! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Pechhulp auto

Pechhulp kun je regelen via je autodealer, als aanvullende dekking bij je auto- of reisverzekering of als (losse) pechhulpdienst. We leggen de verschillen uit.
Gerard Kroon

Gerard Kroon , Expert Geld & Verzekeringen Bijgewerkt op: 7 januari 2021

Let op: de informatie op deze pagina is van september 2020. Route Mobiel is per 7 januari 2021 gestopt met het aanbieden van pechhulpdiensten.

Pechhulp auto kiezen: 9 aandachtspunten

  1. Bij nieuwe auto’s geven veel dealers standaard een zogenoemde mobiliteits- of doorrijdgarantie. Deze gratis pechhulp geldt een aantal jaar na de aankoop van de auto of zolang deze wordt onderhouden bij de dealer. Aanvullende pechhulp is dan in principe overbodig.
  2. Let op dubbele dekking van autopechhulp via de reis- of autoverzekering. 
  3. Check of er woonplaatsdekking is en wat de maximale periode of uitkering voor vervangend vervoer is.
  4. Ga na of de meestvoorkomende hulp gedekt is, zoals bij een lege band of accuproblemen.
  5. Kijk naar de termijn voor vervangend vervoer in Nederland én buitenland. Vooral voor het buitenland varieert die termijn sterk van per aanbieder van 3 tot 30 dagen. 
  6. Vervangend vervoer en transport van de auto (vooral van het buitenland naar Nederland) is vaak maar 2 keer per jaar gedekt. 
  7. Bekijk de vergoeding van noodzakelijke reis- en verblijfskosten.
  8. De premies zijn mede afhankelijk van de leeftijd van de auto. Bij een oudere auto is de premie vaak hoger dan bij een nieuwere, omdat het risico op pech groter is.
  9. Wil je niet vastzitten aan een verzekering of abonnement en ga je niet vaak naar het buitenland? Overweeg dan losse pechhulp.

Lease je een auto, dan is pechhulp meestal inbegrepen. Voor een huurauto moet je pechhulp apart regelen.

Algemene uitsluitingen pechhulp

De pechhulpdekkingen kunnen verschillen, maar een aantal zaken vallen standaard buiten de pechhulpservice:

  • Oponthoud, brand en vandalisme.
  • Vastzitten in de sneeuw of modder: meestal uitgesloten, gedekt door Hema en Inshared en mogelijk een casco autoverzekering.
  • Pech door aanrijdingsschade (bij diefstal krijg je soms wel enige hulp).
  • Meer dan 1 lekke band valt niet altijd onder de definitie pech.
  • Kosten voor (vervangende) onderdelen, brandstof en reparatie achteraf.
  • Pech door voorziene schade, slecht onderhoud of slijtage.

Voor schades zoals diefstal, vandalisme en aanrijdingsschade kun je terecht bij de casco-autoverzekering. Maar ook dan is pech door bijvoorbeeld slecht onderhoud uitgesloten. En ook autoschade door opzettelijk handelen of nalaten, zoals doorrijden met een brandend waarschuwingslampje.

Registratie pechhulp claims

Je hoeft niet bang te zijn dat je door teveel pechhulpclaims elders niet meer terecht kunt voor een nieuwe verzekering. De claims worden niet geregistreerd in de database van Stichting CIS. Die databank wordt door verzekeraars geraadpleegd bij het beoordelen van nieuwe klanten. Andere vormen van hulpverlening, die vaak via een schadeformulier verlopen, worden wel geregistreerd.

Pechhulp via de autoverzekering

Pechhulp kun je bij diverse autoverzekeringen aanvullend meeverzekeren, bij zowel de WA-dekking als de beperkt of volledig casco dekking. De premie hangt vooral af van de aanbieder, ouderdom van de auto en het dekkingsgebied. Hulp in Nederland (meestal inclusief in de eigen woonplaats) kost soms maar een paar tientjes per jaar en soms wel €150 voor dekking in het buitenland.

De verzekeraar schakelt bij pech een garage of sleepdienst voor je in. Hulp bij autopech in het buitenland is bij veel autoverzekeraars gedekt op de allriskdekking, zoals na tanken van verkeerde brandstof of verlies van sleutels. In enkele gevallen is er ook dekking op de beperkt casco autoverzekering.

Wat is het verschil met hulp via een losse pechhulpservice zoals de ANWB of Route Mobiel?

Leeftijdsgrenzen 

Oudere auto’s zijn niet overal welkom. Bij autoverzekeraar Allianz Direct kun je pechhulp afsluiten voor auto’s tot en met 11 jaar. Bij Allianz is die maximumleeftijd 12 jaar en bij Asr en Ditzo 15 jaar. Die leeftijdsgrens geldt alleen voor het afsluiten van een nieuwe dekking, niet als je al verzekerd bent. De premie kan wel omhooggaan als je auto ouder wordt. Ook bij losse pechhulpdiensten gelden soms leeftijdsgrenzen en vaak premietoeslagen voor oudere auto's. 

Pechgevallen 

De meestvoorkomende gevallen van autopech zijn storingen of startproblemen, een lekke band en accuproblemen. De meeste pechhulpdiensten (via de autoverzekering of losse pechhulpdiensten) schieten dan te hulp, net als wanneer je jezelf hebt buitengesloten. Hulp bij een lekke band is soms wel beperkt tot één band, bij meer lekke banden moet je dan bijbetalen. Alleen Reaal helpt je niet met een lekke band.

Autoverzekeraars met pechhulpdekking helpen niet altijd als je met een lege tank staat, verkeerde brandstof tankte of als je je autosleutel bent verloren. En sommige aanbieders vergoeden een noodreparatie ter plaatse maar tot een bepaald bedrag, zoals ABN Amro (tot €500), Hema (alleen in Nederland tot €150) en Inshared (tot €150). De meerkosten betaal je dan zelf.

Pechgevallen, gedekt of niet:

Autoverzekeraar met pechhulp Lege 
accu
Lekke  band Geen  brandstof Verkeerde  brandstof Verlies  sleutels
ABN Amro X X X X  
Allianz X X   X

 

Allianz Direct X X   X X
ASR X X      
Autoweek X X   X

 

Centraal Beheer X X      
Ditzo X X      
FBTO X X   X  
Hema X X X X

X

InShared X X X X

X

Interpolis X X   X  
Ohra (alleen Nederland) X X X X X
Reaal X   X X X
Univé X X X X  
Vereniging Eigen Huis X X   X  
Verzekeruzelf.nl X X   X  

Peildatum: september 2020

  • Vastzitten in de modder of sneeuw is alleen gedekt op de pechhulpdekking van Hema en Inshared.  Bij de rest is dit uitgesloten, maar mogelijk biedt een casco autoverzekering dan wel uitkomst.
  • Ohra biedt alléén een module pechhulp voor Nederland aan. Met een allrisk-autoverzekering is er wel pechhulp in het buitenland bij een mechanische of elektronische storing.
  • Bij Asr, Allianz Direct en Ditzo kan er alleen pechhulpdekking voor Europa/buitenland (inclusief Nederland) worden afgesloten.
  • Bij verloren sleutels vergoedt Allianz wel als je ook een beperkt of volledig casco autoverzekering hebt.

Vervangend vervoer 

Vervangend vervoer is er in Nederland vaak 2 tot 5 dagen, bij Allianz Direct zelfs 30 dagen. Soms kun je in plaats daarvan ook kiezen voor een dagvergoeding. Inshared dekt helemaal geen vervangend vervoer in Nederland.  Bij pech in het buitenland wisselt de termijn voor vervangend vervoer sterk. Bij pechhulp op de autoverzekeringen van 5 tot vaak 30 dagen. Bij Allianz, Autoweek, Reaal, Vereniging Eigen Huis en Verzekeruzelf kun je maar 2 keer per jaar een vervangende auto krijgen bij autopech.

ABN Amro, Allianz, Allianz Direct, Autoweek, Hema, Vereniging Eigen Huis en Verzekeruzelf helpen als de bestuurder niet meer kan rijden door ziekte of een ongeval. Je krijgt dan een vervangende bestuurder die iedereen naar de reisbestemming of naar huis brengt.

Hotelkosten 

Moet je ergens overnachten na autopech, dan vergoeden maar enkele aanbieders de kosten in Nederland. Allianz, Allianz Direct, Autoweek, Reaal, Vereniging Eigen Huis en Verzekeruzelf vergoeden maximaal €80 of € 100 per persoon per nacht, voor een tot drie nachten. In het buitenland dekken de meeste aanbieders de overnachtingskosten wel (tot een bepaald maximum).

Pechhulp via pechhulpdienst

Bekijk een uitgebreide vergelijking van de verschillende losse pechhulpdiensten . Let op: deze vergelijking is gemaakt in november 2018. Route Mobiel is per 7 januari 2021 gestopt met het aanbieden van pechhulpdiensten.

De service komt bij de meeste pechhulppakketten grotendeels overeen:

  • Je krijgt standaard hulp bij een mechanische of elektronische storing. Hulp bij verkeerd tanken of na een kwijtgeraakte sleutel is bijvoorbeeld niet altijd gedekt.
  • De kosten van (nood)reparaties ter plekke, sleep-, transport- en stallingskosten zijn inbegrepen, evenals het toezenden van onderdelen (de onderdelen zelf niet).
  • Ook worden kosten voor de terug- of doorreis naar de bestemming (deels) vergoed én voor terugbrengen van het voertuig naar huis als reparatie niet binnen 2 (werk)dagen lukt.

Verschillen

De verschillen tussen pechhulppakketten zitten vaak in:

  • Wel of geen leeftijdsgrens voor de auto
  • Premietoeslagen op basis van de leeftijd van de auto
  • Dekkingsgebied (wel of geen woonplaatsdekking)
  • Persoonsgebonden of kentekengebonden hulp
  • De maximale autoklasse
  • De periode van vervangend vervoer
  • Het wel of niet inbegrepen zijn van een noodzakelijke hotelovernachting
  • Het maximaal aantal pechhulp claims per jaar
  • Andere verschillen in dekkingen, zoals taxivervoer (andere maximumbedragen) en wel of geen dekking van bijvoorbeeld een vervangende chauffeur en terugreis naar Nederland.

Pechhulp via de autodealer

De meeste autodealers geven een mobiliteitsgarantie of 'doorrijdgarantie' gedurende de fabrieksgarantie van 3 jaar, een alternatief voor een pechhulpservice. De dealer schakelt dan een garage of sleepdienst in, zowel in Nederland als Europa.

Sommige autodealers geven niet alleen na de koop van een auto (enige) pechhulpservice, maar zolang je de auto bij ze blijft onderhouden. Dit is vaak gratis, afhankelijk van je onderhoudspakket. Voor uitgebreidere hulp moet je soms bijbetalen.

Transport van de auto naar Nederland en nodige vervoerskosten (zoals voor een taxi) worden vaak vergoed. De periode voor vervangend vervoer in het buitenland en vergoeding voor noodzakelijke hotelovernachtingen kan per autodealer verschillen.

Via merkdealers van bijvoorbeeld Toyota en Volkswagen krijg je in het buitenland een leenauto voor 3 (werk)dagen, via Renault tot 10 dagen. Hotelkosten worden via Volkswagen 1 nacht vergoed, bij Renault 3 nachten en Toyota 4 nachten.

Autopechhulp via de reisverzekering

Pechhulp kan soms ook via de (doorlopende) reisverzekering worden afgesloten, vaak automobilistenhulp genoemd, voor de kosten na een ongeval of pech op reis. Soms is de dekking erg uitgebreid en is ook vervangend vervoer en verblijf meeverzekerd.

Maar let op: de pechhulpmodule bij reisverzekeringen biedt doorgaans geen dekking in Nederland!

Losse pechhulp voor je auto

Een alternatief voor auto pechhulp is zelf geld opzij leggen en alleen voor hulp betalen die ter plekke nodig is. Losse pechhulp is een andere optie, via Blij dat ik Rij (abonnement) of Centraal Beheer (RoadGuard). 

Blij dat ik Rij

Blij dat ik Rij biedt pechhulp via een abonnement:

  • Hulp in Nederland (tot 15 kilometer over de grens) kost bij €59,95 per keer, plus jaarlijks €29,95 abonnementskosten. Dit is voor alle gezinsleden, voertuigen, inclusief scootmobielen en (elektrische) fietsen. Vwervangend vervoer is in Nederland niet inbegrepen.
  • Hulp in Europa kost €89,95 per jaar. Vervangend vervoer en hotelovernachtingen zijn hierbij wel inbegrepen. Deze hulp is kentekengebonden.

Je krijgt onder meer hulp bij pech, transport van de auto (tot 25 kilometer) en sleutelhulp. Na aanmelden geldt een wachttijd van 7 dagen (Nederland) of 14 dagen (Europa). Je kunt dus niet direct gebruikmaken van de hulp. 

RoadGuard

RoadGuard is een app (mei 2016 gelanceerd) waarmee je direct zonder abonnement of verzekering pechhulp kunt inschakelen voor elk voertuig. Het initiatief komt van Centraal Beheer en alarmcentrale Eurocross Assistance. Eerder was er alleen hulp in Nederland, inmiddels is er ook hulp beschikbaar in Europa. Via RoadGuard krijg je geen vervangend vervoer of vergoeding voor hotelkosten.

Pechhulp in Nederland:

  • Een lege accu kost €95. Voor een lekke band, jezelf buitensluiten en andere pech betaal je €125. 
  • Verkeerd tanken en transport van de auto tot 25 kilometer kost €150 (daarna €4 per kilometer).
  • Is RoadGuard er niet binnen 30 minuten, dan krijg je €0,50 per minuut dat het langer duurt korting op de pechhulpkosten.

Voor pechhulp in Europa betaal je €225.

Let op! De volgende zaken zijn niet inbegrepen:

  • Auto-onderdelen
  • Reparatie door de garage
  • Vervangend vervoer
  • Overnachting(en)
  • Transport naar Nederland

Lees onze review van RoadGuard.

Ook interessant: