icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Check de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon.

VluchtClaimService

De zelfrijdende auto verzekeren

Ineens is hij er: de zelfrijdende auto. Autofabrikant Tesla maakte eind 2015 zijn Model S deels zelfrijdend. Wat betekent dit voor je autoverzekering?
Marlies Feytens

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  20 mei 2016

Artikel zelfrijdende auto verzekeren

Rijden zonder handen niet toegestaan

De naar schatting 2000 eigenaren van een Tesla Model S in Nederland hebben, tegen betaling, sinds oktober 2015 de mogelijkheid hun bolide te voorzien van het systeem Autopilot. Na de software-update kan de auto zichzelf binnen de rijbaan houden, door middel van een vingertikje van rijbaan wijzigen en zelf de snelheid aanpassen aan de situatie op de weg. 'De bestuurder is nog steeds verantwoordelijk voor het besturen van de auto', zegt Tesla er nog net bij. Die toevoeging van Tesla is wel belangrijk, want het is in Nederland vooralsnog niet toegestaan te rijden zonder de handen aan het stuur. Doe je dit toch, dan is dat vergelijkbaar met mobiel bellen achter het stuur. Je kunt er dus een boete voor krijgen.

En veroorzaak je op dat moment een ongeval, dan kan dat er in het uiterste geval toe leiden dat jouw eigen autoverzekeraar de schade die het slachtoffer krijgt uitgekeerd op jou gaat verhalen. De verzekeraar dient dan wel te bewijzen dat je daadwerkelijk zonder handen reed. Mogelijk registreert de Tesla-software dat zelf en zullen verzekeraars proberen deze data op te vragen bij de autofabrikant.

Veilig Verkeer Nederland liet weten de komst van de Autopilot onverantwoord te vinden. De vereniging is bang dat bestuurders, ondanks de waarschuwing van Tesla om de handen wel aan het stuur te houden, ook buiten de snelweg de verleiding niet kunnen weerstaan.

Premie autoverzekering zelfrijdende auto

Hoe reageren verzekeraars op de (zelfrijdende) Tesla? We zochten uit hoeveel het kost om deze bolide te verzekeren. We gingen uit van een 51-jarige bestuurder met 10 schadevrije jaren en woonachtig te Nijmegen. Het aantal jaarlijks te rijden kilometers bedraagt 25.000. We kozen uiteraard voor een allrisk-dekking. De doorgerekende auto is een Tesla Model S 85 BASE uit 2014. De peildatum is 3 november 2015.

Opvallend is de lage premie van de ANWB-autoverzekering. Vanaf €65 per maand (inclusief assurantiebelasting) lijk je hier al welkom, maar in tweede instantie blijkt ANWB de Tesla toch niet te willen verzekeren vanwege 'verschillende verzwarende risicofactoren'. ANWB laat ons weten de 'veel voorkomende afwijsredenen ook al online te zetten, om teleurstelling achteraf te voorkomen'. Met €102,35 per maand, blijkt de Allrisk Basis polis van Aegon de goedkoopste. In geval van schade heb je wel een eigen risico van €250.

De duurste autoverzekering voor deze Tesla is de 'ASR Voordeelpakket'-autoverzekering met 3 jaar aanschafwaarde. Met een premie van €306 per maand is deze verzekering bijna 300% duurder dan de Aegon. Ook voor niet-zelfrijdende bolides lopen de premies enorm uiteen, een premievergelijking loont bijna altijd.

Huidige autoverzekering verandert niet

We informeerden bij een paar verzekeraars of de installatie van de Autopilot-functie voor de bezitters van een Tesla Model S gevolgen heeft voor de premie en/of polisvoorwaarden van de autoverzekering. Dat blijkt vooralsnog niet het geval, maar waarom eigenlijk niet?

Als auto's veiliger worden, dan kan de premie omlaag zou je zeggen. Verzekeraars beamen dit wel, maar verwachten op korte termijn geen premiedaling. Hier geven ze een aantal redenen voor:

  • Bestuurders van een zelfrijdende auto vertonen risicocompensatie. Dit houdt in dat bestuurders meer op de techniek gaan vertrouwen en hierdoor zelf minder voorzichtig zijn. Vergelijk het met een bestuurder met winterbanden die denkt dat hij bij sneeuw gewoon hard kan blijven doorrijden.
  • Mogelijke schade van buitenaf, ook een zelfrijdende auto kan worden gestolen of beschadigen als gevolg van braak, storm, vandalisme, etc.
  • Een auto met geavanceerde software is duurder om te repareren, het gemiddelde schadebedrag gaat hierdoor omhoog.

Peiling: premie moet gelijk blijven

Uit een kleine peiling van de Consumentenbond blijkt dat bijna de helft  van de respondenten vindt dat een gelijkblijvende premie het meest voor de hand ligt. Met de huidige regelgeving zijn automobilisten namelijk nog verplicht om zelf de handen aan het stuur te houden. Ruim een kwart van de deelnemende consumenten vindt een premieverlaging bij zelfrijdende auto's terecht, omdat de kans op ongelukken kleiner zou zijn. Een kleine minderheid van 13% vindt een premieverhoging te rechtvaardigen, omdat ze ook meer nonchalance van de bestuurders verwachten.

Wie is aansprakelijk?

De komst van de zelfrijdende auto maakt van de bestuurder een gewone inzittende. Dat wringt met de huidige wetgeving en verzekeringsvoorwaarden. Wie is er straks aansprakelijk na een aanrijding? Is het de bestuurder, ook al reed die zelf niet? Is het de autofabrikant of wellicht zelfs de softwareleverancier? Zolang het huidige systeem niet wijzigt, voorziet het Verbond van Verzekeraars lange en ingewikkelde discussies over de aansprakelijkheid. Dit is uiteraard niet in het belang van de slachtoffers.

Om dit probleem te ondervangen denkt het Verbond dat verzekeraars de traditionele autoverzekering moeten vervangen door een verkeersverzekering (of directe verzekering). Bij een dergelijke verzekering wikkelt de verzekeraar altijd de schade af voor zijn/haar eigen verzekerde. De vraag wie er aansprakelijk is speelt bij de schadeloosstelling geen rol meer. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren, voordat de eerste verkeersverzekering op de markt is. De ontwikkeling hiervan is volgens het Verbond van Verzekeraars 'een ingewikkeld en complex (wetgevings)proces.'

Wereldwijd zijn ook andere verzekeraars en overheden bezig met het aansprakelijkheidsvraagstuk. Gezien de ontwikkelingen bij Tesla, Google en vele andere automerken, zullen ze hiermee haast moeten maken. Vooralsnog is er in Nederland  geen autoverzekeraar geweest die zijn polisvoorwaarden of de premie heeft aangepast. 

Tesla krijgt concurrentie

'Hoewel de technische ontwikkeling razendsnel gaat, zal het naar verwachting nog wel enige tijd duren, voordat je op de achterbank van je zelfrijdende auto mag plaatsnemen. Hiervoor dient eerst de internationale wet- en regelgeving te worden aangepast,' aldus de Nederlandse overheid.

Toch loop je tussen Ede en Wageningen de kans een echte zelfrijdende auto (zonder bestuurder) tegen te komen. Het betreft de WEpod. Dit busje, ontwikkeld door andere de TU Delft, heeft een ontheffing gekregen en heeft zijn eerste ritten er inmiddels opzitten. Deze WEpod is de eerste daadwerkelijk zelfrijdende auto in Nederland. Of en bij wie de WEpod is verzekerd, weten we helaas niet.

Meer lezen over zelfrijdende auto's? Bezoek dan ons autodossier.
 

Autoverzekeringen vergelijken

Vergelijk zelf de verschillende premies en voorwaarden van autoverzekeringen via de Autoverzekeringvergelijker. Je ziet dan snel en simpel welke polis én dekking het beste bij jou en je auto passen.

veel-gestelde-vragen

Test autoverzekeringen