Amazon is nu actief in Nederland

Machteld Velema , Expert Elektronica Bijgewerkt op: 18 juni 2020
Aanbieder Amazon
Bezorgkosten € 2,49 (gratis vanaf €20)
Producten Webwinkel en videostreamingsdienst Prime
Amazon Prime € 2,99 per maand

Conclusie
Amazon.nl is een grote aanvulling op het Nederlandse webwinkelaanbod. Op de eerste dag na lancering, staat de site nog vol schoonheidsfoutjes: foto’s die niet kloppen en half vertaalde teksten. Recensies zijn momenteel allemaal nog Engelstalig.
In het enorme aanbod is navigeren een stuk lastiger dan bij concurrenten Bol.com, Zalando of Coolblue. De interne zoekfunctie werkt momenteel verre van vlekkeloos: zoeken op de term ‘laptop’ levert allerlei resultaten op, behalve een fysieke laptop.
Let wel op of je direct bij Amazon.nl koopt of via een verkooppartner. Koop je iets bij een externe verkoper, dan is Amazon.nl geen partij in de overeenkomst tussen verkoper en klant. Als er iets is, neem je rechtstreeks contact op met de externe verkoper.
Wat is Amazon.nl?
Eerder kon je in Nederland via Amazon.de al veel producten kopen. Dat aanbod is nu flink uitgebreid naar zo’n 20 productgroepen: van huishoudelijke apparatuur, elektronica, kleding tot sportbenodigdheden. Precieze cijfers geeft Amazon niet, maar het doel is uiteindelijk miljoenen producten te verkopen.
Amazon verkoopt zelf producten, maar is vooral een platform voor externe verkopers vanuit de hele wereld. En die verkopen nu via Amazon.nl producten ook in Nederland.
Daarnaast biedt Amazon videostreamingsdienst Prime aan. En daarbij eigen producten als de slimme speaker Echo Dot, deurbel Ring Pro en e-reader Kindle.
Checklist voor shoppen bij Amazon.nl
- Is Amazon.nl de verkoper of een andere aanbieder/webwinkel?
- Hoe beoordelen klanten de externe verkoper?
- Let op het aantal beoordelingen.
- Biedt de externe verkoper het product op de eigen site goedkoper aan?
- Binnen welke termijn kun je het product retourneren?
Levertijden
Voor de bezorging gaat Amazon.nl standaard uit van 2 tot 4 werkdagen. Maar wanneer een product niet in de Europese distributiecentra voorradig is, duurt dit langer. Let vooral op de levertijd wanneer je koopt bij externe partners: dit kan enkele weken duren. Dit geldt zeker voor de Chinese (of andere Aziatische) verkopers die op Amazon.nl actief zijn.
Of Amazon in Nederland de snelle levering waar ze op inzet ook in de praktijk waar kan maken moet nog blijken, gezien de bekende problemen bij pakketleveranciers .
Klantenservice
Amazon.nl heeft nog geen telefonische helpdesk die je kunt bellen. Iets wat concurrenten Bol.com, Zalando en Coolblue wel hebben. Contact leggen met de klantenservice gaat via je account. Je kunt je laten bellen door Amazon, of per chat of mail contact leggen.
Zoek je contact met een externe verkoper? Klik dan op de productpagina op de verkopende partij en stel een vraag. Ook hiervoor geldt een reactietijd van 2 dagen.
Privacy
We hebben de omgang met je privacy door Amazon nog niet uitgebreid geanalyseerd. Een geruststelling is dat de privacyverklaring meldt dat partners de klantgegevens alleen mogen gebruiken voor de afhandeling van bestellingen. Amazon verklaart ook dat ze advertenties tonen op basis van je koopgedrag en je bezoek van de website. Dit is wat minder goed voor je privacy, maar dit doen de meeste andere grote webwinkels ook al.
Meer weten?
Wil je weten hoe Amazon.nl scoort op prijs, retourvoorwaarden en privacy? Lees dan onze prijspeiling over Amazon.nl en Bol.com.
Lees ook:
Nieuw & interessant
- Nieuws | 28 feb.
Krimpflatie grote ergernis onder consumenten
Consumenten ergeren zich enorm aan stiekeme prijsstijgingen. Dat blijkt uit de meldingen die de Consumentenbond ontving op zijn meldpunt Eerlijk. Van de ruim 1500 meldingen gingen er 900 over krimpflatie. Daarbij zit er minder in een verpakking, maar daalt de prijs niet mee. - 15 feb.
Buitenlandse webshops : onveilige sieraden
Wie sieraden online koopt, loopt kans een product te kopen met een te hoge concentratie aan zware metalen. Dit blijkt uit onderzoeken van onze Deense en Belgische collega’s. - Nieuws | 19 jan.
Consumentenbond waarschuwt voor webwinkel ByZaaza
De Consumentenbond waarschuwt voor webwinkel ByZaaza. Aanleiding zijn de tientallen klachten die de Consumentenbond in korte tijd over het bedrijf ontving en de honderden klachten van ontevreden klanten op Trustpilot. - 14 dec.
Professionele nepshops met luxe artikelen
Internetcriminelen zijn regelmatig actief met ‘nepshops’, vaak met aanbiedingen van populaire elektronica en gadgets. Als je oplet kun je ze herkennen.