icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Laagste prijsgarantie: in jouw voordeel?

Bij een winkel met een laagste prijsgarantie betaal je niet altijd de laagste prijs voor je boodschappen, elektronica, klusmateriaal of vakantie. Zo'n garantie is vaak oneerlijk en onzinnig.
bert quist

Bert Quist   Expert Geld & PrivacyGepubliceerd op:28 april 2021

Reclame sale korting

Onzinreclames

Veel bedrijven beloven je de laagste prijs. Dat doen ze door te adverteren met een laagste prijsgarantie. Daarmee garandeert de winkelier dat je daar het minst betaalt voor een product of dienst.

Vooral supermarkten, webwinkels en reisbedrijven doen dat. Zo'n garantie betekent niet dat je bij dat bedrijf de laagste prijs betaalt. Daarom noemt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de toezichthouder, laagste prijsgaranties als onzinacties. Ook de Reclamecode Commissie oordeelde meermaals dat een laagste prijsgarantie een oneerlijke manier van reclame maken is.

Veel haken en ogen

Laagste prijsgaranties kunnen onzinnig of oneerlijk zijn vanwege de haken en ogen. Of beter: vanwege de vele uitsluitingen.

  • Een concurrerend bedrijf is misschien goedkoper, maar allerlei kleine lettertjes sluiten juist die bedrijven uit van de prijsgarantie.
  • De garantie geldt soms alleen voor een beperkt aantal producten.
  • De garantie geldt alleen voor concurrenten met een specifiek keurmerk.
  • De garantie geldt niet bij aanbiedingen of bij door fabrikant voorgestelde adviesprijzen.

Die drempels en uitzonderingen zijn vaak weggestopt. Zo maken ze een prijsgarantie al gauw oneerlijk.

Supermarkt met de laagste prijs

Meerdere supermarktketens garanderen je de laagste prijs. Onder andere:

  • Hoogvliet
  • Jan Linders 
  • Jumbo
  • Nettorama
  • Plus
  • Vomar

De Consumentenbond peilt jaarlijks de prijzen van supermarkten. Geen enkele supermarktketen is altijd de goedkoopste voor alle producten. Dat komt mede doordat Hoogvliet, Jumbo en Plus geen landelijke prijzen hanteren. Een product kan bij een ander filiaal van dezelfde supermarktketen dus een andere prijs hebben.

Ook supermarkten hanteren veel kleine lettertjes. Zo geldt de garantie vaak alleen in vergelijking met andere supermarkten in de buurt. Aanbiedingen zijn soms uitgesloten en de garantie geldt soms alleen in vergelijking met een beperkt aantal concurrenten.

Gratis boodschappen

Los van alle haken en ogen is de kans groot dat een supermarkt zijn laagste prijsgarantie niet waarmaakt. Kun je dat bewijzen, bijvoorbeeld met een kassabon of folder van de concurrent? Dan beloven veel supermarkten hun prijzen aan te passen. En van Jan Linders, Jumbo, Nettorama & Picnic krijg je het product dan eenmaal gratis mee. Dat is een vriendelijk gebaar. Vooral bij duurdere producten, zoals wasmiddel, olijfolie of crèmes is dat mooi meegenomen.

Pakketreizen en hotelkamers

Naast webwinkels, woonwinkels, bouwmarkten en supermarkten hanteren ook veel reisbedrijven een laagste prijsgarantie. Van de grote reisorganisaties doen Corendon en TUI dat. Hoewel die beloven het prijsverschil met een bonus tot €50 te betalen, gelden ook daar beperkingen. En veel hotelketens beloven van alles maar komen hun prijsbelofte niet na. 

Tips

  • Een laagste prijsgarantie betekent niet dat je de laagste prijs betaalt. Vergelijk voorafgaand aan je aankoop goed de prijzen. Alleen dan verzeker je jezelf van de laagste prijs.
  • Sommige bedrijven gaan oprecht om met hun prijsgarantie. En geven je een extra korting als de concurrent goedkoper is. Probeer die korting vooraf te bedingen, niet achteraf. Of zorg ervoor dat je de koop nog ongedaan kunt maken als de winkelier zich niet houdt aan de prijsgarantie. Bestellingen in webwinkels kun je veelal binnen 14 dagen weer retourneren. En sommige pakketreizen kun je de eerste dagen na boeken nog kosteloos annuleren.
  • Vind je dat een bedrijf je misleidt met een laagste prijsgarantie? Doe dan een melding bij de ACM.
  • Je kunt je klacht ook indienen bij de Reclame Code Commissie. Dat is gratis. Daarvoor heb je wel bewijzen, zoals screenshots of e-mails nodig. Een aantal bedrijven stopte met hun prijsgarantie na een uitspraak van die commissie.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.