Zo valt een vlucht met Transavia van Marokko naar Nederland ook onder de Europese regels. De Europese regels bij annulering van vluchten, gelden voor iedere luchtvaartmaatschappij die vanaf een EU- luchthaven vertrekt.

In de huidige situatie wordt vaak een voucher aangeboden. Zo'n voucher is niet verplicht. Je moet ook kunnen kiezen voor een andere vlucht (de eerste vlucht waar plaats is), de reis omboeken of je geld terugvragen.

Wanneer de vliegtuigmaatschappij jouw vlucht annuleert voor een gebied waarvoor géén negatief reisadvies geldt, dan heb je recht op volledige teruggave van de ticketprijs en mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies.

Annulering vlucht door coronavirus / negatief reisadvies of inreisverbod

Annuleert de vliegmaatschappij je vlucht vanwege het coronavirus en een negatief reisadvies voor jouw bestemming? Dan krijg je wel de ticketprijs terug, maar heb je geen recht op compensatie voor het tijdsverlies. Ook bij een inreisverbod of als Buitenlandse Zaken alleen noodzakelijke reizen adviseert, vervalt het recht op compensatie van het tijdsverlies. Het recht op die vergoeding van tijdverlies vervalt ook als je meer dan 2 weken voor vertrek bent geïnformeerd over de annulering. 

Reisvoucher luchtvaartmaatschappijen

Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden vanwege het coronavirus reisvouchers aan in plaats van geld terug. Het kabinet liet op 30 maart 2020 weten dit tijdelijk acceptabel te vinden, maar het recht op geld terug blijft bestaan.

Annulering reis en geboekt bij boekingsplatform/tussenpersoon

Wordt je reis geannuleerd en heb je bij een tussenpersoon of boekingsplatform geboekt, zoals Booking.com of Vliegwinkel.nl? Dan moet je bij deze tussenpersoon aankloppen, waarmee je de overeenkomst bent aangegaan. Deze partij is verantwoordelijk voor de afhandeling van de gevolgen van de annulering. Je mag van de tussenpersoon verwachten dat hij binnen een redelijke termijn voor een oplossing zorgt.

Heb je via de tussenpersoon of bemiddelaar naast de vlucht bijvoorbeeld ook een accommodatie geboekt? Dan is de bemiddelaar de reisorganisator en verantwoordelijk voor de uitvoering van de hele reis.

Klachten over annulering vlucht

Klachten over vliegmaatschappij

Kom je er niet uit met de vliegmaatschappij? Lees onze tips en gebruik de voorbeeldbrieven.

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) heeft een voorbeeldbrief voor vouchers en geannuleerde vluchten. Heb je een luchtvaartvoucher geweigerd, maar betaalt de luchtvaartmaatschappij de ticketprijs niet terug? Gebruik de voorbeeldbrief van het ECC.

Klachten over tussenpersoon/boekingskantoor

Is je vlucht geannuleerd en biedt de tussenpersoon geen goede oplossing? Of krijg je geen contact met de tussenpersoon/boekingsplatform? Gebruik voor een klacht dan de voorbeeldbrief van het ECC (opgesteld voor boekingsplatform Schipholtickets).

Krijg je een reisvoucher aangeboden, let dan op de voorwaarden waaraan zo’n voucher moet voldoen.

Evenement wordt geannuleerd

Heb je kaartjes voor een evenement dat wordt afgelast vanwege het coronavirus, zoals een concert of festival? Ook als de organisator zich beroept op overmacht heb je recht op geld terug. Je krijgt de ticketkosten dan vergoed. Ook servicekosten krijg je vaak terug.

