icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test hummus met smaakjes

Test
|
Er zijn allerlei smaakjes hummus in de supermarkt. Van mango tot rode biet en ras el hanout tot zoete peper. Hoe gezond zijn ze? We bekeken de samenstelling van 78 bakjes hummus.
Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 3 juni 2021

Hummus diverse smaken

  1. 1
    Grote verschillen in gezondheid

    Qua gezondheid zijn er grote verschillen. De gezondste hummussen scoren Nutri-Score A. De minst gezonde scoren een C. Er zit veel verschil tussen de verschillende categorieën hummus. Bijvoorbeeld tussen groentehummussen en fruithummussen.    

  2. 2
    Huismerken vaak gezonder dan A-merken

    Opvallend is dat vooral A-merken hummus maken met een ongezondere samenstelling. Zo scoort Maza met geen enkele hummus een A, zelfs niet met de less salt-variant. Met bepaalde huismerken heb je een grotere kans dat je een gezonde keuze maakt.

  3. 3
    Supermarkthummus weinig te maken met origineel recept

    De supermarkthummussen hebben nauwelijks nog wat met het originele recept te maken. Ze bevatten veel minder kikkererwten en tahin. In de supermarkt vind je zelfs hummus die helemaal geen tahin bevat. Ook bevat supermarkthummus vaak ingrediënten die eigenlijk niet in hummus thuishoren.

Welke merken hummus hebben we onderzocht?

  • Albert Heijn
  • Aldi
  • De Hobbit
  • Florentin
  • Holie
  • Jumbo
  • Lidl
  • Marqt
  • Maza
  • Menken
  • Ons Thuismerk
  • Plus

Hoe wij testen

We bekeken van 78 varianten hummus de samenstelling en voedingswaarde. We gaven geen testoordelen, maar berekenden op basis van het etiket op hoofdlijnen de Nutri-Score voor de verschillende categorieën hummus. In 2016 onderzochten we naturel-varianten. De resultaten van toen vergeleken we met de huidige resultaten van de naturel-varianten. 

Gezond broodbeleg

In Nederland eten we hummus vooral als broodbeleg. In het Midden-Oosten is het een traditioneel gerecht. Het wordt gegeten als ‘mezze’ (klein gerechtje) of als volwaardig gerecht met (pita)brood. 

Hummus mag dan traditioneel niet bedoeld zijn voor op een boterham. Het is wel een gezond alternatief voor bijvoorbeeld kaas of vette vleeswaren. Met hummus krijg je namelijk minder zout en verzadigd vet binnen. Ook eet je gelijk peulvruchten (kikkererwten). En die zijn harstikke gezond. 

Benieuwd naar de testresultaten?

Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.

Probeer 7 dagen gratis

Heb je al het juiste lidmaatschap? Log dan in

Arrow_Blue
Artikelen binnen Voedingstests

Nieuw & interessant

  • Combi vegan omeletmix
    9 mei.

    Geproefd: Vegan ei-vervangers

    Met een ei-vervanger maak je roerei of een omelet zonder eieren. Wij probeerden 2 merken. Zijn deze veganistische baksels net zo lekker als een echt roerei? En hoe zit het met de prijs? 
  • Vetgehalte in gehakt
    25 apr.

    Mager gehakt toch niet zo mager

    Mager gehakt uit de supermarkt is veel vetter dan je zou denken. Dat blijkt uit onze steekproef onder supermarktgehakt.
  • Iglo Green cuisine vegetarische vissticks
    5 apr.

    Geproefd: Vegetarische Vissticks

    Smaken vegetarische vissticks naar vis? En zijn ze een goede vervanger als het gaat om voedingswaarde? Wij proefden Iglo’s Vegetarische Vissticks.
  • Openingsbeeld aardbeien jam
    Test | 29 mrt.

    Test aardbeienspread

    Fruitspread is niet hetzelfde als jam. Wij testten 19 aardbeienspreads op smaak, gezondheid en duurzaamheid. Welke is de beste?