icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Supermarkten kunnen groente & fruit verder verduurzamen

Nieuws
|
Consumenten vinden duurzaamheid bij groente en fruit belangrijk. De grootste Nederlandse supermarkten besteden daar aandacht aan, maar er valt nog aardig wat te verbeteren. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van de Consumentenbond.
kajo mo

Kajo Mo     Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 3 juli 2018

duurzaam-boodschappen

Supermarkten kunnen nog meer doen

Omdat supermarkten de belangrijkste schakel zijn tussen producenten en consumenten, kunnen zij het verschil maken als het gaat om het verduurzamen van groente en fruit. Relevant daarbij zijn de arbeidsomstandigheden, de milieubelasting van de teelt en het transport, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en/of het gebruik van plastic verpakkingen.

Het is per groente- of fruitsoort verschillend welke van deze thema’s belangrijk zijn. Zo maakt het bij sperziebonen een groot verschil voor de milieubelasting als ze met het vliegtuig zijn vervoerd. Bij de teelt van bananen komen problemen op het gebied van arbeidsomstandigheden voor. Bij aardbeien is de milieubelasting in het seizoen een stuk minder dan daarbuiten als ze uit de kas of van verder weg komen.  

Supermarkten zijn zich bewust van de verschillende duurzaamheidsthema's die een rol spelen bij groente en fruit. Zo besteden ze aandacht aan voedselverspilling en maken ze gebruik van duurzaamheidskeurmerken zoals biologisch en Fairtrade. Uit het onderzoek blijkt dat supermarkten nog meer kunnen doen. Zo kunnen ze de productie van groente en fruit met een lage milieubelasting verder stimuleren.

Consumenten vinden duurzaamheid belangrijk

Supermarkten kunnen consumenten nog meer helpen om een duurzamere keus te maken. Consumenten geven aan hier waarde aan te hechten. Ze weten vaak niet waar ze op moeten letten als ze duurzamer willen kiezen. Bij de supermarkten liggen dus kansen om groente en fruit nog meer te verduurzamen en consumenten beter te informeren.

Over het onderzoek

De Consumentenbond onderzocht in de eerste helft van 2018 met subsidie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het duurzaamheidsbeleid voor groente en fruit van 6 supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl, Plus en Ekoplaza). Daarnaast werden 11.506 consumenten gevraagd naar hun mening over dit onderwerp. Ook is meer in detail gekeken naar hoe het zit met duurzaamheid bij aardbeien, bananen, paprika’s en sperziebonen.

In het artikel 'Duurzaamheid groente en fruit in de supermarkt' (pdf) uit de Consumentengids van juli/augustus 2018 staat meer informatie. Het rapport 'Duurzamer eten: groente en fruit bij de supermarkt' (pdf) bevat alle onderzoeksresultaten.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Populaire artikelen

  • groente-snijden-keuken

    8 vragen over antioxidanten

    Antioxidanten zijn gezond. Ze beschermen je lichaam en onze voeding. Wat doen ze precies en waar zitten ze in?
  • Openingsbeelden-Healthwashing

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • diverse-eiwitten

    Extra eiwit, extra gezond?

    Eiwitrijk eten lijkt een trend te zijn. Zo heb je eiwitrijke koekjes, mueslirepen en ontbijtgranen. Maar waar is eiwit eigenlijk goed voor? En heb je al die extra eiwitten wel nodig?    
  • E-nummers Snoepgoed

    Verborgen E-nummers

    E-nummers herkennen op verpakkingen van voedingsmiddelen is niet altijd even makkelijk. Fabrikanten proberen ze zo veel mogelijk van het etiket te poetsen.