Extra informatie

Energieprijzen vergelijken: vraag & antwoord

Heb je vragen over energieleveranciers, energie vergelijken, overstappen of tarieven? Alle vragen die je hebt over energie worden door de Consumentenbond beantwoord. 

Ik heb een vraag over het Energiecollectief van de Consumentenbond

Veelgestelde vragen en de antwoorden over het Energiecollectief vind je op de pagina van het Energiecollectief.

Waarom heeft de Consumentenbond de Energievergelijker opgezet?

energieleveranciers-vergelijkenVergelijken van verschillende energieleveranciers is niet altijd eenvoudig. Je kunt de leveranciers vergelijken op energieprijzen, klantvriendelijkheid en duurzaamheid. Om dit vergelijken makkelijker te maken hebben wij de Energievergelijker voor je opgezet.

Als je in de vergelijker energieprijzen, klantvriendelijkheid en/of duurzaamheid van verschillende energieleveranciers hebt vergeleken, kun je direct eenvoudig overstappen naar een nieuwe energieleverancier.

Bekijk welke energieleverancier het voordeligst voor je is en stap meteen over.

Waarin verschilt de Energievergelijker van andere energievergelijkers?

Om een goede afweging te maken kun je niet alleen energieprijzen vergelijken, maar zie je ook welk rapportcijfer voor klantvriendelijkheid en duurzaamheid de energieleveranciers hebben gekregen van ons panel. Duurzaamheid en klantvriendelijkheid hebben wij zelf onderzocht en beoordeeld. Hierin onderscheidt de Energievergelijker zich van andere energievergelijkers.

Is de Energievergelijker alleen voor leden van de Consumentenbond?

Zowel leden als niet-leden kunnen overstappen met de Energievergelijker van de Consumentenbond. Iedereen kan dus energieprijzen vergelijken en meteen overstappen via de Consumentenbond. Vergelijk energieprijzen en stap over.

Waar kan ik terecht als ik een klacht heb?

Consumenten die zijn overgestapt met de overstapservice energie van de Consumentenbond kunnen voor vragen of klachten bellen met een speciaal telefoonnummer van de Consumentenbond 088 - 6699088 (€0,04 p/m). Zij worden direct geholpen.

Is de Energievergelijker van de Consumentenbond zelf?

Voor het up-to-date houden van de Energievergelijker werkt de Consumentenbond samen met Pricewise. Pricewise heeft contact met de energieleveranciers en verzamelt voor ons de specificaties en tarieven. Geen enkele energieleverancier heeft een direct of indirect belang in de Energievergelijker. Met de Energievergelijker van de Consumentenbond vergelijk je dus onafhankelijk de energieprijzen.

Verdient de Consumentenbond aan mijn overstap?

De Consumentenbond ontvangt €14,- per overstapper. De inkomsten worden onder meer gebruikt voor het uitvoeren van het kwaliteitsonderzoek (klantvriendelijkheid en duurzaamheid) naar energieleveranciers en voor het in stand houden en doorontwikkelen van de Energievergelijker.

Hoe recent zijn de gegevens van de Energievergelijker?

In de Energievergelijker worden veranderingen van energieproducten en tarieven dagelijks bijgehouden. Je kunt dus altijd 100% actuele energieprijzen vergelijken.

Waarom zou ik overstappen?

energieprijzen-vergelijkenJe kunt overstappen vanwege betere voorwaarden bij een andere leverancier, een lagere prijs of betere klantenservice. Op onze website laat de Energievergelijker zien welke energieleverancier je het beste aanbod doet.

Wat moet ik doen om over te stappen?

Energieprijzen vergelijken en overstappen via de Energievergelijker is zo gebeurd. Je vergelijkt energieprijzen en kunt meteen overstappen. Lees meer over hoe het overstappen naar een andere energieleverancier via de Energievergelijker in z'n werk gaat.

Kan ik geld besparen als ik overstap?

Energieleveranciers kunnen je uitsluitend voordeel bieden op de leveringskosten of via een welkomstkorting. Deze kosten vormen slechts een onderdeel van je totale energierekening.

Hoeveel je kunt besparen kun je berekenen via onze Energievergelijker.

Is een langlopend energiecontract beter dan een kortlopend contract?

Aan beide vormen zitten voor- en nadelen.

Energiecontract voor onbepaalde tijd:

  • Voordeel: alle vrijheid om over te stappen.
  • Nadeel: er zijn geen interessante welkomstkortingen.

Energiecontract voor bepaalde tijd met vaste tarieven:

  • Voordeel: zekerheid over de prijs en hoge welkomstkortingen.
  • Nadeel: of het ook goedkoper is hangt af van de ontwikkeling van de energieprijzen.
  • Tip: als je de ontwikkelingen van de olieprijs in de gaten houdt, kun je inschatten wat vervolgens de energieprijzen zullen doen.

Energiecontract voor bepaalde tijd met variabele tarieven:

  • Niet aan te raden: de leverancier kan prijzen tussentijds verhogen, zonder dat je boeteloos tussentijds kan opzeggen. Bovendien zijn er contracten met dezelfde tarieven waar je niet aan vast zit.

Bekijk welke energieleverancier voor jou het goedkoopst is: vergelijk energieprijzen van de energieleveranciers en stap meteen over met de Energievergelijker.

Kost het geld om over te stappen naar een andere energieleverancier?

Nee, de kosten die worden gemaakt bij het switchen worden niet bij je in rekening gebracht. Deze administratieve kosten komen voor de rekening van de energieleveranciers.

Als je echter voortijdig een contract voor bepaalde tijd openbreekt, kan de oude leverancier je een opzegvergoeding (boete) in rekening brengen.

Let op de tijd van het jaar als je wilt wisselen van energieleverancier

Wees je bewust van de relatie tussen het overstapmoment, je eindafrekening en de looptijd van je oude contract. Je maandbedrag is afgestemd op je jaarverbruik. In de zomer betaal je verhoudingsgewijs te veel en in de winter te weinig.

Loopt je oude contract bijvoorbeeld van oktober t/m september en stap je over tijdens of na de dure wintermaanden, dan is de kans op bijbetalen groot. Andersom geldt hetzelfde. Stap je over na goedkope zomermaanden, dan is het mogelijk dat je nog geld terug krijgt van je oude energieleverancier.

Hoe lang duurt het voor ik overgestapt ben?

Om de overstap in gang te zetten, kun je onze Energievergelijker raadplegen. Je kunt je overstap ook zelf regelen door contact op te nemen met de leverancier. Na ongeveer 5 werkdagen ontvang je de bevestiging van de leverancier thuis. Hierna volgt de wettelijke bedenktijd en in totaal duurt het ongeveer 3 tot 4 weken, maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van de opzegtermijn en de einddatum van het huidige contract.

Ben ik bij een andere leverancier net zo zeker van energie als nu?

Er verandert wat dat betreft niets. Zelfs als de leverancier failliet zou gaan, krijg je elektriciteit en gas.

Moet ik zelf mijn oude energieleverancier opzeggen?

De nieuwe energieleverancier zal meestal je oude energieleverancier inlichten over het feit dat je van energieleverancier gaat wisselen. Hierover hebben zij een afspraak gemaakt, genaamd het Contract Controle Protocol (CCP). Sommige leveranciers doen hier (nog) niet aan mee. Bij deze leveranciers moet je zelf controleren of je een lopend contract hebt en je de overstap aan de oude leverancier moet melden. Zie onze Energievergelijker of een leverancier aangesloten is bij het CCP.

Verandert er iets aan mijn energierekening?

Energiebedrijven kunnen verschillen in de manier waarop zij hun nota's opbouwen. Maar bij elke energieleverancier ontvang je één nota met daarop de afgenomen energie én de netwerkkosten. Bekijk de uitleg van de energierekening.

Wat gebeurt er met de eindafrekening als je overstapt?

Na opzegging ontvang je van je oude energieleverancier een eindfactuur. Hierin wordt het bedrag dat je tot de datum van opzegging te veel of te weinig hebt betaald, met je verrekend. Het kan helaas enige tijd duren voordat je de eindfactuur ontvangt.

Krijg ik van de nieuwe energieleverancier automatisch een voorschotnota?