Lees meer: Concert of evenement afgelast

Reisorganisatie, vervoerder of vakantieverblijf annuleert de reis

Ook de reisorganisatie kan de reis annuleren of aanpassen vanwege buitengewone omstandigheden zoals het coronavirus. Gaat het om een wezenlijke verandering, dan hoef je daar niet mee akkoord te gaan. De reisorganisatie kan de reis dan wel opzeggen. Je hebt dan recht op teruggave van de reissom. Wettelijk gezien moet je bij een reisannulering binnen 14 dagen je geld terugkrijgen. Door de coronacrisis kan de reisorganisatie moeite hebben met (snel) terugbetalen. De termijn van een paar maanden kan dan redelijk zijn.

Ook als je een losse accommodatie hebt geboekt, heb je bij annulering door de accommodatie (of wanneer het verblijf gesloten is) recht op geld terug. Dit geldt ook bij annulering door een vervoerder (los vervoer, geen onderdeel van een pakketreis): als je reist met het vliegtuig, de trein, per bus of met een schip binnen (en soms ook naar) de EU, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.

In plaats van geld terug kun je ook een alternatief aangeboden krijgen, zoals de mogelijkheid tot omboeken of een voucher. Zo'n voucher hoef je niet te accepteren, maar dit kan wel verstandig en redelijk zijn in deze omstandigheden. Het recht op geld terug blijft bestaan.

Daarnaast is een reisorganisator verplicht hulp en bijstand te verlenen als een reiziger in moeilijkheden verkeert. 

Restantbetaling bij (mogelijke) annulering

Als de reis is geannuleerd vanwege corona, hoeven de restantbetalingen niet meer te worden gedaan. Heb je al een aanbetaling gedaan voor de reis, maar twijfel je of je reis wel doorgaat en of je het restantbedrag wel moet overmaken? Overleg eerst met de reisorganisatie.

Normaal gesproken wordt de reis geannuleerd als de volledige reissom niet op tijd is betaald. Betalingstermijnen kunnen per reisorganisatie en reis verschillen. Van reisorganisaties aangesloten bij de ANVR krijg je eerst een herinnering om het bedrag binnen 14 dagen na de vervaldatum alsnog te voldoen. Betaal je niet op tijd dan wordt de reis geannuleerd en kan de reisorganisatie annuleringskosten bij jou in rekening brengen.

Volgens Autoriteit Consument & Markt (ACM) hoef je het restantbedrag niet te betalen als je weet dat de reis niet doorgaat/ de reisorganisatie de overeenkomst niet kan nakomen. Bijvoorbeeld als er sprake is van een inreisverbod op de reisdata. Je mag wachten met betalen als de kans heel groot is dat de reis niet doorgaat.

Reis geannuleerd, verzekeringspremie terug?

Heb je een kortlopende reisverzekering afgesloten voor een komende reis, die vanwege coronamaatregelen niet doorgaat? Dan kun je de reisverzekering opzeggen en betaalde premie terugvragen. Dit geldt alleen voor de kortlopende reisverzekering en niet voor de eventuele afgesloten annuleringsdekking.

Voor een doorlopende reis en/of annuleringsverzekering geldt dit niet en krijg je geen premie terug. Die verzekering is ingegaan op het moment van afsluiten. Je kunt de verzekering wel opzeggen na de contractperiode (doorgaans één jaar plus eventuele opzegtermijn van een maand). 

Coronavoucher

De ANVR adviseert zijn aangesloten reisorganisaties buitenlandse reizen tot en met 18 juni te annuleren en niet meer aan te bieden. Reizigers die al hadden geboekt en aanbetaald, hoeven geen restantbetaling meer te doen en hebben recht op geld terug.

ANVR-reisorganisaties vragen reizigers de reis om te boeken of een 'coronavoucher' te accepteren. Dit om te voorkomen dat reisorganisaties in de financiële problemen komen. Als reiziger behoud je altijd het recht op geld terug.

De annuleringsverzekering geldt niet als je een voucher hebt gekregen voor een geannuleerde reis. 

