! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Meer nieuws

Meer nieuws

Meer nieuws

Identificeren met iDIN

Nieuws|iDIN is een nieuwe dienst van banken waarmee consumenten zich bij organisaties online kunnen identificeren via de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank. De banken kunnen dat, omdat ze de identiteit van iedere klant die een bankrekening opent grondig checken.

Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Gepubliceerd op:5 december 2016

iDin betaalrekeningen

Webwinkels en internetbedrijven werken graag met geverifieerde gegevens, om er zeker van te zijn dat kwaadwillenden niet op andermans naam bestellen. Banken hebben daarom iDEAL zodanig aangepast dat een nieuwe wijze van inloggen is ontstaan: iDIN

Inlogmethode

De inlogmethode is vergelijkbaar met:

  • DigiD, voornamelijk voor overheidsdiensten.
  • Inloggen via je Twitter-, LinkedIn- of Facebookaccount.

iDIN verzorgt de login en stuurt je daarna door naar de website waartoe je toegang wilde. Banken geven vervolgens gegevens door aan de site waarop je met iDIN inlogt, zoals je naam, adres, woonplaats en geboortedatum.

Hacks van databanken van grote sites komen geregeld voor. In zo'n geval heb je vast liever dat een beperkte selectie van je gegevens op straat komt te liggen, in plaats van alle gegevens die van jou bekend zijn bij de bank of de overheid.

Alleen bank-inlog

Een voordeel is dat de consument op termijn wellicht enkel de bank-login nodig heeft voor tal van sites, waarvoor hij nu nog talloze inloggegevens moet onthouden. Banken hopen dan ook dat consumenten iDIN massaal gaan gebruiken om in te loggen: ‘Miljoenen consumenten kunnen straks makkelijk en veilig inloggen en zich identificeren bij onlinedienstverleners, webwinkels en instellingen die iDIN op hun websites aanbieden’. 

Beperkt gebruik

Nog niet alle banken doen mee: klanten van Knab, Bunq en Van Lanschot kunnen iDIN niet gebruiken. Ook ABN Amro-klanten met een en-of-rekening kunnen er (nog) geen gebruik van maken. Overigens zijn er nu nog nauwelijks sites die iDIN aanbieden.

Lees ook:

online-veiligheid

 

Het boek Veilig online van de Consumentenbond is voor iedereen die verstandig wil internetbankieren, downloaden en online bestellingen wil doen. Veilig, maar ook plezierig en gemakkelijk.

Meer nieuws

Meer nieuws

Nieuw & interessant

  • winkelstraat leeg
    10 jun.

    Nepaanbiedingen

    In ons onderzoek naar nepaanbiedingen telden wij dit jaar 16 winkels van de 100 die zich niet aan de regels hielden. Vorig jaar gingen er nog 39 van de 100 winkels de fout in. Wat precies de regels zijn en hoe je zelf kunt checken of een aanbieding klopt leggen we hier uit.
  • nutrischore-supermarkt
    25 mei.

    Goedkope huismerken

    Bij welke supermarkt ben je het voordeligst uit met huismerken?
  • Laagsteprijsgarantie
    Nieuws | 29 apr.

    Laagsteprijsgarantie meestal onzin

    De laagsteprijsgarantie, waarmee veel winkels schermen, is meestal onzin. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. De garanties kennen teveel beperkingen of voorwaarden of zijn ronduit onwaar.
  • Reclame sale korting
    28 apr.

    Laagste prijsgarantie

    Bij een winkel met een laagste prijsgarantie betaal je niet altijd de laagste prijs voor je boodschappen, elektronica, klusmateriaal of vakantie. Zo'n garantie is vaak oneerlijk en onzinnig.