Dagaanbiedingsites niet altijd goedkoop
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:4 juli 2018
De Consumentenbond koos bij 8 dagaanbiedingsites steeds 10 producten uit, en vergeleek de prijzen van de deals met die bij andere winkels. Checkdiedeal.nl en Koopjedeal.nl bleken niet zo voordelig als ze doen voorkomen. Check Die Deal doet zijn naam eer aan, want van de 10 producten was maar 1 ook echt het scherpst geprijsd. Koopjedeal.nl doet het met 2 goede aanbiedingen niet veel beter. 1DayFly.nl en iBood.com zijn respectievelijk 9 en 8 keer wel het goedkoopst.
Druk
Veel websites bedienen zich van trucs om consumenten over te halen om snel te beslissen. Een aftellende klok of het aantal resterende aantal exemplaren zorgen voor extra druk. Met name de klok blijkt niet altijd te kloppen. Meestal gelden de aanbiedingen zolang de voorraad strekt. Soms is dat korter dan 24 uur, maar vaak langer.
‘Van-voor’-prijs
Hoewel de winkels verplicht zijn te vermelden waar de ‘van’-prijs vandaan komt, doen lang niet alle winkels dat. De Consumentenbond heeft desbetreffende webwinkels hierop aangesproken. 1Dayfly zegde als enige toe voortaan op de site te vermelden dat het om de adviesprijs van de fabrikant gaat, maar heeft de site tot op heden nog niet aangepast.
Lees ook:
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.