icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Autoverzekering voor senioren

Oudere automobilisten betalen bij sommige maatschappijen een toeslag. Andere aanbieders gaan nog een stapje verder: zij weigeren senioren zelfs als nieuwe klant. Mag dat zomaar? De Consumentenbond vindt dit leeftijdsdiscriminatie.

Marlies Feytens

Marlies Feytens , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:12 mei 2020

leeftijd-autoverzekering

Geweigerd vanwege je leeftijd

Ongeveer een derde van de autoverzekeraars accepteert nieuwe klanten momenteel niet boven een bepaalde leeftijd.

Autoverzekeraars hebben leeftijdsgrenzen voor nieuwe klanten de afgelopen jaren afwisselend versoepeld en aangescherpt. In 2011 hanteerden meer dan de helft (19 van de 35) van de autoverzekeraars een leeftijdsgrens. In 2012 en ook in 2014 en begin 2016 stelt eenderde van de onderzochte autoverzekeraars een leeftijdsgrens. 

Maximumleeftijden

De autoverzekeraars die maximumleeftijden hanteren, staan in deze tabel:

Autoverzekeraar

Max. leeftijd
(bij afsluiten)

Voogd & Voogd (AutoExcellentPolis)69
de Kilometerverzekering70
De Goudse, Klaverblad74
Aegon, Allianz (Autoverzekering ABS)75
Aon, nowGo, Reaal, SNS, Volkswagen Pon79
Ditzo, United Insurance (Autopakket)80

Bron: MoneyView, Consumentenbond. Peildatum 11 mei 2020

We keken naar de standaardacceptatiegrens, verzekeraars maken hierop soms uitzonderingen.

De leeftijdsgrens geldt voor de uiterste leeftijd waarop iemand een nieuwe autoverzekering kan afsluiten. Heb je al een verzekering en bereik je de leeftijdsgrens, dan blijf je gewoon verzekerd.

Sommige autoverzekeraars hebben een leeftijdsgrens in combinatie met bijvoorbeeld een maximumleeftijd voor de auto. Soms worden oudere automobilisten geweigerd vanwege te weinig schadevrije jaren. Die grenzen zijn lastig te achterhalen en staan niet in het overzicht.

Leeftijdstoeslagen

We keken welke leeftijdstoeslagen autoverzekeraars rekenen voor ouder wordende bestuurders. De toeslagen zijn gebaseerd op de premie voor een 35-jarige automobilist. Het gaat om gemiddelden. Per autorijder kan het verschillen of er wel of geen toeslag is. 

Forse premietoeslagen

Bij Inshared is het afsluiten van een autoverzekering als 75-plusser gemiddeld 64% duurder dan een 35-jarige. ANWB en Unigarant verhogen de premie voor een 65-plusser al met 22% en 23%, oplopend tot maar liefst 77% en 84% voor een 85-jarige bestuurder. Ook ABN Amro, asr, ING, Nationale-Nederlanden en Ohra kennen verschillende en forse premietoeslagen voor oudere bestuurders. United Insurance verhoogt met zijn Personenautoverzekering het meest en snelst ten opzichte van een 35-jarige, de premie voor een 85-jarige verdubbelt bijna (toeslag van 98%).

Geen toeslagen en leeftijdsgrenzen

De Autoverzekering van United Insurance kent juist helemaal geen toeslagen en leeftijdsgrenzen. ZLM rekent ook geen premietoeslagen en heeft geen leeftijdsgrenzen. Maar bij ZLM zijn wel alleen autorijders uit Noord-Brabant en Zeeland welkom. 

Let wel: de premieverhogingen zijn procentueel en zeggen niets over de uiteindelijk premie die je betaalt. Een aanbieder met een forse premietoeslag kan nog steeds lage premies hebben.

Autoverzekeringen Leeftijdsgrenzen

Klik op de tabel voor een vergroting

Slechte communicatie

Verzekeraars vermelden de toeslagen en premieopbouw niet in de voorwaarden. Klaverblad stelt bijvoorbeeld dat er per aanvraag bekeken wordt of acceptatie mogelijk is, maar een heldere toelichting op het acceptatie- en premiebeleid blijft achterwege (zoals ook bij andere verzekeraars). De meeste verzekeraars vermelden de leeftijdstoeslag pas op de polis, of geven een uitleg over de verhoging als je hiernaar vraagt. Leeftijdsgrenzen worden pas met een waarschuwing aangegeven als je de premie berekent, zoals via de website.

Senioren rijden meer schade?

Verzekeraars stellen daarnaast dat het risico op schade bij ouderen groter is, maar dit is discutabel. Zij baseren zich hierbij op eigen niet-openbare schadestatistieken.

Het tv-programma Kassa kreeg cijfers van het Verbond van Verzekeraars (uitzending van 11 januari 2020). Daaruit blijkt dat de kans op schade bij ouderen niet groter is dan bij andere leeftijdsgroepen. Een 70-jarige kost verzekeraars gemiddeld juist het minst aan schade. Pas vanaf circa 80 jaar is de schadekans relatief hoger dan bijvoorbeeld een 35-jarige. Het gemiddelde schadebedrag (WA-schades) is bij ouderen zelfs lager dan gemiddeld en is het hoogst bij jongeren.

Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt ook dat de kans op een ongeval met de auto vanaf 30-jarige leeftijd ongeveer gelijk blijft. Vanaf 75 jaar stijgt de kans op een ongeval weliswaar aanzienlijk per afgelegde kilometer. Maar veel ouderen rijden dan ook minder kilometers. De SWOV stelt dat ouderen weliswaar meer risico lopen, maar niet per se vaker bij ongevallen betrokken zijn.  

Leeftijdstoeslag is dubbelop

De Consumentenbond en andere maatschappelijke organisaties dringen al jaren aan op afschaffing van oneerlijke grenzen en toeslagen. Bijna alle verzekeraars hanteren een bonus-malussysteem, waarbij schadeclaims van invloed zijn op de premie. Door ook nog een leeftijdstoeslag te rekenen, worden verzekerden 'op leeftijd' dus dubbel gestraft. Ook jongeren hebben te maken met 'leeftijdsdiscriminatie'

Tot op heden is de wetgeving nog niet aangepast en staat het verzekeraars nog steeds vrij senioren te weigeren of een hogere premie te vragen. 

De beste autoverzekering voor jou

Bekijk snel en simpel welke polis én dekking het beste bij jou en je auto passen.

Vergelijk autoverzekeringen

autoverzekering-vergelijker-tablet

Lees ook: