icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Wat is een adblocker?

Je kunt een adblocker gebruiken om advertenties en tracking cookies in de webbrowser te blokkeren. Wat is een adblocker precies, hoe werkt het en wat zijn de voor- en nadelen?
peter kulche

Peter Kulche   Expert online privacyBijgewerkt op:12 januari 2024

Wat is een adblocker?

Een advertentiestopper of adblocker blokkeert het weergeven van advertenties in de browser van je pc, tablet of smartphone. Een adblocker is een uitbreiding (extensie) op je browser of hij is er al in geïntegreerd (bij browsers Edge, Firefox en Opera).

Voordelen

  • Adblockers beschermen je privacy. Een adblocker blokkeert namelijk ook veel tracking cookies en andere technieken die marketingbedrijven gebruiken om jou te 'volgen' op internet. Daarmee tonen ze op basis van je surfgedrag gerichte advertenties, of maken een uitgebreider profiel van je.
  • Adblockers maken het surfen sneller, omdat je geen advertenties hoeft te downloaden.
  • Met een adblocker loop je minder kans op malware via malafide advertenties.
  • Op sommige websites nemen 'agressieve' banners het hele scherm over. Een adblocker maakt zulke websites weer bruikbaar.

Nadelen

  • Door adblockers hebben websites minder advertentie-inkomsten. Daarmee komen de budgetten voor journalistieke producties en andere kostenposten onder druk te staan. 
  • Soms word je met een adblocker simpelweg geweerd van een website: 'zet je adblocker uit anders kom je er niet op'. Dat is hinderlijk.
  • Een adblocker zorgt er soms voor dat een webpagina of bepaalde content (teksten, plaatjes, video's) niet juist wordt getoond in de browser. Om zo'n website toch goed te kunnen gebruiken, kun je hem aan de uitzonderingslijst van de adblocker toevoegen.

Websites uitzonderen van het 'adblocken'

Wil je van een bepaalde website wel advertenties doorlaten? Dan kun je in de meeste adblockers de website aan een 'witte lijst' toevoegen. Voor de site wordt dan een uitzondering gemaakt. In sommige gevallen kan dat helpen wanneer de site niet goed werkt. Je kunt deze optie ook gebruiken om de website te steunen.

De stappen voor het 'whitelisten' verschillen per adblocker. Als je een adblocker gebruikt die deze functie niet heeft, kun je de adblocker ook (tijdelijk) helemaal uitschakelen.

Ingebouwde adblocker in Firefox

Blokkeer advertenties en cookies met ‘Bescherming tegen volgen’. Firefox houdt cookies tegen die je volgen op verschillende websites en blokkeert daardoor ook veel advertenties.

Zo blokkeer je trackers in Firefox:

  1. Klik op de 3 streepjes rechtsboven.
  2. Kies ‘Instellingen’.
  3. Klik op ‘Privacy & Beveiliging’.
  4. Kies onder ‘Verbeterde bescherming tegen volgen’ voor ‘Streng’.

Bescherming tegen 'vermomde cookies'

Aanvullend op de ingebouwde bescherming door Firefox, kan het zin hebben een losse adblocker te installeren: UBlock Origin. Een deel van de sites ‘vermomt’ de cookie van een derde partij als een cookie die het zelf plaatst (een first party cookie). De combinatie van browser Firefox en adblocker UBlock Origin houdt de meeste van deze 'vermomde' cookies tegen.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.