icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test pechhulpdiensten

Test|De helft van de autopech gebeurt in de eigen woonplaats, eenderde zelfs voor de deur. Dit blijkt uit panelonderzoek van de Consumentenbond onder ruim 850 automobilisten die het afgelopen jaar in Nederland een pechhulpdienst inschakelden. Toch biedt een pechhulpdekking niet altijd uitkomst. Bekijk de onderzoeksresultaten en onze vergelijking van pechhulppakketten.

Marlies Feytens

Marlies Feytens , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:25 oktober 2016

pechhulp autoverzekeringen

Automobilisten zijn doorgaans erg tevreden over hun pechhulpdienst. Vooral het telefonisch contact voor de hulpverlening waarderen zij goed. Een begripvolle telefoniste is belangrijk. De pechhulpdienst die het best scoort haalt een 8,8, de laagst scorende een 8,3. Bekijk de onderzoeksresultaten.

Kritiek

Ondanks de grote tevredenheid over de pechhulp, zijn er ook kritische geluiden. Autopech komt in de helft van de gevallen voor in de eigen woonplaats. Eenderde zelfs voor de eigen deur. Pech in de eigen woonplaats moet je soms extra meeverzekeren, zoals bij de ANWB Wegenwacht en Allianz Global Assistance. Dat is niet altijd duidelijk voor automobilisten. De geënquêteerden waren het minst te spreken over het advies over reparaties of onderhoud ná de pechsituatie. Soms bleek bijvoorbeeld dat de auto wél ter plaatste gerepareerd had kunnen worden. Dat is vervelend omdat pechhulpdiensten bijkomende kosten en reparaties achteraf niet vergoeden.

Persoons- of kentekengebonden

ANWB Wegenwacht is, met jaarlijks 1,2 miljoen pechhulpverleningen, veruit de grootste pechhulpdienst. Bij bijna 50% van de pechgevallen in ons onderzoek kwam de ANWB voorrijden. Op ruime afstand (7%) volgt Route Mobiel, die ons niet wil vertellen hoeveel pechgevallen hij jaarlijks verhelpt. De ANWB biedt als enige een persoonsgebonden lidmaatschap. Dat is handig als je in andermans auto rijdt, maar andere (regelmatige) bestuurders krijgen hiermee geen hulp. Bij de andere aanbieders is de pechhulp kentekengebonden en maakt het voor de hulp niet uit wie er achter het stuur zit.

Benieuwd naar de testresultaten?

Leden hebben onbeperkt toegang tot onze testresultaten. Geen lid? Meld je aan en krijg direct toegang.

Bekijk testresultaten

Automobilisten zijn doorgaans erg tevreden over hun pechhulpdienst. Vooral het telefonisch contact voor de hulpverlening waarderen zij goed. Een begripvolle telefoniste is belangrijk. De pechhulpdienst die het best scoort haalt een 8,8, de laagst scorende een 8,3. Bekijk de onderzoeksresultaten.

Kritiek

Ondanks de grote tevredenheid over de pechhulp, zijn er ook kritische geluiden. Autopech komt in de helft van de gevallen voor in de eigen woonplaats. Eenderde zelfs voor de eigen deur. Pech in de eigen woonplaats moet je soms extra meeverzekeren, zoals bij de ANWB Wegenwacht en Allianz Global Assistance. Dat is niet altijd duidelijk voor automobilisten. De geënquêteerden waren het minst te spreken over het advies over reparaties of onderhoud ná de pechsituatie. Soms bleek bijvoorbeeld dat de auto wél ter plaatste gerepareerd had kunnen worden. Dat is vervelend omdat pechhulpdiensten bijkomende kosten en reparaties achteraf niet vergoeden.

Persoons- of kentekengebonden

ANWB Wegenwacht is, met jaarlijks 1,2 miljoen pechhulpverleningen, veruit de grootste pechhulpdienst. Bij bijna 50% van de pechgevallen in ons onderzoek kwam de ANWB voorrijden. Op ruime afstand (7%) volgt Route Mobiel, die ons niet wil vertellen hoeveel pechgevallen hij jaarlijks verhelpt. De ANWB biedt als enige een persoonsgebonden lidmaatschap. Dat is handig als je in andermans auto rijdt, maar andere (regelmatige) bestuurders krijgen hiermee geen hulp. Bij de andere aanbieders is de pechhulp kentekengebonden en maakt het voor de hulp niet uit wie er achter het stuur zit.

2 maanden gratis

Maak 2 maanden gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze tests.