! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test gezondheid verspakketten

Test|Een zelfbereide maaltijd op tafel zetten zonder op jacht te hoeven naar duizend-en-een ingrediënten. Verspakketten bieden dan uitkomst. Maar hoe gezond zijn ze? En zijn dit soort pakketten relatief duur of valt het mee?

Thomas Cammelbeeck

Thomas Cammelbeeck , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:6 december 2019

Koken verpakket

3 highlights uit de test

  1. 1
    Flink wat groente

    Verspakketten bevatten vaak flink wat groente, gemiddeld iets meer dan 200 gram per portie. Dat is prima als je bedenkt dat we volgens het Voedingscentrum minimaal 150 gram groente bij de avondmaaltijd moeten eten, en in totaal 250 gram groente op een dag. 

  2. 2
    Te zout

    In de pakketten zitten zakjes of pakjes kruiden en saus. Die bevatten vaak veel zout. Ingrediënten die je zelf moet toevoegen, zoals kaas, maken het eten nog zouter. Gemiddeld kom je met een bereide maaltijd uit op een kleine 2,5 gram zout per portie. Te veel, volgens het Voedingscentrum. Zij gaan uit van maximaal 2 gram zout per portie. Het zoutste pakket bevat ruim 4 gram zout per portie.

  3. 3
    Maak het zelf nog gezonder

    Het is een gemiste kans dat de lasagnebladen, couscous en wraps in de pakketten nooit volkoren zijn. Volkorenproducten bevatten meer vezels en B-vitamines. 
    Je bent ook gezonder bezig als je bijvoorbeeld mozzarella als alternatief voor 45+ kaas over de lasagne kiest. Of gebruik zure room in plaats van crème fraîche bij de wraps. En kies voor mager of vegetarisch gehakt.

Conclusie

Met een verspakket zet je over het algemeen best een gezonde maaltijd op tafel. De pakketten van 1 supermarkt komen als gezondste uit de test. De hoeveelheid groente is bij de meeste pakketten goed. De hoeveelheid zout en verzadigd vet is regelmatig wat aan de hoge kant. Je kunt zelf een verspakket nog gezonder maken met alternatieven voor 48+-kaas en crème fraîche.

Benieuwd naar de testresultaten?

Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.

Word lid

Al lid? Log dan in

Arrow_Blue

Word ook lid

Maak 7 dagen gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze andere tests.

Nieuw & interessant

  • Vegetarisch broodbeleg
    21 sep.

    Test Vegetarisch broodbeleg

    Vegetarisch broodbeleg is gezonder dan echte vleeswaren. Maar is het ook even lekker? Ons smaakpanel proefde 11 merken plantaardige filet americain, smeerworst en paté. Twee lijken heel erg op vlees.
  • Americain Spread_DSC0814
    21 sep.

    Geproefd: Americain spread met jackfruit

    Albert Heijn verkoopt sinds kort een vegan alternatief voor filet americain. We proefden de Americain spread en onderzochten hoe het gezond het is.
  • Calve De Branders Pindakaas
    19 aug.

    Geproefd: De Branders pindakazen

    Calvé introduceert 3 nieuwe pindakaasvariaties onder de merknaam ‘De Branders’. Wij proefden het en bekeken de voedingswaarde.
  • yoghurt-kwark
    11 aug.

    Magere kwark

    Wie denkt dat alle magere kwark uit de supermarkt ongeveer hetzelfde is heeft het mis. Wij namen 17 varianten onder de loep.