icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Coronavirus: wat zijn je rechten?

Wat zijn je rechten als je op reis bent, een reis wilt annuleren of kaartjes hebt voor een geannuleerd evenement?

Marlies Feytens

Marlies Feytens , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:6 april 2020

paspoort kwijt op vliegveld

Zelf een reis annuleren via de reisorganisatie

De wet zegt dat je een pakketreis kosteloos kunt opzeggen als er een onveilige situatie is op de reisbestemming. Of een gevaar voor je gezondheid, zoals de uitbraak van een ernstige ziekte.

Er moet sprake zijn van 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden' (overmacht) met aanzienlijke gevolgen voor de reis. Dan kun je je reisgeld terugvragen van de reisorganisatie. Omdat er sprake is van overmacht heb je geen recht op een vergoeding van extra kosten. 

Je moet ook kunnen aantonen dat je bestemming onvoldoende veilig is om naartoe te gaan. Is hiervan géén sprake volgens de reisorganisatie? Dan ben je afhankelijk van de contractvoorwaarden over annuleren of wijzigen van de reis. Meestal betaal je dan annuleringskosten.

Hotel of vlucht zelf annuleren

Heb je zelf een hotelovernachting geboekt, vakantieverblijf of vlucht? Dan ben je voor de voorwaarden bij wijzigen of annuleren afhankelijk van de vliegtuigmaatschappij of het hotel/de accommodatie. Bij sommige boekingsplatforms kun je kosteloos annuleren tot de dag van aankomst, zoals Booking.com.

Het is onder voorwaarden mogelijk om hotelreserveringen te annuleren, ook al was de boeking bij het afsluiten deels of niet restitueerbaar. De reservering kan ook worden aangepast of verzet. Dat meldt Booking.com tegenover de Geldgids.

Een woordvoerder van Booking.com benadrukt dat dit alleen geldt in alle landen waar de autoriteiten een reisverbod hebben ingevoerd. Dat laatste geldt momenteel voor onder andere Frankrijk, Spanje en Italië. Of deze maatregelen verder verlengd zullen worden, is nog niet bekend.

Kun je niet annuleren bij het hotel of via een boekingsplatform? Mogelijk is er dekking via de reis- of annuleringsverzekering

Vakantieverblijf open maar faciliteiten dicht

Sommige accommodaties zijn nog wel open, maar bijvoorbeeld het restaurant, een speelhal en zwembad zijn dicht. Als je het vakantieverblijf boekte mét faciliteiten en je kunt daar geen gebruik van maken, dan heb je recht op een deel van het geld terug.

Wil je niet meer gaan omdat alles (grotendeels) dicht is? Als je kunt onderbouwen dat je de accommodatie hebt geboekt vanwege die faciliteiten dan kun je de boeking volgens toezichthouder ACM ontbinden. Je mag de boeking dan kosteloos opzeggen. Je krijgt voor het betaalde bedrag dan geld terug of een reisvoucher.

Vriendengroep en annulering 

Kun je door de RIVM maatregelen niet meer met een groep vrienden naar een geboekt vakantieverblijf, dan ben je voor de annulering afhankelijk van de voorwaarden van de accommodatie. De aanbieder kan je de dienst namelijk wel leveren, maar je kunt er geen gebruik van maken.

Bij veel accommodaties staat in de voorwaarden dat je nog tot kort voor aankomst kosteloos mag annuleren. Staat dit er niet, dan kan het zijn dat je geen geld terug krijgt. Neem contact op met accommodatie en vraag na wat de annuleringsvoorwaarden zijn. Mogelijk kun je omboeken of krijg je een voucher aangeboden.

Ga ook na of bij je eventuele reis- en annuleringsverzekeraar of die een vergoeding biedt. (bron: Consuwijzer over reisrechten bij het coronavirus )

Aanbetaling reis en restantbetaling

Heb je al een aanbetaling gedaan voor de reis, maar twijfel je of je reis wel doorgaat en of je het restantbedrag wel moet overmaken? Normaal gesproken wordt de reis geannuleerd als de volledige reissom niet op tijd is betaald.

Betalingstermijnen kunnen per reisorganisatie en reis verschillen. Van reisorganisaties aangesloten bij de ANVR krijg je eerst een herinnering om het bedrag binnen 14 dagen na de vervaldatum alsnog te voldoen. Betaal je niet op tijd dan wordt de reis geannuleerd en kan de reisorganisatie annuleringskosten bij jou in rekening brengen.

Bij zelf annuleren van een reis betaal je ook annuleringskosten.

Vanwege de onzekerheid over geplande reizen vanwege het coronavirus de komende periode, kun je nu het beste contact opnemen met de reisorganisatie over de restantbetaling en mogelijke alternatieven. 

Annuleren vanuit angst / gevoel onveiligheid

Wil je niet op reis omdat het onveilig voelt, dan heb je géén recht op een vergoeding via de reisorganisatie. Angst is geen 'geldige' reden om de reis kosteloos te annuleren. In sommige gevallen is er wel dekking via de annuleringsverzekering.

Zelf vliegtickets annuleren

Heb je alleen een vliegticket geboekt? Zonder annuleringsdekking kun je meestal alleen dure, flexibele tickets gratis annuleren of wijzigen. Bij goedkope tickets ben je meestal je geld kwijt. Vliegmaatschappijen gaan hier verschillend mee om, vraag dus na wat het beleid is. Bij annuleringen vanwege het coronavirus zijn luchtvaartmaatschappijen soms wel flexibel, zoals KLM.

Je kunt na annulering luchthavenbelasting terugvragen, wat vooral bij dure tickets zinvol is. Ook om andere redenen dan een virusuitbraak heb je soms recht op geld terug bij annulering van een vlucht (Vluchtclaimservice). 

Veel vliegmaatschappijen passen momenteel hun vluchtschema's aan en annuleren vluchten. Ook als gevolg van het feit dat veel mensen hun reis uitstellen en er minder boekingen zijn naar diverse bestemmingen. Als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, dan heb je recht op geld terug.

Vliegmaatschappij annuleert de vlucht

Vluchtannulering door coronavirus / geen negatief reisadvies

Als je vlucht geannuleerd wordt door de vliegmaatschappij, dan heb je recht op teruggave van de ticketprijs. Dit geldt als de vlucht valt onder de criteria van Verordening 261/2004. De reis omboeken kan ook een goed alternatief zijn.

Wanneer de vliegtuigmaatschappij jouw vlucht annuleert voor een gebied waarvoor géén negatief reisadvies geldt, dan heb je recht op volledige teruggave van de ticketprijs en mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies.

Vluchtannulering door coronavirus / negatief reisadvies of inreisverbod

Wordt je vlucht door de vliegmaatschappij geannuleerd vanwege het coronavirus en vanwege een negatief reisadvies voor jouw bestemming? Dan krijg je wel de ticketprijs terug, maar heb je geen recht op compensatie voor het tijdsverlies. Ook bij een inreisverbod of als Buitenlandse Zaken alleen noodzakelijke reizen adviseert, vervalt het recht op compensatie van het tijdsverlies. Het recht op die vergoeding van tijdverlies vervalt ook als je meer dan 2 weken voor vertrek bent geÏnformeerd over de annulering. 

Reisvoucher luchtvaartmaatschappijen

Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden vanwege het coronavirus reisvouchers aan in plaats van geld terug. Het kabinet liet op 30 maart 2020 weten dit tijdelijk acceptabel te vinden.

Reisorganisatie of vakantieverblijf annuleert de reis

Ook de reisorganisatie kan de reis annuleren of aanpassen vanwege buitengewone omstandigheden zoals het coronavirus. Gaat het om een wezenlijke verandering, dan hoef je daar niet mee akkoord te gaan. De reisorganisatie kan de reis dan wel opzeggen. Je hebt dan recht op teruggave van de reissom. 

Ook als je een losse accommodatie hebt geboekt, heb je bij annulering door de accommodatie (of wanneer het verblijf gesloten is) recht op geld terug. Dit geldt ook voor vlieg-, trein-, boot- en buspassagiers. Of je krijgt een alternatief aangeboden, zoals de mogelijkheid tot omboeken of een voucher. Zo'n voucher hoef je niet te accepteren, maar dit kan wel verstandig en redelijk zijn in deze omstandigheden.

Daarnaast is een reisorganisator verplicht hulp en bijstand te verlenen als een reiziger in moeilijkheden verkeert. 

Corona-voucher

In plaats van de reissom te vergoeden bij een geannuleerde pakketreis, vragen ANVR-reisorganisaties reizigers de reis om te boeken of een 'corona-voucher' te accepteren. Dit om te voorkomen dat reisorganisaties in de financiële problemen komen. Als reiziger behoud je altijd het recht op geld terug.

Inreisverbod of land 'op slot'

Als een land 'op slot' gaat, zoals Italië en Spanje, vanwege het coronavirus dan mogen zowel vliegtuigen als reizigers het land niet in. De reis kan dan niet worden uitgevoerd door de luchtvaartmaatschappij en reisorganisatie. Als reiziger kun je dan kosteloos annuleren. Of de reis wordt geannuleerd en je krijgt geld terug.

Kun je het land alleen als reiziger niet in vanwege het coronavirus en een inreisverbod, zoals de VS nu heeft afgekondigd voor verschillende Europese landen waaronder Nederland? Dan worden de kosten mogelijk bij jou als reiziger gelegd. Hierover zegt de ANVR het volgende als het gaat om een pakketreis:

'Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk.
Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins. Dan ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator. Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.'

Luchtvaartmaatschappijen gaan verschillend om met het inreisverbod. Heb je een vliegticket geboekt, ga dan via de luchtvaartmaatschappij na of je kunt omboeken of een waardebon of geld terug krijgt. Heb je alleen een accommodatie geboekt en kun je die niet bereiken vanwege een inreisverbod? Dan heb je geen recht op geld terug. Krijg je een voucher aangeboden, dan kan dit een goed alternatief zijn. Neem contact op met de accommodatie voor de mogelijkheden.

Inreisverbod en annuleringsverzekering

Mogelijk biedt een uitgebreide (allrisk) annuleringsverzekering wel dekking, als de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij niet vergoedt. Ga dit na bij je verzekeraar.

Zo dekt Aegon annuleren of omboeken wél als je:

  • allriskdekking hebt
  • vóór 12 maart 2020 een reis naar de Verenigde Staten boekte
  • én de vertrekdatum vóór 14 april dit jaar ligt 

Ook ANWB meldt dat, als de reisorganisatie of touroperator niets vergoedt bij een inreisverbod, er ‘mogelijk’ dekking is op de annuleringsverzekering.

Klacht reisorganisatie of vliegmaatschappij

Kom je er niet uit met de vliegmaatschappij? Lees onze tips en gebruik de voorbeeldbrieven.

Kom je er niet uit met de reisorganisatie? Dien dan schriftelijk een klacht in en vraag om een oplossing. Stap desnoods naar de Geschillencommissie Reizen, mits de reisorganisatie is aangesloten, of desnoods de rechter (maar dit is prijzig). Alle ANVR-reisorganisaties zijn in elk geval aangesloten bij de Geschillencommissie. Die commissie behandelt klachten tegen een reisorganisator of boekingskantoor. Klachten worden behandeld over:

  • Pakketreis (combinatie van vervoer en verblijf).
  • Pendeldienst per bus (reisorganisator regelt alleen het busvervoer).
  • Eigen vervoerreis (reisorganisator regelt alleen de accommodatie).
  • Klachten over verstrekken van informatie over reisdocumenten, inentingen en verzekeringen en bemiddeling bij een reservering van een los vliegticket door het boekingskantoor. 

Virusuitbraak en annuleringsverzekering

Dekking in Nederland of losse boekingen (hotelovernachting)

Bij veel schadeverzekeringen zijn epidemieën uitgesloten. Ook vergoeden de meeste annuleringsverzekeringen de onkosten niet als je zelf een reis wil annuleren vanwege een virusuitbraak of negatief reisadvies. Ben je zélf (ernstig) ziek en kun je niet reizen, dan dekt de annuleringsverzekering de kosten wel.

Het maakt voor de annuleringsdekking meestal niet uit of je een week of weekendje binnen Nederland reist of naar het buitenland gaat. Als je alleen een hotelovernachting hebt geboekt, dan gelden dus doorgaans dezelfde voorwaarden en dekkingen. Een handjevol (allrisk)verzekeraars biedt dan uitkomst.

Calamiteitenfonds

Het Calamiteitenfonds vergoedt niet bij het annuleren van reizen en biedt ook geen garantiedekking bij uitbraak van ziektes als het coronavirus. Dit fonds biedt wel uitkomst als er calamiteiten zijn wanneer je al op reis bent, zoals bij een natuurramp of onlusten. 

