icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hypotheekaanvraag: checklist documenten

Wil je een hypotheekaanvraag snel afronden? Zorg dat je alle documenten op tijd verzamelt. Gebruik onze checklist.
Barbara van der Est profiel

Barbara van der Est   Expert hypothekenBijgewerkt op:13 november 2024

hypotheek rente

Als de hypotheek niet op tijd rondkomt, loop je risico op een boete. Zorg er dus voor dat je alle documenten die nodig zijn op tijd verzamelt.

Taxatie van je huis

Besluit je definitief het huis te kopen, laat dan zo snel mogelijk je huis taxeren.

Goedkoop: de hybride taxatie op afstand 

Bij een hybride taxatie wordt de waarde van je woning bepaald op basis van online data. Een taxateur controleert achter zijn bureau (desktop) deze waarde. Bijna alle hybride taxaties worden uitgevoerd door Calcasa. Hun product heet 'Desktop Taxatie' en kost €95. De hypotheek mag dan meestal niet hoger zijn dan 90% van de marktwaarde van de woning. Bekijk op de site van Calcasa welke geldverstrekkers een desktoptaxatie accepteren.  

Taxatie op locatie

De taxateur bezoekt de woning om de waarde vast te stellen. En neemt alle kenmerken van je huis mee in de waardebepaling. Het duurt gemiddeld een week voor je het rapport ontvangt. Zo'n uitgebreide taxatie kost tussen de €600 en €800. De meeste geldverstrekkers eisen dat het taxatierapport wordt opgesteld door een erkende taxateur. Dat geldt in ieder geval voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG).  

Documenten bij hypotheekaanvraag

Informeer bij de hypotheekverstrekker of adviseur welke documenten je nog meer nodig hebt.

Denk hierbij aan:

  • Voorlopig koopcontract bij een bestaande woning. Of de koop/aanneemovereenkomst bij een nieuwbouwwoning. 
  • Een opgave van de geschatte kosten als je van plan bent om te verbouwen of te verduurzamen. Of een opgave van het meerwerk als je een nieuwbouwwoning koopt. 
  • Een kopie van je paspoort en eventueel dat van je partner.
  • Werkgeversverklaring. Vaak niet ouder dan 3 maanden.
  • Loonstrook(jes).
  • Jaaropgaven.
  • Voor ondernemers: de jaarcijfers van de laatste 3 kalenderjaren. Nieuw in 2025: cijfers van de laatste 36 maanden mag ook. 
  • Actuele afschriften van bank- en spaarrekeningen.
  • Uitdraai(en) van mijnpensioenoverzicht.nl.
  • Een overzicht van je schulden.
  • Een opgave van je lopende studieschuld bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Zzp'ers en flexwerkers

Ben je een zzp'er of flexwerker? Toon dan je inkomen aan met jaarcijfers en een perspectiefverklaring.

Aandachtspunten bij aanvraag hypotheek

Vraag goed na hoe je de documenten moet aanleveren.  En hoe lang bijvoorbeeld de werkgeversverklaring geldig blijft. Dit verschilt per bank. Scan alle documenten en sla ze op in een map op je computer. Zo kun je de documenten makkelijk terugvinden en versturen.

Gebruik onze checklisten

Je kunt onze checklisten gratis downloaden. 

Artikelen binnen Starter