Hypotheekaanvraag: checklist documenten

Barbara van der Est Expert hypothekenBijgewerkt op:29 september 2025

Taxatierapport
Besluit je definitief het huis te kopen, laat dan zo snel mogelijk je huis taxeren. Is je hypotheek niet hoger dan 90% van de marktwaarde van de woning? Dan accepteren veel hypotheekaanbieders een online hybride taxatie van €95 van het bedrijf Calcasa. Ook wel desktop taxatie genoemd. Bekijk op de site van Calcasa welke geldverstrekkers een desktop taxatie accepteren.
Taxatie op locatie
Is je hypotheek wél hoger dan 90% van de marktwaarde van de woning? Dan heb je meestal een uitgebreide taxatie door een taxateur nodig. Zo'n taxatie kost tussen de €600 en €800.
Deze documenten zijn nodig bij hypotheekaanvraag
Algemene documenten
- Een kopie van je paspoort en dat van je eventuele partner.
Woning
- Voorlopig koopcontract bij een bestaande woning. Of de koop-/aanneemovereenkomst bij een nieuwbouwwoning.
- Taxatierapport.
- Een opgave van de geschatte kosten als je van plan bent om te verbouwen of te verduurzamen. Of een opgave van het meerwerk als je een nieuwbouwwoning koopt.
Inkomen
- Werkgeversverklaring. Vaak niet ouder dan 3 maanden.
- Loonstrook(jes).
- Jaaropgaven.
- Uitdraai(en) van mijnpensioenoverzicht.nl.
- Voor ondernemers: de jaarcijfers van de laatste 3 kalenderjaren.
Spaargeld of schulden
- Actuele afschriften van bank- en spaarrekeningen.
- Getekende schenkingsovereenkomst (als je bij de aankoop een schenking krijgt).
- Getekende overeenkomst familiehypotheek (als je een deel leent bij je ouder).
- Een overzicht van je schulden.
- Een opgave van je lopende studieschuld bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Informeer bij de hypotheekverstrekker of adviseur welke documenten je nog meer nodig hebt.
Documenten voor zzp'ers en flexwerkers
- Ben je een zzp'er? Bekijk hoe de bank je zakelijke inkomen bepaalt. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Met ons stappenplan ben je goed voorbereid.
- Heb je geen vast contract? Bekijk hoe de bank je inkomen bepaalt en welke extra documenten je moet aanleveren voor je hypotheek.
Aandachtspunten bij aanvraag hypotheek
Vraag goed na hoe je de documenten moet aanleveren. En hoe lang bijvoorbeeld de werkgeversverklaring geldig blijft. Dit verschilt per bank. Scan alle documenten en sla ze op in een map op je computer. Zo kun je de documenten makkelijk terugvinden en versturen.
Gebruik onze checklisten
Je kunt onze checklisten gratis downloaden.
- Ben je je op dit moment aan het oriënteren op een huis of appartement? Bekijk onze checklist Huis bezichtigen.
- Kun je tips gebruiken voor een openingsbod? Bekijk onze checklist Bieden op een huis.
- Heb je al een bod uitgebracht en word je de eigenaar van een huis? Bekijk onze checklist Huis gekocht.