Ja, als je overstapt naar een andere energieleverancier moet je automatisch een voorschotnota ontvangen van de nieuwe energieleverancier. De nieuwe leverancier krijgt van de netbeheerder voldoende informatie over de nieuwe klant om een nieuw voorschot te bepalen. Bij de bevestiging van de switch krijgt hij namelijk de zogenaamde stamgegevens van zijn nieuwe klant van de netbeheerder. Onderdeel van deze stamgegevens is het standaard-jaarverbruik, het verbruik dat berekend is voor een heel jaar op basis van de meest recente meterinformatie.

Wat kan ik doen als ik geen voorschotnota heb ontvangen?

Je kunt het beste de energieleverancier er op aanspreken dat deze je voorschotnota´s moet toesturen. Zo lang de energieleverancier in verzuim blijft, is het wel verstandig om elke maand een vast bedrag te reserveren zodat je later niet in betalingsproblemen komt.

Volgens de leveringsvoorwaarden moet een energiebedrijf je als consument in de gelegenheid stellen om maandelijkse voorschotten op een jaarafrekening te betalen. Je moet er doorgaans wel om gevraagd hebben.

Als er (achteraf) teveel ineens betaald moet worden, kun je een verzoek om een betalingsregeling indienen. De juiste procedure is dat je een bezwaarschrift moet indienen bij je energiebedrijf, waarbij je de bezwaren met redenen omkleedt. Je energiebedrijf moet dan op het bezwaarschrift een beslissing nemen en die aan je meedelen.

Kan mijn energieleverancier me afsluiten als ik de rekening niet op tijd betaal?

Je moet op tijd je rekening voor gas en elektriciteit betalen. Doe je dat niet, dan zul je eerst een aanmaning ontvangen. Wanneer je ook de aanmaning niet betaalt, kan de leverancier het contract met je opzeggen. Je gas en/of elektriciteit wordt dan afgesloten.

Als je niet in staat bent om je rekening op tijd te betalen, probeer dan met je leverancier een betalingsregeling te treffen.

Kan ik mijn energiecontract kosteloos opzeggen als het leveringstarief stijgt?

Dat hangt ervan af. Een contract voor onbepaalde tijd kun je altijd, dus ook vanwege een tariefsstijging, opzeggen (met inachtname van de opzegtermijn). Bij een contract voor bepaalde tijd met vaste energieprijzen zal het tarief niet tijdens de looptijd veranderen, dit is juist de essentie van dit type contract.

Een contract voor bepaalde tijd met variabele prijzen kun je niet kosteloos opzeggen, je hebt immers gekozen voor het feit dat de energieprijzen kunnen veranderen.

Mijn energieleverancier houdt mij aan een opzegtermijn van 3 maanden. Mag dat?

Sinds 14 juli 2004 is voor alle huishoudens (en voor de kleinzakelijke afnemers) de opzegtermijn wettelijk beperkt tot maximaal 30 dagen. Dit geldt zowel voor contracten voor onbepaalde tijd als voor contracten voor bepaalde tijd. In de algemene voorwaarden kan een kortere of een langere opzegtermijn dan 30 dagen zijn vastgelegd. In dat geval geldt voor de consument de kortste opzegtermijn.

Bij een overeenkomst voor bepaalde tijd kan in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden zijn opgenomen dat de consument bij een tussentijdse beëindiging van de overeenkomst een redelijke vergoeding (= boetebeding) is verschuldigd.

Waar kan ik naar toe als ik een geschil heb met mijn oude of nieuwe leverancier?

Leg je probleem altijd eerst schriftelijk voor aan je energieleverancier en vraag om een redelijke/afdoende oplossing binnen een redelijke termijn. Kom je er samen niet uit dan kun je je klachten in vrijwel alle gevallen voorleggen aan de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag.

Moet ik elektriciteit en gas van dezelfde energieleverancier nemen?

Nee. Je kunt ervoor kiezen om elektriciteit en gas van verschillende energieleveranciers af te nemen. Als je gas elektriciteit bij dezelfde leverancier afneemt is dit vaak wel voordeliger. 

Ik heb stadsverwarming, kan ik ook een andere energieleverancier kiezen?

Ja dat kan, maar dan alleen met elektriciteit.

