icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Dubbele afboeking bij pinbetaling

Als een winkel een betaling dubbel afboekt, wordt 1 van de 2 bedragen meestal automatisch teruggeboekt. Is dat niet het geval, neem dan contact op met de bank.

Wat zijn je rechten?

Een dubbele afschrijving wordt meestal veroorzaakt door een internetstoring of een storing in het kassasysteem van de winkelier. Vaak verloopt de betaling in de winkel al niet vlekkeloos. De kassière vraagt je bijvoorbeeld om de pincode nogmaals in te toetsen of opnieuw te betalen.

In de meeste gevallen wordt de fout automatisch gecorrigeerd, al kan dat wel enige tijd duren (tot 10 werkdagen). Als je na die 10 dagen je geld niet terug hebt, neem dan in ieder geval contact op met je eigen bank. Jouw bank kan contact opnemen met de winkel en zorgen dat je het geld alsnog terugkrijgt. 

Wat kun je zelf doen?

  • Houd je bij- en afschrijvingen goed in de gaten, meestal wordt het bedrag automatisch teruggeboekt.
  • Heb je na circa 7 tot 10 dagen je geld nog niet terug, neem dan sowieso contact op met je eigen bank.
  • Wil je niet afwachten tot de fout automatisch gecorrigeerd wordt? Dan kun je ook meteen nadat je de dubbele boeking opmerkt contact opnemen met je eigen bank. Soms kan de bank het direct corrigeren.

Tips

  • Controleer je afschriften goed, zeker bij een vakantie in het buitenland. De Consumentenbond heeft meerdere meldingen over dubbele afboekingen in buitenlandse supermarkten.
  • Controleer direct of een afboeking goed is gegaan via de mobiel bankieren app. Maak daarbij geen gebruik van een wifinetwerk, maar van je eigen databundel.
  • Noteer de gegevens van de winkel die de dubbele afboeking heeft gedaan.