Besmettelijke ziekte en annuleren

Enkele doorlopende annuleringsverzekeraars vergoeden wanneer je vanwege de uitbraak van een besmettelijke ziekte niet op reis gaat. Maar alleen als dit bij het boeken van je reis nog niet bekend was. Dit zijn:

  • Aegon: op de Allrisk-polis en alleen voor reizen die vóór 14 maart 2020 zijn geboekt.
  • ANWB/Unigarant: alleen als je vóór 30 januari 2020 de dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten en het gaat om een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s.
  • De Europeesche: alleen als je vóór 27 februari 2020 de Allrisk-annulering hebt afgesloten en maximaal 75% van de reissom. Ook geldt de dekking alleen als er tijdens de boeking nog geen corona geconstateerd was op de reisbestemming.
  • Nationale-Nederlanden: als er medische bezwaren zijn om naar het land van bestemming te gaan door uitbraak van een besmettelijke ziekte. De dekking geldt alleen als je de annuleringsdekking en reis vóór 12 maart 2020 hebt afgesloten/geboekt.

Annuleringsverzekeraars die vergoeden bij een virusuitbraak, als er een negatief reisadvies is:

  • Centraal Beheer: alleen als je de annuleringsdekking vóór 17 maart 2020 hebt afgesloten.
  • ING: alleen als je de annuleringsdekking en reis vóór 12 maart 2020 hebt afgesloten/geboekt.
  • Interpolis: alleen als je de annuleringsdekking vóór 26 maart 2020 hebt afgesloten.
  • Klaverblad: alleen als je reist vóór 12 maart 2020.

Bron: MoneyView, 3 april 2020

Let op: Een verzekering dekt een onzeker voorval. Een dekking afsluiten op het moment dat er al een virusuitbraak of andere besmettelijke ziekte is, heeft in principe geen zin.

Negatief reisadvies en annuleren

De meeste reisverzekeraars vergoeden het annuleren van reizen niet die ontraden worden door het ministerie van Buitenlandse Zaken (code oranje of rood). Slechts een handjevol doorlopende reisverzekeraars met annuleringsdekking vergoedt wel, namelijk:

  • Aegon: op de Allrisk-polis en alleen voor reizen die vóór 14 maart 2020 zijn geboekt.
  • ANWB/Unigarant: alleen als je vóór 30 januari 2020 de dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten en het gaat om een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s.
  • Avéro Achmea: op de Vrij op Reis-polis: alleen als je de annuleringsdekking vóór 20 maart 2020 hebt afgesloten.
  • Centraal Beheer: alleen als je de annuleringsdekking vóór 17 maart 2020 hebt afgesloten.
  • De Europeesche: alleen als je vóór 27 februari 2020 de Allrisk-annulering hebt afgesloten en maximaal 75% van de reissom. Ook geldt de dekking alleen als er tijdens de boeking nog geen corona geconstateerd was op de reisbestemming.
  • Interpolis: alleen als je de annuleringsdekking vóór 26 maart 2020 hebt afgesloten.
  • Klaverblad: alleen als je reist vóór 12 maart 2020.

Bron: MoneyView, 3 april 2020

Wordt de reis niet ontraden, dan heb je ook geen recht op een verzekeringsuitkering. Neem voor meer advies en informatie contact op met je eigen verzekeraar voor alle informatie.

Zo is er bij Allianz Global Assistance de dekking Terreuraanslagen & natuurrampen met dekking bij een negatief reisadvies. Het negatieve reisadvies moet een gevolg zijn van terrorisme, natuurrampen of binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming. De uitbraak van een virus zoals het coronavirus valt hier dus niet onder. 

Datzelfde Allianz Global Assistance heeft per 27 maart 2020 echter de verkoop van kortlopende reis- én annuleringsverzekeringen stopgezet voor reizen met een vertrekdatum voor 1 juni 2020. Doorlopende polissen kunnen nog wel worden afgesloten, maar de reisverzekeringen bieden alleen dekking voor reizen met een vertrek vanaf 1 juni 2020. De ingangsdatum van de doorlopende reis- en annuleringsverzekering kan wel vóór 1 juni liggen.

De beste doorlopende reisverzekering voor jou

Vergelijk doorlopende reisverzekeringen, premies en voorwaarden in onze vergelijker. Je ziet dan snel en simpel welke polis én dekking het beste bij jou en je vakantiegedrag passen.

Vergelijk reisverzekeringen

vergelijk-reisverzekeringen-vliegveld

Virusuitbraak tijdens een reis

De ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus) vergoedt geen overnachtingen als je op je bestemming moet blijven door een ziekte als het coronavirus.

Let op: vergoeding is gewijzigd

De ANVR gaf eerst aan dat de reisorganisatie in elk geval de eerste 3 overnachtingen vergoedt. Maar dit werd begin maart aangepast. Reizigers hebben 'geen' recht op 3 gratis overnachtingen als ze langer moeten blijven omdat bijvoorbeeld het hotel in quarantaine is gezet.

Een reisorganisatie moet reizigers - waar mogelijk - wel hulp en bijstand verlenen en bij code rood ook reizigers zo mogelijk repatriëren (terugreis regelen). In de wet staat dat je alleen recht hebt op die 3 gratis overnachtingen als de terugreis zelf niet kan plaatsvinden. Bijvoorbeeld omdat het vliegtuig zelf niet weg kan of mag, zoals wegens een vulkaanuitbarsting.

Het gaat dan om 3 nachten na afloop van de reguliere vakantie, als er niet kan worden teruggereisd. 

Langer (verplicht) verblijf en reisverzekering

De reiziger betaalt dus de kosten bij (verplicht) langer verblijf, zoals door quarantaine. Vraag de reisorganisatie om advies. De extra reis- en verblijfkosten en telefoonkosten zijn mogelijk gedekt op de reisverzekering, maar vaak wel tot een bepaald maximum. De meeste reisverzekeraars vergoeden echter niet bij (preventieve) quarantaine. Vraag dit na bij je reisverzekeraar en kijk in de polisvoorwaarden.

De overige dekkingen op je reisverzekering blijven gelden als je door het coronavirus niet naar huis kunt. De dekking vervalt als je geen gebruikmaakt van de eerste mogelijkheid om terug te keren naar huis. Reis je nu naar een risicogebied, dan bestaat de kans dat je niet verzekerd bent.

Terugreis (repatriëring)

Moet je terug naar Nederland (repatriëring) vanwege een 'medisch ongeval' of ziekte, dan dekt de reisverzekering dit. Neem contact op met je reisverzekeraar als je terug wilt zonder dat er een directe medische reden is (preventieve repatriëring).

Nederlandse reizigers in het buitenland die door de coronacrisis niet kunnen terugkeren, krijgen hulp van onder meer het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Verbond van Verzekeraars de reisbrancheorganisatie ANVR. Als de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie geen uitkomst biedt, kun je je melden op de website Bijzondere Bijstand Buitenland.

Alarmcentrales zorgen dan voor de noodzakelijke (lucht)transport voor de thuisreis. De hulp is niet gratis. Binnen Europa betaal je als reiziger €300 en daarbuiten €900. 

Voor je op reis gaat: check het reisadvies

Controleer voor je op reis gaat of er risico's zijn in het land van bestemming en wat het reisadvies is. Informatie over het reisadvies vind je op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken en in de Reisapp Buitenlandse Zaken. Bekijk meer informatie van de overheid over het coronavirus en gevolgen voor reizen naar het buitenland via de website Nederlandwereldwijd.nl.

Per land zie je actuele informatie en ontwikkelingen. Ook vind je alles over veiligheidsdreigingen in bepaalde gebieden. Dit wordt aangeduid met kleurcodes:

  • Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico’s
  • Geel: let op, veiligheidsrisico’s
  • Oranje: alleen noodzakelijke reizen
  • Rood: niet reizen

Een reisadvies is niet bindend. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuze om wel of niet te reizen.

Code rood of oranje

Als de reisorganisatie de reis zelf annuleert vanwege een virusuitbraak zoals corona (zoals bij code rood), dan krijg je je geld terug. Ook kan de reis - in overleg - worden aangepast of omgeboekt.

Heb je geboekt bij een ANVR-reisorganisatie en zou je tot tenminste 3 april 2020 vertrekken naar een gebied waarvoor nu een rood reisadvies geldt? Dan mag je volgens de ANVR kosteloos annuleren. 

Bij een bestemming met de kleur oranje kun je contact opnemen met de reisorganisatie om na te gaan of de reis toch doorgaat, aangepast of geannuleerd moet worden.

Evenement wordt geannuleerd

Heb je kaartjes voor een evenement dat wordt afgelast vanwege het coronavirus, zoals een concert of festival? Ook als de organisator zich beroept op overmacht dan heb je recht op geld terug. Je krijgt de ticketkosten dan vergoed. Ook servicekosten krijg je vaak terug.

Lees meer: Concert of evenement afgelast

 

Lees ook: