icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Test gezondheid verspakketten

Test|Een zelfbereide maaltijd op tafel zetten zonder op jacht te hoeven naar duizend-en-een ingrediënten. Verspakketten bieden dan uitkomst. Maar hoe gezond zijn ze? En zijn dit soort pakketten relatief duur of valt het mee?

Thomas Cammelbeeck

Thomas Cammelbeeck , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:6 december 2019

Koken verpakket

3 highlights uit de test

  1. 1
    Flink wat groente

    Verspakketten bevatten vaak flink wat groente, gemiddeld iets meer dan 200 gram per portie. Dat is prima als je bedenkt dat we volgens het Voedingscentrum minimaal 150 gram groente bij de avondmaaltijd moeten eten, en in totaal 250 gram groente op een dag. 

  2. 2
    Te zout

    In de pakketten zitten zakjes of pakjes kruiden en saus. Die bevatten vaak veel zout. Ingrediënten die je zelf moet toevoegen, zoals kaas, maken het eten nog zouter. Gemiddeld kom je met een bereide maaltijd uit op een kleine 2,5 gram zout per portie. Te veel, volgens het Voedingscentrum. Zij gaan uit van maximaal 2 gram zout per portie. Het zoutste pakket bevat ruim 4 gram zout per portie.

  3. 3
    Maak het zelf nog gezonder

    Het is een gemiste kans dat de lasagnebladen, couscous en wraps in de pakketten nooit volkoren zijn. Volkorenproducten bevatten meer vezels en B-vitamines. 
    Je bent ook gezonder bezig als je bijvoorbeeld mozzarella als alternatief voor 45+ kaas over de lasagne kiest. Of gebruik zure room in plaats van crème fraîche bij de wraps. En kies voor mager of vegetarisch gehakt.

Conclusie

Met een verspakket zet je over het algemeen best een gezonde maaltijd op tafel. De pakketten van 1 supermarkt komen als gezondste uit de test. De hoeveelheid groente is bij de meeste pakketten goed. De hoeveelheid zout en verzadigd vet is regelmatig wat aan de hoge kant. Je kunt zelf een verspakket nog gezonder maken met alternatieven voor 48+-kaas en crème fraîche.

Benieuwd naar de testresultaten?

Leden hebben onbeperkt toegang tot onze testresultaten. Geen lid? Meld je aan en krijg direct toegang.

Bekijk onze abonnementen

Log in

Arrow_Blue

Word ook lid

Maak 7 dagen gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze andere tests.

Nieuw & interessant

  • Joannusmolen Bioburger Mix met Noten
    17 dec.

    Bioburger-mix met noten geproefd

    Met deze mix maak je gemakkelijk plantaardige burgers. Maar is het ook gezond? Wij lieten het proeven en bestudeerden de ingrediëntenlijst.
  • Alcoholvrije mousserende wijnen groepfoto
    17 dec.

    Test alcoholvrije mousserende wijnen

    Een fles cava, champagne of prosecco ontkurken is lekker feestelijk. Maar geldt dat ook voor mousserende wijn zónder alcohol? We lieten 7 wijnexperts 11 soorten proeven. Ook bekeken we de ingrediëntenlijst.
  • Pulled Oats naturel
    26 nov.

    Pulled oats geproefd

    Deze nieuwe hippe vleesvervanger is overgewaaid vanuit Finland. Pulled oats zijn gemaakt van haver en eiwit uit peulvruchten. Hoe smaakt dat? En hoe gezond is het?
  • Gezondgids 1200x800

    Gezondgids met korting

    De Gezondgids maakt gezonder en bewuster leven makkelijker. Houd zelf de vinger aan de pols op het gebied van voeding en gezondheid. Lees 'm een jaar lang met 35% korting of kies een boek als cadeau.