Kan ik overstappen op een andere energieleverancier als ik afgesloten ben?

Het afsluiten gebeurt door de netwerkbeheerder. Neem contact op met de netwerkbeheerder om na te gaan wat de mogelijkheden zijn wanneer je bent afgesloten. Om te achterhalen wie je netwerkbeheerder is kijk je op www.eancodeboek.nl.

Kan ik terug naar mijn oude leverancier als ik niet tevreden ben?

In principe kan dit bij contracten voor bepaalde tijd alleen na afloop van het contract dat je met de nieuwe energieleverancier hebt afgesloten. Je kunt er ook voor kiezen om de (door je leverancier) vastgestelde opzegvergoeding/boete te betalen voor het vroegtijdig verbreken van een contract met uw energieleverancier. Bij contracten voor onbepaalde tijd kun je wel direct opzeggen - met inachtname van de opzegtermijn.

Hoe hoog is de boete voor het voortijdig opzeggen van een energiecontract?

De NMA heeft een maximum vastgesteld voor de hoogte van de boete. Een leverancier kan minder of geen boete vragen, maar mag niet méér vragen.

Als je wilt opzeggen na de datum waarop het contract eigenlijk zou aflopen - en waarna het steeds stilzwijgend is verlengd:

  • €25 per product wanneer het contract stilzwijgend is verlengd en het energiebedrijf je dit niet heeft verteld.
  • €50 per product wanneer het contract stilzwijgend is verlengd en het energiebedrijf je dit wel heeft verteld.

Als je wilt opzeggen voor de datum waarop het contract eigenlijk zou aflopen:

  • €50 per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar.
  • €75 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar.
  • €100 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar.
  • €125 per product met resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.

Let op: bovenstaande bedragen gelden per product, dus zowel voor gas als voor elektriciteit. Zeg je beide producten voortijdig op, dan moet je per product een boetebedrag betalen.

Voorwaarde voor het kunnen heffen van een boete is dat de boeteregeling in de overeenkomst is opgenomen (in de overeenkomst zelf, of in de algemene voorwaarden).

Wat zijn transportkosten?

Transportkosten (ook wel netwerkkosten genoemd) zijn kosten die je betaalt voor het transport van de stroom door de kabels. Kijk voor meer informatie bij de uitleg over de energierekening.

Wat is REB/energiebelasting?

Voor zowel gas als elektriciteit betaal je een door de overheid ingestelde heffing over je energieverbruik. Officieel heet deze energieheffing de Regulerende Energiebelasting (REB), maar deze wordt ook wel ecotaks of energiebelasting genoemd.

Bij gas kun je ook de term brandstofheffing tegenkomen. De REB wordt door de energieleverancier aan de overheid afgedragen.

Wat betekent teruggave REB?

Je energienota bevat ook een post die gaat over de teruggave van de Regulerende Energiebelasting (REB), ook wel heffingskorting genoemd. Elk huishouden krijgt namelijk een vermindering van de geheven REB, ongeacht het verbruik.

De teruggave zul je voor zowel gas als elektriciteit op je energierekening vinden. Jaarlijks wordt dit bedrag opnieuw vastgesteld.

Wat is het verschil tussen transport en levering in de energiemarkt?

In een vrije energiemarkt wordt een onderscheid gemaakt tussen transport van energie en de levering van energie. In Nederland ligt al een uitgebreid elektriciteit- en gasnetwerk. Een net daarnaast leggen als concurrerend alternatief is veel te duur en economisch niet verantwoord. Vandaar dat alle energieleveranciers, zowel de 'oude' als de nieuw op de markt gekomen energieleveranciers, van de bestaande netwerken gebruik moeten maken.

In een dergelijke situatie moet worden voorkomen dat een energiebedrijf dat beide diensten aanbiedt, er belang bij heeft om andere energieleveranciers te weren van zijn netwerk. Daarom wordt er een splitsing aangebracht tussen levering en transport, zodat er dus concurrentie tussen energieleveranciers kan plaatsvinden. Vandaar dat alle energieleveranciers van de bestaande netwerken gebruik moeten kunnen maken. Bekijk ook de uitleg van de energierekening.

Wie houdt de energieaanbieders in de gaten?

De zorg van de overheid voor een goed functionerende markt gaat verder dan het opstellen van goede wet- en regelgeving. Om snel te kunnen optreden als er iets fout dreigt te gaan heeft de minister van Economische Zaken een aantal bevoegdheden gekregen om in te grijpen. Daarnaast wordt er dagelijks toezicht gehouden.

Speciaal voor de energiemarkt is de Energiekamer in het leven geroepen. Deze dienst heeft tal van juristen en energiespecialisten in dienst die de minister kunnen adviseren en vele besluiten nemen over de dagelijkse gang van zaken. Als energieleveranciers of de netbeheerders zich niet aan de regels houden, kunnen zij in sommige gevallen sancties opleggen.

Wat is het verschil tussen een netbeheerder en energieleverancier?

Een netbeheerder is een vennootschap die op grond van de wet is aangewezen voor het beheer van één of meer netwerken. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg van de netten en het transport van elektriciteit of gas. Je kunt niet voor een andere netbeheerder kiezen, deze is gebonden aan je woonplaats.

Een energieleverancier levert de energie die je thuis of in je bedrijf gebruikt. Een energieleverancier koopt deze energie in bij producenten of tussenhandelaren of hij produceert zelf. De energieleverancier biedt elektriciteit en gas aan aan zijn klanten, je kunt zelf je energieleverancier kiezen.

De energieleverancier dient over een vergunning te beschikken. Voor een overzicht van energieleveranciers met een vergunning kun je kijken op de website van de Energiekamer.

Moet ik de meterstand opnemen als ik overstap?

Ja, je moet je meterstanden doorgeven aan je nieuwe leverancier. Bewaar zelf een kopie. De nieuwe leverancier moet de meterstanden binnen 15 werkdagen na je overstap doorgeven aan de netbeheerder. De netbeheerder registreert alle aansluitingen. Als je of je energiebedrijf de meterstanden niet of niet op tijd doorgeeft, dan maakt de netbeheerder een schatting.

Neemt mijn nieuwe energieleverancier voortaan de meterstanden op?

In een uitspraak uit 2003 heeft de Geschillencommissie bepaald dat het energiebedrijf de meterstanden ten minste iedere 3 jaar moet opnemen. Als de consument niet zelf de meterstanden doorgeeft, mag het energiebedrijf gedurende maximaal 2 jaar schattingen maken van het energieverbruik. Om in die 2 jaren een juiste afrekening te krijgen, moet je dus zelf de meterstanden doorgeven aan je energiebedrijf. Je kunt dat het beste schriftelijk doen.

De Geschillencommissie Energie en Water vindt het nadrukkelijk de zorgplicht van het energiebedrijf dat het minimaal eens per 3 jaar zelf de daadwerkelijke meterstanden opneemt. Laat het energiebedrijf dit na, dan komt dat voor haar risico. Tenzij de consument meteropname onmogelijk maakt.

De meterstanden op mijn afrekening kloppen niet. Wat moet ik doen?

Kloppen de meterstanden op de afrekening van je energieleverancier niet? Alvorens je gerechtelijke stappen onderneemt of je geschil door een geschillencommissie laat behandelen, is het verstandig om voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden:

  • Heb je de meterstanden zelf doorgegeven schriftelijk, telefonisch of per internet? Zo niet, dan wordt het verbruik geschat.
  • Heb je nieuwe apparaten in huis die een hoger verbruik kunnen genereren?
  • Is je gezinssamenstelling gewijzigd?
  • Heb je weleens alles uitgeschakeld? Dus ook de waakvlammetjes en de apparaten die op stand-by staan? Blijft de meter dan nog lopen?
  • Staan er 'meelift'posten op je rekening (zoals rioolrecht, kabelabonnementen et cetera)? Zijn die meeliftposten wellicht hoger geworden? De tendens is dat meeliftposten steeds minder vaak via de energienota worden geïnd.
  • Is de verbruikperiode op de jaarrekening misschien langer dan voorgaande jaren?
  • Heb je al eens een vergelijking gemaakt met buren die een soortgelijke gezinssamenstelling en verbruik hebben?
  • Heb je al eens een rekenprogramma geraadpleegd? Je kunt dergelijke rekenprogramma's bijvoorbeeld vinden op www.nibud.nl of op www.milieucentraal.nl. Bij de energiebedrijven zelf kun je ook besparingstips opvragen.
  • Heb je het energiebedrijf al gevraagd een onderzoek te doen? Wanneer dit niets oplevert, kun je met het energiebedrijf afspreken de meter te laten ijken. Blijkt de meter niet goed te zijn, dan betaalt het energiebedrijf kosten van dit onderzoek. Is de meter wel goed, dan betaal jij. Dit is echter geen goedkoop onderzoek en het is daarom raadzaam eerst de andere mogelijkheden te bezien. Als je kunt bewijzen dat je op tijd de meterstanden hebt doorgegeven hoef je niet te betalen.

Wat moet ik doen als ik ga verhuizen?

Je moet in alle gevallen je energieleverancier van te voren inlichten over de verhuisdatum. Sinds de liberalisering van de energiemarkt zijn energieleveranciers actief door het hele land en in bijna alle gevallen kan je energieleverancier gewoon mee verhuizen. De leverancier zal de netbeheerder hierover informeren.

Bij de verhuizing moet je met de nieuwe en oude bewoner van het oude en het nieuwe pand de meterstand opnemen of overeenkomen. Hierin kan de woningbouwvereniging of de makelaar een rol spelen. Deze stand moet na de verhuizing worden doorgegeven aan de energieleverancier.

Waar moet ik op letten bij verkoop aan de deur of via de telefoon?

Word je telefonisch of aan de deur benaderd door een energieverkoper, dan is het goed om het volgende te weten:

  • Als je aangeeft alleen maar informatie te willen ontvangen - in plaats van een contract aan te gaan - moet de verkoper aan deze wens voldoen.
  • De verkoper moet aan het begin van het gesprek melden dat hij met een commercieel doel belt en vragen of het gelegen komt.
  • De verkoper moet je wijzen op je wettelijke bedenktijd.
  • Het koopcontract moet bepaalde informatie (onder meer over de bedenktermijn) bevatten. Als dit er niet in staat, is het contract niet geldig.

Ga nooit zomaar op een telefonisch aanbod of een aanbieding aan de deur in. Oriënteer je eerst op bijvoorbeeld internet. Met de Energievergelijker kun je eenvoudig zelf energieprijzen vergelijken.

Lees meer over het ongemerkt en ongewild afsluiten van een energiecontract.

Kan ik nog van een telefonisch aanbod of aanbod aan de deur af?

Als je telefonisch een mondelinge overeenkomst hebt gesloten waar je achteraf spijt van hebt, dan kun je per aangetekende brief binnen 14 kalenderdagen een beroep doen op de wettelijke bedenktijd. In het geval een leverancier pas bij toezending van de schriftelijke bevestiging van de overeenkomst voldoet aan zijn informatieverplichting, begint de termijn van 14 dagen bedenktijd pas te lopen op het moment van ontvangst van de bevestiging.

Voor verkoop aan de deur geldt: de verkoper moet een koopakte opmaken, die beide partijen moeten ondertekenen en de 'koper' moet een exemplaar ontvangen. Binnen 14 kalenderdagen nadat de verkoper de koop heeft ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK), kun je de koop ontbinden via de manier die de leverancier in zijn overeenkomst heeft aangegeven.

Indien er sprake is van bijvoorbeeld onvolledige informatievoorziening door een leverancier kun je een beroep doen op de 3-maandentermijn uit de 'Wet koop op afstand'.

Ga nooit zomaar op een telefonisch aanbod of een aanbod aan de deur in. Oriënteer je eerst op bijvoorbeeld internet. Je kunt energieprijzen vergelijken met de Energievergelijker. Als je de goedkoopste energieleverancier hebt gevonden, kun je via de Consumentenbond ook meteen overstappen.

Krijg ik nog energie wanneer mijn energieleverancier failliet gaat?

Ja, wanneer je energieleverancier failliet gaat zul je gebruik gaan maken van een tijdelijke andere energieleverancier, dit gaat automatisch. Volgens de wet moeten energieleveranciers een regeling treffen voor het geval dat zij zelf geen energie meer kunnen leveren. Vervolgens kun je zelf beslissen of je voor een andere energieleverancier wilt kiezen of dat je een contract met deze tijdelijke energieleverancier af wilt sluiten.

Wordt mijn gas en/of elektriciteit afgesloten als ik overstap?

Nee, als je overstapt naar een andere energieleverancier word je niet afgesloten. De wisseling gebeurt administratief. Je gas- en elektriciteitslevering gaat gewoon door.

Moet er iets aan mijn aansluiting en/of leidingen gebeuren als ik overstap?

Aan je aansluiting en leidingen hoeft niets te gebeuren. De nieuwe energieleverancier maakt gebruik van dezelfde aansluiting en leidingen.

Waarom zou ik kiezen voor een enkele of een dubbele meter?

Je kunt kiezen voor een energietarief dat gedurende de 24 uur van een dag gelijk is -het enkeltarief-, of voor 'dubbeltarief'. Bij een dubbeltarief betaal je overdag een hoger tarief en 's nachts (meestal van 23.00 tot 7.00, in Limburg en Noord-Brabant kan het afwijken) en in het weekend een lager tarief.  Deze tarieven worden vaak piek- en daltarieven genoemd.

Gebruik je overdag veel stroom, dan is het goedkoper om een enkeltarief te kiezen. Het enkeltarief is namelijk lager dan het piektarief. Maar gebruik je vooral 's nachts en in het weekend veel stroom, door bijvoorbeeld de wasmachine en de vaatwasser juist dán aan te zetten, dan kan het lonen om voor dubbeltarief te kiezen.

Het verschil tussen piek- en daltarieven en enkeltarief wordt de laatste jaren kleiner. Daarom is het verstandig om te kijken hoeveel stroom je 's nachts en in het weekend gebruikt, of wilt gebruiken. Bovendien is het verschil tussen piek- en daltarief en enkeltarief bij de ene leverancier groter dan bij de andere.  Dit is bij de drie grootste leveranciers - Eneco, Essent en Nuon - bijvoorbeeld groter dan bij een aantal nieuwere leveranciers (bijvoorbeeld Anode, Budgetenergie en Robin Energie).

Om te bepalen wat voor jou gunstiger is, een enkele of dubbele meter, moet je even rekenen.

  • Zoek op en noteer hoe hoog het enkeltarief en het dubbeltarief (piek- en daltarief)  is van de leverancier.
  • Bepaal met behulp van je laatste jaarafrekening hoeveel je verwacht te verbruiken in de piekuren. Als je nu geen dubbeltarief hebt, staat het verbruik niet op je jaarafrekening omdat dit niet bekend is. Schat in dat geval in hoeveel van je totale stroomverbruik je in de piekuren gebruikt.
  • Vermenigvuldig dit met het piektarief. Schrijf dit bedrag op.
  • Vermenigvuldig het overgebleven verbruik (in de daluren) met het daltarief.
  • Tel dit bedrag op bij het bedrag van je piekurenverbruik. Dit is je 'dubbeltariefbedrag'
  • Vermenigvuldig je totale verbruik (tijdens piek en daluren) met het enkeltarief. Dit is je 'enkeltariefbedrag'
  • Als het 'enkelltariefbedrag' hoger is dan het 'dubbeltariefbedrag' dan ben je voordeliger uit met een dubbele meter. Is het 'dubbeltariefbedrag' hoger dan het 'enkeltariefbedrag', dan is het voordeliger om voor een enkeltarief te kiezen.

Overstappen van een enkeltarief naar een dubbeltarief kost niks als je al een meter hebt die hiervoor geschikt is (met dubbel telraam). Heb je een meter met enkel telraam, dan moet je een nieuwe meter laten plaatsen. Dit kan geld kosten (rond de €100).
Of er verdere kosten in rekening gebracht worden, en hoe hoog deze zijn, kan per netbeheerder verschillen. Informeer daarom voor de zekerheid bij je netbeheerder over de mogelijke kosten.

Wat is de goedkoopste energieleverancier?

Vergelijk energieprijzen op de Energievergelijker van de Consumentenbond en stap meteen over.

