icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Supermarkten kunnen groente & fruit verder verduurzamen

Nieuws|Consumenten vinden duurzaamheid bij groente en fruit belangrijk. De grootste Nederlandse supermarkten besteden daar aandacht aan, maar er valt nog aardig wat te verbeteren. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van de Consumentenbond.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:3 juli 2018

duurzaam-boodschappen

Supermarkten kunnen nog meer doen

Omdat supermarkten de belangrijkste schakel zijn tussen producenten en consumenten, kunnen zij het verschil maken als het gaat om het verduurzamen van groente en fruit. Relevant daarbij zijn de arbeidsomstandigheden, de milieubelasting van de teelt en het transport, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en/of het gebruik van plastic verpakkingen.

Het is per groente- of fruitsoort verschillend welke van deze thema’s belangrijk zijn. Zo maakt het bij sperziebonen een groot verschil voor de milieubelasting als ze met het vliegtuig zijn vervoerd. Bij de teelt van bananen komen problemen op het gebied van arbeidsomstandigheden voor. Bij aardbeien is de milieubelasting in het seizoen een stuk minder dan daarbuiten als ze uit de kas of van verder weg komen.  

Supermarkten zijn zich bewust van de verschillende duurzaamheidsthema's die een rol spelen bij groente en fruit. Zo besteden ze aandacht aan voedselverspilling en maken ze gebruik van duurzaamheidskeurmerken zoals biologisch en Fairtrade. Uit het onderzoek blijkt dat supermarkten nog meer kunnen doen. Zo kunnen ze de productie van groente en fruit met een lage milieubelasting verder stimuleren.

Consumenten vinden duurzaamheid belangrijk

Supermarkten kunnen consumenten nog meer helpen om een duurzamere keus te maken. Consumenten geven aan hier waarde aan te hechten. Ze weten vaak niet waar ze op moeten letten als ze duurzamer willen kiezen. Bij de supermarkten liggen dus kansen om groente en fruit nog meer te verduurzamen en consumenten beter te informeren.

Over het onderzoek

De Consumentenbond onderzocht in de eerste helft van 2018 met subsidie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het duurzaamheidsbeleid voor groente en fruit van 6 supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl, Plus en Ekoplaza). Daarnaast werden 11.506 consumenten gevraagd naar hun mening over dit onderwerp. Ook is meer in detail gekeken naar hoe het zit met duurzaamheid bij aardbeien, bananen, paprika’s en sperziebonen.

In het artikel 'Duurzaamheid groente en fruit in de supermarkt' (pdf) uit de Consumentengids van juli/augustus 2018 staat meer informatie. Het rapport 'Duurzamer eten: groente en fruit bij de supermarkt' (pdf) bevat alle onderzoeksresultaten.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • videostill to good to go
    23 sep.

    App tegen voedselverspilling: Too Good to Go

    Er wordt jaarlijks veel eten weggegooid. In de app Too Good to Go bieden hotels, restaurants en supermarkten eten aan dat niet is verkocht.
  • Supermarkt_kassa
    Nieuws  |  27 aug.

    A-merken fors in prijs gestegen

    Vooral A-merken zijn het afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Dat blijkt uit de jaarlijkse supermarktprijspeiling. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog groter geworden.
  • Ontbijtkoek 1200x800
    26 aug.

    Ontbijtkoek langs de Nutri-Score-meetlat

    Ontbijtkoek is een populair tussendoortje, en dat zie je in de supermarkt. Er komen steeds meer soorten. Hoe maak je een gezonde keuze? Nutri-Score helpt daarbij.
  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.