icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test gezondheid verspakketten

Test
|
Een zelfbereide maaltijd op tafel zetten zonder op jacht te hoeven naar duizend-en-een ingrediënten. Verspakketten bieden dan uitkomst. Maar hoe gezond zijn ze? En zijn dit soort pakketten relatief duur of valt het mee?
Thomas Cammelbeeck

Thomas Cammelbeeck , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 6 december 2019

Koken verpakket

3 highlights uit de test

  1. 1
    Flink wat groente

    Verspakketten bevatten vaak flink wat groente, gemiddeld iets meer dan 200 gram per portie. Dat is prima als je bedenkt dat we volgens het Voedingscentrum minimaal 150 gram groente bij de avondmaaltijd moeten eten, en in totaal 250 gram groente op een dag. 

  2. 2
    Te zout

    In de pakketten zitten zakjes of pakjes kruiden en saus. Die bevatten vaak veel zout. Ingrediënten die je zelf moet toevoegen, zoals kaas, maken het eten nog zouter. Gemiddeld kom je met een bereide maaltijd uit op een kleine 2,5 gram zout per portie. Te veel, volgens het Voedingscentrum. Zij gaan uit van maximaal 2 gram zout per portie. Het zoutste pakket bevat ruim 4 gram zout per portie.

  3. 3
    Maak het zelf nog gezonder

    Het is een gemiste kans dat de lasagnebladen, couscous en wraps in de pakketten nooit volkoren zijn. Volkorenproducten bevatten meer vezels en B-vitamines. 
    Je bent ook gezonder bezig als je bijvoorbeeld mozzarella als alternatief voor 45+ kaas over de lasagne kiest. Of gebruik zure room in plaats van crème fraîche bij de wraps. En kies voor mager of vegetarisch gehakt.

Conclusie

Met een verspakket zet je over het algemeen best een gezonde maaltijd op tafel. De pakketten van 1 supermarkt komen als gezondste uit de test. De hoeveelheid groente is bij de meeste pakketten goed. De hoeveelheid zout en verzadigd vet is regelmatig wat aan de hoge kant. Je kunt zelf een verspakket nog gezonder maken met alternatieven voor 48+-kaas en crème fraîche.

Benieuwd naar de resultaten?

Word lid en krijg direct toegang tot alle resultaten van onze experts.

Word lid

Al lid? Log dan in

Arrow_Blue

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.
Artikelen binnen Voedingstests

Nieuw & interessant

  • Combi vegan omeletmix
    9 mei.

    Geproefd: Vegan ei-vervangers

    Met een ei-vervanger maak je roerei of een omelet zonder eieren. Wij probeerden 2 merken. Zijn deze veganistische baksels net zo lekker als een echt roerei? En hoe zit het met de prijs? 
  • Vetgehalte in gehakt
    25 apr.

    Mager gehakt toch niet zo mager

    Mager gehakt uit de supermarkt is veel vetter dan je zou denken. Dat blijkt uit onze steekproef onder supermarktgehakt.
  • Iglo Green cuisine vegetarische vissticks
    5 apr.

    Geproefd: Vegetarische Vissticks

    Smaken vegetarische vissticks naar vis? En zijn ze een goede vervanger als het gaat om voedingswaarde? Wij proefden Iglo’s Vegetarische Vissticks.
  • Openingsbeeld aardbeien jam
    Test | 29 mrt.

    Test aardbeienspread

    Fruitspread is niet hetzelfde als jam. Wij testten 19 aardbeienspreads op smaak, gezondheid en duurzaamheid. Welke is de beste?