  • Ik heb een vraag over het Energiecollectief van de Consumentenbond

  • Waarom heeft de Consumentenbond de Energievergelijker opgezet?

  • Hoe onderscheidt de Energievergelijker van de Consumentenbond zich ten opzichte van andere energievergelijkers?

  • Is de Energievergelijker alleen voor leden van de Consumentenbond?

  • Als ik een klacht heb over het overstappen naar een andere energieleverancier, kan ik dan ook bij de Consumentenbond terecht?

  • Is de Energievergelijker van de Consumentenbond zelf of werkt de bond samen, zo ja met wie?

  • Verdient de Consumentenbond aan mijn overstap via de Energievergelijker?

  • Hoe recent zijn de gegevens van de Energievergelijker?

  • Waarom overstappen naar een andere energieleverancier?

  • Wat moet ik doen om over te stappen naar een andere energieleverancier?

  • Kan ik geld besparen als ik overstap naar een andere energieleverancier?

  • Is een langlopend energiecontract beter dan een kortlopend contract?

  • Kost het geld om over te stappen naar een andere energieleverancier?

  • Let op de tijd van het jaar als je wilt wisselen van energieleverancier

  • Hoe lang duurt het voor ik overgestapt ben naar een andere energieleverancier?

  • Moet ik zelf mijn oude energieleverancier opzeggen bij een overstap?

  • Verandert er iets aan mijn energierekening als ik wissel van energiebedrijf?

  • Wat gebeurt er met de eindafrekening als je overstapt naar een ander energiebedrijf?

  • Krijg ik van de nieuwe energieleverancier automatisch een voorschotnota?

  • Wat kan ik doen als ik geen voorschotnota van mijn energieleverancier heb ontvangen?

  • Kan mijn energieleverancier me afsluiten als ik de rekening niet op tijd betaal?

  • Kan ik mijn energiecontract kosteloos opzeggen als het leveringstarief stijgt?

  • Mijn energieleverancier houdt mij aan een opzegtermijn van 3 maanden. Mag dat?

  • Waar kan ik naar toe als ik een geschil heb met mijn oude of nieuwe leverancier?

  • Moet ik elektriciteit en gas van dezelfde energieleverancier nemen?

  • Ik heb stadsverwarming, kan ik ook een andere energieleverancier kiezen?

  • Kan ik overstappen op een andere energieleverancier als ik afgesloten ben?

  • Als ik niet tevreden ben over mijn nieuwe energieleverancier, kan ik dan terug naar mijn oude leverancier?

  • Kan ik voortijdig van mijn energiecontract afkomen zo ja, kost mij dit geld?

  • Hoe hoog is de boete voor het voortijdig opzeggen van een energiecontract?

  • Wat zijn transportkosten?

  • Wat is REB/energiebelasting?

  • Wat betekent teruggave REB?

  • Wat is het verschil tussen transport en levering in de energiemarkt?

  • Wie houdt voor mij in de gaten of energieaanbieders zich aan de regels houden?

  • Wat is het verschil tussen een netbeheerder en energieleverancier?

  • Moet ik de meterstand opnemen als ik een nieuwe energieleverancier kies?

  • Neemt mijn nieuwe energieleverancier voortaan de meterstanden op?

  • De meterstanden op mijn afrekening kloppen niet. Wat moet ik doen?

  • Wat moet ik doen met mijn energiecontract als ik ga verhuizen ?

  • Waar moet ik op letten bij verkoop aan de deur of via de telefoon?

  • Ik ben ingegaan op een telefonisch aanbod van een energieleverancier, of op een aanbod aan de deur. Kan ik er nog vanaf?

  • Wanneer mijn energieleverancier failliet gaat, krijg ik dan nog wel energie?

  • Wordt mijn gas en/of elektriciteit afgesloten als ik overstap?

  • Moet er iets aan mijn aansluiting en/of leidingen gebeuren als ik overstap naar een ander energiebedrijf?

  • Wie moet ik bellen bij een gas- of stroomstoring?

  • Waarom zou ik kiezen voor een enkele of juist een dubbele meter?

  • Wat is de goedkoopste energieleverancier?

Deel bericht via: