icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Klacht over autohuur

Ontevreden over de huurauto? Of heb je een spookafschrijving van je creditcard ontdekt? Lees wat je kunt doen.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

klacht-over-huurauto

Waar moet de klacht naartoe?

Leg de klacht eerst voor aan het verhuurbedrijf en indien van toepassing de tussenpersoon of reisorganisatie. Kom je er samen niet uit, wend je bij huur in Europa dan tot de European Car Rental Conciliation Service. Tenminste, als je rechtstreeks zaken deed met 1 van de 9 grote verhuurders, zoals Avis, Budget, Europcar of Hertz. Deze dienst is in het leven geroepen door de branche zelf, voor klachten over grensoverschrijdende autohuur binnen Europa.

Je kunt ook de hulp inroepen van het ECC, het Europees Consumenten Centrum. Dit is een onafhankelijke instantie met vestigingen in 28 EU-landen plus Noorwegen en IJsland. Het ECC kan bemiddelen bij grensoverschrijdende consumentenklachten.

Maakte de huurauto deel uit van een pakketreis van een ANVR-reisorganisatie? Dan kun je ook bij de Geschillencommissie Reizen terecht. Tot slot kun je een beroep doen op je rechtsbijstandsverzekering.

Wat doet de Consumentenbond?   

Nog altijd worden er huurauto’s aangeboden voor stuntprijzen, terwijl de eindafrekening vanwege verplichte brandstofkosten en verzekeringen vele malen hoger uitvalt. Dat bleek uit onderzoek van de Consumentenbond. Deze en andere conclusies worden voorgelegd aan de consumentenwaakhond ACM

Recent zijn op Europees niveau opnieuw afspraken gemaakt met de grote verhuurders over betere en transparantere voorwaarden en een eerlijkere behandeling bij schade.  

Lees ook: