icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Supermarkten kunnen groente & fruit verder verduurzamen

Nieuws|Consumenten vinden duurzaamheid bij groente en fruit belangrijk. De grootste Nederlandse supermarkten besteden daar aandacht aan, maar er valt nog aardig wat te verbeteren. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van de Consumentenbond.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:3 juli 2018

duurzaam-boodschappen

Supermarkten kunnen nog meer doen

Omdat supermarkten de belangrijkste schakel zijn tussen producenten en consumenten, kunnen zij het verschil maken als het gaat om het verduurzamen van groente en fruit. Relevant daarbij zijn de arbeidsomstandigheden, de milieubelasting van de teelt en het transport, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en/of het gebruik van plastic verpakkingen.

Het is per groente- of fruitsoort verschillend welke van deze thema’s belangrijk zijn. Zo maakt het bij sperziebonen een groot verschil voor de milieubelasting als ze met het vliegtuig zijn vervoerd. Bij de teelt van bananen komen problemen op het gebied van arbeidsomstandigheden voor. Bij aardbeien is de milieubelasting in het seizoen een stuk minder dan daarbuiten als ze uit de kas of van verder weg komen.  

Supermarkten zijn zich bewust van de verschillende duurzaamheidsthema's die een rol spelen bij groente en fruit. Zo besteden ze aandacht aan voedselverspilling en maken ze gebruik van duurzaamheidskeurmerken zoals biologisch en Fairtrade. Uit het onderzoek blijkt dat supermarkten nog meer kunnen doen. Zo kunnen ze de productie van groente en fruit met een lage milieubelasting verder stimuleren.

Consumenten vinden duurzaamheid belangrijk

Supermarkten kunnen consumenten nog meer helpen om een duurzamere keus te maken. Consumenten geven aan hier waarde aan te hechten. Ze weten vaak niet waar ze op moeten letten als ze duurzamer willen kiezen. Bij de supermarkten liggen dus kansen om groente en fruit nog meer te verduurzamen en consumenten beter te informeren.

Over het onderzoek

De Consumentenbond onderzocht in de eerste helft van 2018 met subsidie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het duurzaamheidsbeleid voor groente en fruit van 6 supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl, Plus en Ekoplaza). Daarnaast werden 11.506 consumenten gevraagd naar hun mening over dit onderwerp. Ook is meer in detail gekeken naar hoe het zit met duurzaamheid bij aardbeien, bananen, paprika’s en sperziebonen.

In het artikel 'Duurzaamheid groente en fruit in de supermarkt' (pdf) uit de Consumentengids van juli/augustus 2018 staat meer informatie. Het rapport 'Duurzamer eten: groente en fruit bij de supermarkt' (pdf) bevat alle onderzoeksresultaten.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • gluten vrij
    11 sep.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd. 
  • videostill to good to go
    6 sep.

    App tegen voedselverspilling: Too Good to Go

    Er wordt jaarlijks veel eten weggegooid. Oprichters van de app ‘Too Good to Go’ besloten hier iets tegen te doen. In de app bieden hotels, restaurants en supermarkten eten aan dat niet is verkocht.
  • brood
    6 sep.

    Jodium

    Jodiumtekort komt bijna niet meer voor in deze tijd. Toch kan het voorkomen dat je te weinig jodium binnenkrijgt als je bakker brood bakt zonder bakkerszout.
  • tafeltje-dekje-andijviestampot-gehaktbal-jus
    Nieuws  |  28 aug.

    Veel tafeltje-dek-je maaltijden ongezond en niet lekker

    Veel kant-en-klaar-maaltijden die aan huis bezorgd worden zijn te zout en bevatten te weinig groente. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook de smaak houdt niet over, vinden experts.