icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Geproefd: vegetarische rookworsten

Niks lekkerder dan op een gure winterdag stamppot met rookworst eten. Die rookworst hoeft niet van vlees te zijn. We proefden verschillende merken vegetarische rookworsten en bekeken hoe gezond ze zijn. 

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:20 november 2018

Groepsfoto-rookworsten

We proefden 4 verschillende vegetarische rookworsten van de volgende merken:

•    Garden Gourmet (€2,59 voor 200 gram)
•    Unox (€3,88 voor 250 gram)
•    Valess (€2,89 voor 160 gram)
•    Vegetarische Slager (€3,50 voor 150 gram)

Niet allemaal even smakelijk 

Een aantal mensen nam de proef op de som. De rookworst van Valess valt bij het groepje proevers het meest in de smaak, gevolgd door Garden Gourmet. Over Unox en de Vegetarische Slager zijn de proevers minder enthousiast. Geen enkele vega-variant blijkt echt naar rookworst te smaken. Bekijk de video voor alle reacties. 

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies

Instellingen aanpassen

Veganistisch vs vegetarisch

De meeste vegetarische rookworsten bevatten wel dierlijke ingrediënten. Zo is er vaak eiwitpoeder uit eieren of melkeiwit toegevoegd. Alleen de 'Roockworst' van de Vegetarische slager is veganistisch. 

Is vegetarische rookworst gezond? 

Vergeleken met traditionele rookworsten bevatten de vegetarische varianten een stuk minder ongezonde verzadigde vetten. Wel zijn ze ongeveer even zout. Qua calorieën zijn de vegetarische rookworsten vergelijkbaar met een magere rookworst. In de tabel zijn de voedingswaardes van de vegetarische rookworsten vergeleken met een traditionele rookworst. 

Rookworst ingredienten tabel

Minder verzadigd vet

De vegetarische rookworsten bevatten veel minder verzadigd vet dan rookworsten van vlees. Soms zelfs minder dan in een extra magere rookworst. Te veel verzadigd vet is slecht voor je hart en bloedvaten. 

Even zout 

De vegetarische rookworsten zijn nagenoeg even zout als reguliere rookworst. Per 100 gram rookworst krijg je vaak al een derde van de aanbevolen maximum hoeveelheid van 6 gram zout binnen. Het eten van te veel zout kan leiden tot een hoge bloeddruk en vergroot de kans op hart- en vaatziekten. 

Verborgen zout

Er zit nog steeds veel verborgen zout in levensmiddelen. Ondanks beloftes van de levensmiddelenindustrie. Dat moet anders!

Lees meer over onze actie

Kader actie zout

Minder eiwit

Vegetarische rookworsten bevatten vaak minder eiwit dan reguliere rookworst. Dit hoeft geen nadeel te zijn, de meeste Nederlanders krijgen meer dan genoeg eiwit binnen. Alleen als je veganist of vegetariër bent is het eten van voldoende eiwitten een aandachtspunt. Volwassenen hebben zo’n 55 gram eiwit per dag nodig. Daar zit je best snel aan. 

Ijzer toegevoegd

Vegetariërs en veganisten hebben kans op een ijzertekort omdat dit voornamelijk in vlees zit. Aan vegetarische rookworsten is dan ook meestal ijzer toegevoegd.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Alpro kwark
    22 jun.

    Geproefd: Alpro Go On vegan kwark

    Naast plantaardige yoghurt, heb je nu ook plantaardige kwark: Alpro Go On. Wij proefden het en bekeken de voedingswaarde.
  • Satesaus1_1200x800
    19 jun.

    Test satésaus

    De supermarkt staat vol met kant-en-klare varianten die je binnen enkele minuten op tafel zet. Lekker makkelijk natuurlijk. Maar hoe (on)gezond zijn deze sauzen? Wij bekeken 17 varianten.
  • Cold brew coffee
    17 jun.

    Cold brew coffee: lekker koud bakkie?

    IJskoffie kennen we natuurlijk al langer. Maar van het merk SToK kun je bij Albert Heijn nu ook ‘cold brew coffees’ kopen. Wij proefden het en bekeken de voedingswaarde.
  • Tussendoortjes 1200x800
    9 jun.

    Tussendoortjes langs de Nutri-Score-meetlat

    Het aanbod tussendoortjes is enorm. Vaak lijken ze ook heel verantwoord, maar zijn ze dat niet. Nutri-Score helpt je bij het maken van een echt gezondere keuze.