icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Prepaid rechtshulp

Wil je niet vastzitten aan een rechtsbijstandsverzekering, maar ook niet achteraf worden verrast door advocaatkosten? Dan is losse of prepaid rechtshulp misschien iets voor jou.
juridische-brief

Waarom prepaid rechtshulp?

Als single ben je voor een goede, complete rechtsbijstandsverzekering zo'n €250 per jaar kwijt. Als gezin is dat al snel ruim €300. Het kan goedkoper, door bepaalde modules achterwege te laten of te kiezen voor een basispakket.

Maar dan zit je nog steeds vast aan een behoorlijk bedrag per jaar. Zonder dat je weet of en wanneer je zo’n polis nodig hebt. De gemiddelde verzekerde gebruikt zijn rechts­bijstandsverzekering maar 1 keer in de 10 jaar.

Juist voor de consumenten die alleen willen betalen bij gebruik van een dienst, komen steeds meer verzekeraars met ‘on demand’ of prepaid rechtshulp. Dit is een juridische dienst voor klanten die geen rechtsbijstandsverzekering hebben.

Er zijn verschillende aanbieders van prepaid rechtshulp, zoals ARAG, BrandMR, DAS On Demand.

Voordelen losse of prepaid rechtshulp

  • Je zit niet aan een abonnement of verzekering vast.
  • Je hebt geen eigen risico, franchise of wachttijd.
  • Je weet van tevoren hoeveel geld je kwijt bent.
  • Je kunt aankloppen met een al lopend of voorzien conflict.
  • Je kunt ook alleen met een expert een contract doornemen.
  • Je kunt de rechtshulp tussentijds uitbreiden. Eerder gemaakte kosten worden dan meestal verrekend met het duurdere pakket.

Nadelen losse of prepaid rechtshulp

  • Je kunt bij veel aanbieders alleen terecht met geschillen over aankopen, wonen of met je werkgever.
  • Bijkomende kosten, zoals griffierecht en kosten voor het inschakelen van een expert, zijn voor eigen rekening.
  • Je krijgt meestal geen hulp van een advocaat, maar van een gespecialiseerde jurist.

Hoe werkt het?

Tijdens een gratis eerste gesprek schat de verzekeraar om te beginnen de mogelijkheden in. Ziet de jurist de zaak zitten? Dan zijn er grofweg 2 mogelijkheden:

  1. Je krijgt alleen juridisch advies. Dat is meestal inclusief 1 brief of e-mail op maat.
  2. Er worden ook vervolgstappen voor je ondernomen, zoals onderhandelen met de tegenpartij.

Hulp tot aan de rechtbank

De hulp duurt meestal tot aan de rechtbank. Maar je kunt de hulp vaak uitbreiden met het voeren van een procedure, bijvoorbeeld bij de kantonrechter. Als een advocaat verplicht is, dan moet je er zelf 1 inschakelen. Bijvoorbeeld bij adoptie, echtscheiding, consumentenkwesties boven de €25.000 en consumentenkredíeten boven de €40.000. 

Juridisch advies via de Consumentenbond

Leden kunnen ook bij ons terecht voor persoonlijk juridisch advies. Ook bieden we sterke voorbeeldbrieven bij klachten. Kom je er met elkaar niet uit dan kunnen we voor je bemiddelen.

Lees meer over ons lidmaatschap en onze diensten

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling