icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Online-supermarkten slordig met klantgegevens

Wel 9 van de 13 online-supermarkten gaan slordig om met gegevens van hun klanten. Bij 5 zijn zelfs wachtwoorden niet veilig. De winkels beloven beterschap, al zien we dat maar beperkt terug in de eerste hertest.
Peter Kulche

Peter Kulche , Expert Elektronica Gepubliceerd op: 21 december 2020

Prijspeiling supermarkten

13 supers onderzocht 

We onderzochten in november hoe goed 13 Nederlandse supermarktketens gegevens van klanten beschermen. We deden dit met het onderzoeksprogramma van de Privacymeter. Dit programma checkt op tientallen punten of online diensten voldoen aan de privacywet. En of zij niet onnodig gegevens delen met andere bedrijven. 

Bij dit onderzoek keken we ook naar de wachtwoordbeveiliging en het netwerkverkeer vanuit de apps.

Het aantal gevonden problemen bepaalt of een dienst goed, matig of slecht scoort.

Veel matige scores

Wel 9 supermarkten scoorden door privacyproblemen matig in de privacytest:

  • Coop
  • Deen
  • Deka
  • Dirk
  • Hoogvliet
  • Jan Linders
  • Picnic
  • Plus
  • Spar

Wachtwoorden niet veilig

Het belangrijkste probleem trad bij 5 van de supers op. Er zat geen limiet op het raden van het wachtwoord van klanten. Dat was bij Coop, Dirk, Jan Linders, Plus en Spar het geval. Met speciale software konden wij ongelimiteerd verschillende wachtwoorden proberen bij e-mailadressen van bestaande klanten. 

Plus supermarkt appAls een crimineel toegang heeft tot iemands supermarkt-account, is daar niet direct veel schade mee aan te richten (op dit moment). Het risico is wel dat hij het wachtwoord ook bij honderden andere diensten kan proberen om daar toegang te krijgen. Veel mensen hergebruiken wachtwoorden, hoe onverstandig dat ook is.

Klanten opzoeken

Een ander probleem was dat we bij 6 supermarkten konden opzoeken wie er klant was. We vuurden een lange lijst e-mailadressen op de servers van de supermarkten af en kregen een afwijkende reactie als het e-mailadres bekend was. Dit was mogelijk bij Coop, Hoogvliet, Jan Linders, Picnic, Plus en Spar. 

Coop, Jan Linders, Plus en Spar hadden een gevaarlijke combinatie van bovenstaande kwetsbaarheden: je kon klanten vinden én daar de wachtwoorden bij proberen. 

Advertentiecookies

De websites van Coop, Deen, Deka, Dirk, Hoogvliet, Jan Linders, Picnic en Spar plaatsten zonder toestemming advertentiecookies. De enige manier om je te beschermen tegen deze privacyschending is een adblocker

Bovendien vroegen alle 8 niet (helemaal) op de juiste wijze om toestemming voor cookies, door een verwarrend cookiemenu. Of ze boden een keuzemenu waarin geen keuze mogelijk was (een cookiemuur). Ook dat is niet volgens de AVG.

Communicatie met Facebook

We bestudeerden het netwerkverkeer van de apps van Coop, Deen, Jumbo, Jan Linders en Spar. Zij communiceerden met Facebook, zonder je daarover ‘aan de voorkant’ te informeren. Zo kan Facebook registreren wie bij welke supermarkt shopt, wanneer dat gebeurt en met welke telefoon. 

AH, Aldi en Lidl nagenoeg foutloos

De apps en websites van Albert Heijn, Aldi en Lidl kwamen nagenoeg foutloos door de privacytest. Alleen in de iOS-versie van de AH-app zat een foutje:  je kon aangepaste cookie-instellingen niet opslaan.

Hertest 

Begin december deden we een hertest, een paar weken nadat we de supermarkten van de problemen op de hoogte hadden gebracht. Tegenvaller: geen enkele van de 5 supermarkten bleek de wachtwoordproblemen te hebben gefixt. We hebben de supers nogmaals op hun verantwoordelijkheid voor een goede beveiliging gewezen. Enkelen reageerden dat ze pas later in actie konden komen, door corona en kerstdrukte.

Goed nieuws: Deka en Picnic hebben hun advertentiecookieproblemen opgelost en Coop en Picnic haalden het stiekeme Facebookverkeer uit hun apps.

Picnic en Deka waren de enige die door hun aanpassingen een hogere privacyscore kregen. Zij scoren nu 'goed'. 

Resultaten hertest

De resultaten van de hertest op een rij. We noemen alleen de gevonden problemen:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.
Artikelen binnen Online kopen

Nieuw & interessant

  • winkelstraat leeg
    8 nov.

    Nepaanbiedingen

    Om nepaanbiedingen tegen te gaan komt er een nieuwe wet. Wij zochten uit of winkels zich al aan de nieuwe wetgeving houden. Dat doen ze lang niet allemaal. En een aantal winkels was zelfs niet op de hoogte van de nieuwe wetgeving.
  • nutrischore-supermarkt
    Test | 14 okt.

    Goedkope basisboodschappen

    Bij welke supermarkt ben je het voordeligst uit met huismerken en budgetmerken van basisboodschappen?
  • rookmelder
    19 mei.

    Buitenlandse webshops: onveilige koolmonoxide- en rookmelders

    Wie een koolmonoxide- of rookmelder koopt moet er op kunnen vertrouwen dat deze op het juiste moment afgaat. Melders van buitenlandse webwinkels kunnen het hierin laten afweten.
  • Tinder-schendt-privacy-gebruikers
    Nieuws | 8 feb.

    Tinder discrimineert op basis van leeftijd

    Datingapp Tinder discrimineert op basis van leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van wereldconsumentenorganisatie Consumers International in 6 landen. Sommige gebruikers van de app betalen bijna 6 keer zoveel voor dezelfde dienst als anderen.