Inreisverbod of land 'op slot'

Land op slot

Als een land 'op slot' gaat vanwege het coronavirus dan mogen zowel vliegtuigen als reizigers het land niet in. De reis kan dan niet worden uitgevoerd door de luchtvaartmaatschappij en reisorganisatie. Als reiziger kun je dan kosteloos annuleren. Of de reis wordt geannuleerd en je krijgt geld terug.

Inreisverbod reizigers

Kun je het land alleen als reiziger niet in vanwege het coronavirus en een inreisverbod, zoals de VS nu heeft afgekondigd voor verschillende Europese landen waaronder Nederland? Dan worden de kosten mogelijk bij jou als reiziger gelegd. Hierover zegt de ANVR het volgende als het gaat om een pakketreis:

'Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk. Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins. Dan ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator. Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.'

Luchtvaartmaatschappijen gaan verschillend om met het inreisverbod. Heb je een vliegticket geboekt, ga dan via de luchtvaartmaatschappij na of je kunt omboeken of een waardebon of geld terug krijgt. Heb je alleen een accommodatie geboekt en kun je die niet bereiken vanwege een inreisverbod? Dan heb je geen recht op geld terug. Krijg je een voucher aangeboden, dan kan dit een goed alternatief zijn. Neem contact op met de accommodatie voor de mogelijkheden.

Inreisverbod en annuleringsverzekering

Mogelijk biedt een uitgebreide (allrisk) annuleringsverzekering wel dekking, als de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij niet vergoedt. Ga dit na bij je verzekeraar. Zo meldt ANWB dat, als de reisorganisatie of touroperator niets vergoedt bij een inreisverbod, er ‘mogelijk’ dekking is op de annuleringsverzekering.

De beste doorlopende reisverzekering voor jou

Vergelijk doorlopende reisverzekeringen, premies en voorwaarden in onze vergelijker. Je ziet dan snel en simpel welke polis én dekking het beste bij jou en je vakantiegedrag passen.

Vergelijk reisverzekeringen

vergelijk-reisverzekeringen-vliegveld

Klacht reisorganisatie 

Heb je een klacht over een geannuleerde reis en kom je er niet uit met de reisorganisatie? Dien dan eerst schriftelijk een klacht in en vraag om een oplossing. Je kunt je klacht ook openlijk plaatsen op Klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. Heb je een rechtsbijstandverzekering, vraag die dan om advies of hulp.

Stap desnoods naar de Geschillencommissie Reizen, als de reisorganisatie is aangesloten. Je kunt ook naar de rechter, maar dit is prijzig. Alle ANVR-reisorganisaties zijn in elk geval aangesloten bij de Geschillencommissie. Die commissie behandelt klachten tegen een reisorganisator of boekingskantoor. Ze behandelen klachten over:

  • Pakketreis (combinatie van vervoer en verblijf).
  • Pendeldienst per bus (reisorganisator regelt alleen het busvervoer).
  • Eigen vervoerreis (reisorganisator regelt alleen de accommodatie).
  • Klachten over verstrekken van informatie over reisdocumenten, inentingen en verzekeringen en bemiddeling bij een reservering van een los vliegticket door het boekingskantoor. 

Zelf een reis annuleren via de reisorganisatie

De wet zegt dat je een pakketreis kosteloos kunt opzeggen als er een onveilige situatie is op de reisbestemming. Of een gevaar voor je gezondheid, zoals de uitbraak van een ernstige ziekte.

Er moet sprake zijn van 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden' (overmacht) met aanzienlijke gevolgen voor de reis. Dan kun je je reisgeld terugvragen van de reisorganisatie. Omdat er sprake is van overmacht heb je geen recht op een vergoeding van extra kosten. 

Je moet ook kunnen aantonen dat je bestemming onvoldoende veilig is om naartoe te gaan. Is hiervan géén sprake volgens de reisorganisatie? Dan ben je afhankelijk van de contractvoorwaarden over annuleren of wijzigen van de reis. Meestal betaal je dan annuleringskosten.

Aanbetaling reis en restantbetaling

Bij zelf annuleren van een reis betaal je annuleringskosten. De komende periode blijft de onzekerheid over geplande reizen vanwege het coronavirus. Dus je kunt nu het beste contact opnemen met de reisorganisatie over de restantbetaling en mogelijke alternatieven. 

Volgens Autoriteit Consument & Markt (ACM) hoef je het restantbedrag niet te betalen als je weet dat de reis niet doorgaat/ de reisorganisatie de overeenkomst niet kan nakomen. Bijvoorbeeld als er sprake is van een inreisverbod op de reisdata. Je mag wachten met betalen als de kans heel groot is dat de reis niet doorgaat.

Hotel of vlucht zelf annuleren

Heb je zelf een hotelovernachting geboekt, vakantieverblijf of vlucht? Dan ben je voor de voorwaarden bij wijzigen of annuleren afhankelijk van de vliegtuigmaatschappij of het hotel/de accommodatie. Bij sommige boekingsplatforms kun je onder voorwaarden kosteloos annuleren tot de dag van aankomst, zoals Expedia en Booking.com.

Volgens Booking.com kan de reservering ook worden aangepast of verzet. Een woordvoerder van Booking.com benadrukt dat dit alleen geldt in alle landen waar de autoriteiten een reisverbod hebben ingevoerd.

Ook kunnen de boekingswebsites een reisvoucher aanbieden, waarbij reizigers recht houden op geld terug.

Kun je niet annuleren bij het hotel of via een boekingsplatform? Mogelijk is er dekking via de reis- of annuleringsverzekering

Vakantieverblijf open maar faciliteiten dicht

Sommige accommodaties zijn nog wel open, maar bijvoorbeeld het restaurant, een speelhal en zwembad zijn dicht. Als je het vakantieverblijf boekte mét faciliteiten en je kunt daar geen gebruik van maken, dan heb je recht op een deel van het geld terug.

Wil je niet meer gaan omdat alles (grotendeels) dicht is? Als je kunt onderbouwen dat je de accommodatie hebt geboekt vanwege die faciliteiten, dan kun je de boeking volgens toezichthouder ACM ontbinden. Je mag de boeking dan kosteloos opzeggen. Je krijgt voor het betaalde bedrag dan geld terug of een reisvoucher.

Vriendengroep en annulering 

Kun je door de RIVM maatregelen niet meer met een groep vrienden naar een geboekt vakantieverblijf, dan ben je voor de annulering afhankelijk van de voorwaarden van de accommodatie. De aanbieder kan je de dienst namelijk wel leveren, maar je kunt er geen gebruik van maken.

Bij veel accommodaties staat in de voorwaarden dat je nog tot kort voor aankomst kosteloos mag annuleren. Staat dit er niet, dan kan het zijn dat je geen geld terug krijgt. Neem contact op met accommodatie en vraag na wat de annuleringsvoorwaarden zijn. Mogelijk kun je omboeken of krijg je een voucher aangeboden.

Ga ook na of bij je eventuele reis- en annuleringsverzekeraar of die een vergoeding biedt. (bron: Consuwijzer over reisrechten bij het coronavirus )

Annuleren vanuit angst / gevoel onveiligheid

Wil je niet op reis omdat het onveilig voelt, dan heb je géén recht op een vergoeding via de reisorganisatie. Angst is geen 'geldige' reden om de reis kosteloos te annuleren. In sommige gevallen is er wel dekking via de annuleringsverzekering.

Zelf vliegtickets annuleren

Heb je alleen een vliegticket geboekt? Zonder annuleringsdekking kun je meestal alleen dure, flexibele tickets gratis annuleren of wijzigen. Bij goedkope tickets ben je meestal je geld kwijt.

Vliegmaatschappijen gaan hier verschillend mee om, vraag dus na wat het beleid is. Bij annuleringen vanwege het coronavirus zijn luchtvaartmaatschappijen soms wel flexibel.

Je kunt na annulering luchthavenbelasting terugvragen, wat vooral bij dure tickets zinvol is. Ook om andere redenen dan een virusuitbraak heb je soms recht op geld terug bij annulering van een vlucht (Vluchtclaimservice). 

Veel vliegmaatschappijen passen momenteel hun vluchtschema's aan en annuleren vluchten. Ook als gevolg van het feit dat veel mensen hun reis uitstellen en er minder boekingen zijn naar diverse bestemmingen. Als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, dan heb je recht op geld terug.

Virusuitbraak en annuleringsverzekering

Zelf annuleren: eerst bij reisorganisatie aankloppen

Als je reis niet door kan gaan moet de reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of accomodatie waar je hebt geboekt een oplossing bieden. Dat betekent: geld terug, een voucher of omboeken. Ben je hier niet mee eens, klop dan aan bij de reisorganisatie.

Wil je geld terug in plaats van een voucher? Dan kun je niet bij de reis-en annuleringsverzekeraar terecht.

Calamiteitenfonds

Het Calamiteitenfonds vergoedt niet bij het annuleren van reizen. Ook biedt het fonds geen garantiedekking bij uitbraak van ziektes als het coronavirus. Dit fonds biedt wel uitkomst als er calamiteiten zijn wanneer je al op reis bent, zoals een natuurramp of bij onlusten. 

Annuleringsverzekering en corona

Het coronavirus is op 11 maart 2020 officieel bestempeld als pandemie. De meeste verzekeraars dekken annuleren vanwege het coronavirus niet meer (lees de informatie per verzekeraar hieronder). Dat komt omdat verzekeraars dit vaak niet meer als onvoorziene gebeurtenis zien. Het heeft dus geen zin om hiervoor een nieuwe annuleringsdekking af te sluiten.

Ben je zélf (ernstig) ziek en kun je niet reizen, dan dekt de annuleringsverzekering de kosten wel.Of wanneer je bijvoorbeeld ontslagen bent vanwege coronamaatregelen, een naaste ernstig ziek is of om een andere dringende reden.

Het maakt voor de annuleringsdekking meestal niet uit of je een week of weekendje binnen Nederland reist of naar het buitenland gaat. Als je alleen een hotelovernachting hebt geboekt, dan gelden dus doorgaans dezelfde voorwaarden en dekkingen. 

Besmettelijke ziekte en doorlopende annuleringsdekking

Enkele doorlopende annuleringsverzekeraars vergoeden wanneer je vanwege de uitbraak van een besmettelijke ziekte niet op reis gaat.

Let op: dit geldt alleen als dit bij het boeken van je reis nog niet bekend was en de reisorganisatie géén oplossing biedt zoals geld terug, omboeken of een voucher. De kans op vergoeding is dus klein.

De doorlopende annuleringsverzekeringen die dit dekken, onder de genoemde voorwaarden, zijn:

  • Aegon: alleen op de Allrisk-polis afgesloten vóór 14 maart 2020, voor reizen die vóór 14 maart 2020 zijn geboekt toen code groen van kracht was vanwege het coronavirus en bij vertrek binnen 7 dagen.
  • ANWB/Unigarant: alleen als je vóór 30 januari 2020 de dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten en het gaat om een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s.
  • De Europeesche: alleen met de Allrisk-annulering afgesloten vóór 27 februari 2020 en de reisbestemming nog niet getroffen was door het coronavirus. Uitkering is maximaal 75% van de reissom. 
  • Nationale-Nederlanden: alleen als de annuleringsdekking en reis vóór 12 maart 2020 zijn afgesloten/geboekt. Ook moeten er medische bezwaren zijn om naar het land van bestemming te gaan door uitbraak van een besmettelijke ziekte.

Bron: MoneyView/Consumentenbond, 5 juni 2020

Let op: Een verzekering dekt een onzeker voorval. Een dekking afsluiten op het moment dat er al een virusuitbraak of andere besmettelijke ziekte is, heeft in principe geen zin.

Steun de Consumentenbond

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de voorwaarden en premies van reisverzekeringen. Zo helpen we jou bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.

Word lid

Lid Worden Mediapool Test

Negatief reisadvies en doorlopende annuleringsdekking

De meeste reisverzekeraars vergoeden het annuleren van reizen niet die ontraden worden door het ministerie van Buitenlandse Zaken (code oranje of rood). Slechts een handjevol doorlopende reisverzekeraars met annuleringsdekking vergoedt wel als je boekte vóór er een negatief reisadvies was, namelijk:

  • Aegon: alleen op de Allrisk-polis afgesloten vóór 14 maart 2020, voor reizen die vóór 14 maart 2020 zijn geboekt toen code groen van kracht was vanwege het coronavirus en bij vertrek binnen 7 dagen.
  • ANWB/Unigarant: alleen als je vóór 30 januari 2020 de dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten en het gaat om een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s.
  • Avéro Achmea: op de Vrij op Reis-polis als je de annuleringsdekking vóór 20 maart 2020 hebt afgesloten.
  • Centraal Beheer: alleen als je de annuleringsdekking vóór 17 maart 2020 hebt afgesloten, en je reis binnen 14 dagen plaatsvindt. Is de vertrekdatum van de reis niet binnen 14 dagen, neem dan eerst contact op met de reisorganisatie/vervoerder.
  • ING: alleen als je wil annuleren vanwege corona en de annuleringsdekking en reis vóór 12 maart 2020 hebt afgesloten/geboekt en de reis binnen 30 maanden plaatsvindt. Ook moeten er aantoonbare gezondheidsrisico's zijn voor jezelf of medeverzekerden.
  • De Europeesche: alleen met de Allrisk-annulering afgesloten vóór 27 februari 2020 en de reisbestemming nog niet getroffen was door het coronavirus. Uitkering is maximaal 75% van de reissom. 
  • Interpolis: alleen als je de annuleringsdekking vóór 26 maart 2020 hebt afgesloten en je reis binnen 14 dagen plaatsvindt. Is de vertrekdatum van de reis niet binnen 14 dagen, neem dan eerst contact op met de reisorganisatie/vervoerder.
  • Klaverblad: alleen op de annuleringsdekking afgesloten vóór 18 maart 2020, voor reizen geboekt vóór 12 maart 2020.

Bron: MoneyView/Consumentenbond, 5 juni 2020

Wordt de reis niet ontraden, dan heb je ook géén recht op een verzekeringsuitkering. Neem voor meer advies en informatie contact op met je eigen verzekeraar voor alle informatie.

Zo is er bij Allianz Global Assistance de dekking Terreuraanslagen & natuurrampen met dekking bij een negatief reisadvies. Het negatieve reisadvies moet een gevolg zijn van terrorisme, natuurrampen of binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming. De uitbraak van een virus zoals het coronavirus valt hier dus niet onder. 

Datzelfde Allianz Global Assistance zette per 27 maart 2020 de verkoop van kortlopende reis- én annuleringsverzekeringen stop voor reizen met een vertrekdatum voor 1 juni 2020. Doorlopende polissen konden nog wel worden afgesloten, maar de reisverzekeringen boden dan alleen dekking voor reizen met een vertrek vanaf 1 juni 2020. 

De beste doorlopende reisverzekering voor jou

Vergelijk doorlopende reisverzekeringen, premies en voorwaarden in onze vergelijker. Je ziet dan snel en simpel welke polis én dekking het beste bij jou en je vakantiegedrag passen.

Vergelijk reisverzekeringen

vergelijk-reisverzekeringen-vliegveld

Lees ook: