icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Bonus-malusladders en no-claimkorting

Bijna alle autoverzekeraars hebben een bonus-malusregeling. Elk jaar dat je niet claimt of geen schade rijdt, stijgt de no-claimkorting en daalt je premie. Waar moet je op letten?
Gerard Kroon

Gerard Kroon , Expert Geld & Verzekeringen Bijgewerkt op: 14 september 2021

Bonus-malusladders en no-claimkorting

Wat is een bonus-malusladder?

Een premiekorting (bonus) of -toeslag (malus) van je autoverzekering baseert een verzekeraar op het aantal schadevrije jaren. Een bonus-malustabel heeft verschillende treden en korting- en toeslagpercentages. De ladder staat meestal in de polisvoorwaarden van de autoverzekering. 

Verschillende ladders en korting

Bonus-malusladders zijn er in allerlei soorten en maten. Meestal heeft de ladder 18 tot 21 treden. Maar kortere of langere ladders komen ook voor. De belangrijkste verschillen zijn:

  • Het aantal treden en bijbehorende kortingspercentages.
  • Een maximale bonus, deze varieert van 70% tot 85%.
  • De maximale malus: de premietoeslag bij de laagste trede varieert van 0% tot 40%.
  • Hoeveel je terugvalt na een schade: de terugval kan 1 trede zijn tot 5 treden tegelijk. 

Het belangrijkste is de hoogte van je premie

Hoe snel je de maximale korting bereikt of hoe hoog het kortingspercentage is, verschilt per verzekeraar. Hecht niet te veel waarde aan de hoge kortingspercentages die verzekeraars je soms laten zien.

Bij korte ladders krijg je soms snel korting, maar lever je de korting bij schade ook snel weer in. Bovendien zegt het percentage van de korting niets, als je niet weet over welk premiebedrag je korting krijgt. Alleen de hoogte van de netto premie telt. Kijk daar naar. 

Bonus-malus en schadevrije jaren

De hoogte van de premie van je autoverzekering hangt voor het grootste deel af van het aantal 'zuivere' schadevrije jaren. Dit is het aantal jaren dat je géén schade hebt gereden of niet bij je autoverzekeraar hebt geclaimd. Elk polisjaar waarin je geen schade claimt, is goed voor 1 schadevrij jaar. Hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger de no-claimkorting.

Op welke trede van de bonus-malusladder je begint, wordt bepaald door het aantal schadevrije jaren. Hierbij worden vaak een paar zogeheten 'bonusjaren' opgeteld. Dit zijn extra treden bovenop de zuivere schadevrije jaren.

In de polisvoorwaarden staat hierover niet altijd een duidelijke uitleg. Vraag je autoverzekeraar om een toelichting als de bonus-malusladder of de opbouw van je premiekorting onduidelijk is.

Terugval bonus-malusladder

Veroorzaak je schade die je vervolgens claimt, dan zak je op de ladder. De premie gaat dan omhoog op de premievervaldatum, maar niet als je een no-claimbeschermer of bonusbeschermer hebt. Hiermee kun je jaarlijks 1 schade claimen zonder gevolgen voor de premie. De schadevrije jaren dalen wel, maar de gevolgen voor de premie merk je vaak pas na een overstap of het opzeggen van de verzekering.  

Best-of-regeling

Tip: Heeft je verzekeraar de voorwaarden of bonus-malustabel veranderd? Vraag dan of de autoverzekeraar een 'best-of-regeling' heeft voor de afhandeling van een schade. Hiermee wordt een schade volgens de gunstigste voorwaarden afgehandeld.

Schadebedrag is niet van belang

De hoogte van het schadebedrag doet er niet toe bij een schadeclaim. De terugval op de bonus-malusladder is hetzelfde, of je nu schade claimt van bijvoorbeeld €200 of €2000. Ook is er geen verschil tussen schades waaraan je helemaal of maar voor een deel schuldig bent.

Je kunt de schade ook zelf betalen

Omdat je maar 1 trede per jaar klimt, kan het negatieve effect van een terugval op de ladder jarenlang doorwerken. Bij kleine schades kan het verstandig zijn om de schade zelf te betalen.

Schades zonder bonus-malusterugval

Niet alle soorten schade hebben invloed op je bonus-maluspositie (trede) en bijbehorende premiekorting. De no-claimkorting verandert meestal niet bij schade:

  • Die de verzekeraar kan verhalen bij een ander.
  • Die je (achteraf) zelf betaalt.
  • Door het vervoeren van een gewond persoon.
  • Door een aanrijding met een fietser of voetganger. Maar dan moet je kunnen aantonen dat je er niets aan kon doen.
  • Aan de ruiten van de auto (ook breken of barsten).
  • Door glasscherven van een gebroken ruit van de auto.
  • Door brand, ontploffing, kortsluiting of blikseminslag.
  • Na storm, bijvoorbeeld als een omgewaaide boom op de auto valt. Met storm wordt  minimaal windkracht 7 bedoeld, de windsnelheid van minstens 14 meter per seconde.
  • Door hagel, een aardbeving, een uitbarsting van een vulkaan of geiser, lawines, stenen die van een berg vallen, een aardverschuiving, een overstroming of een vloedgolf.
  • Door een botsing met dieren. Dit geldt alleen voor schade die rechtstreeks het gevolg is van deze botsing.
  • Door inbraak of joyriding.
  • Als gevolg van autodiefstal of verduistering.
  • Als er alleen een bedrag is uitgekeerd op basis van een aanvullende dekking, zoals pechhulp of verkeersrechtsbijstand.

Negatieve schadevrije jaren

Onderaan de bonus-malusladder moet je oppassen. Je kunt zelfs zo hard dalen dat er een negatief aantal schadevrije jaren ontstaat. Dit gebeurt meestal door meerdere claims in korte tijd in te dienen, waarvan het schadebedrag niet kan worden verhaald op de tegenpartij.

Je kunt maar terecht bij een paar verzekeraars

Je krijgt dan geen no-claimkorting meer. Maar je betaalt bovenop de basispremie een toeslag, de 'malus'. Met negatieve schadevrije jaren kun je voor een autoverzekering alleen terecht bij een paar autoverzekeraars.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.