icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Premie autoverzekering op basis regio en postcode

In een andere wijk of plaats betaal je soms dubbel zoveel voor je autoverzekering. En ook binnen één straat zijn er premieverschillen. Autoverzekeraars stellen de premie vast op basis van regio en postcode.
Gerard Kroon

Gerard Kroon , Expert Geld & Verzekeringen Bijgewerkt op: 25 maart 2022

Nederlandse straten wijk

Premies kunnen per wijk verschillen

De premie van een autoverzekering is van veel factoren afhankelijk. Eén daarvan is je woonadres. Van plaats of woonwijk veranderen kan zomaar de helft meer aan premie betekenen. En verhuis je van een dorp naar de grote stad, dan betaal je soms zelfs het dubbele. 

Bekijk onze Koopkracht-uitzending uit 2017 over deze postcodeverschillen bij autoverzekeringen.

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies

Instellingen aanpassen

Regio's en postcodes

Autoverzekeraars stemmen de premies onder meer af op de regio en postcode. Dat is niet verboden. Autoverzekeraars zijn vrij in hun acceptatie- en premiebeleid. Het beleid wisselt wel per aanbieder. ZLM verzekert bijvoorbeeld alleen maar inwoners van Brabant en Zeeland. Ook deelt de ene verzekeraar Nederland in slechts een aantal regio’s op voor de premie, zoals de Goudse. De andere verzekeraar kijkt naar de postcode en postcodeletters.

De meeste verzekeraars stemmen hun premies af op de woonwijk of buurt, vooral in grote steden. In een wijk waar veel wordt geclaimd en met een hoog diefstal- en schaderisico is de premie vaak hoger. Ook als je hele dagen weg bent met de auto. De premies in grote steden zijn ook vaak hoger dan elders. Verhuis je van een dorp naar de grote stad, dan wijzigt de premie meestal flink.  

Tips

  • Check of je premie na een verhuizing stijgt. 
  • Vergelijk autoverzekeringen en stap eventueel over.
  • De verzekeraar moet een heldere toelichting geven op de premie of premieverhoging.
  • Klaag schriftelijk maar ook openlijk, zoals via social media of Klachtenkompas. Dreig zo nodig met een overstap.
  • Je kunt ook naar het klachtenloket Kifid stappen, dit is gratis. 
  • Persoonsgegevens die bij verzekeraars en databureaus bekend zijn kun je inzien en laten corrigeren. Dat sdoe je via een inzageverzoek.

Verschillen per straat

Verschillen per huisnummer

De ene aanbieder neemt het woonadres specifieker mee dan de andere. Zo stemden Nationale-Nederlanden, de Kilometerverzekering en United Insurance de premies tot januari 2022 de premies af op het precieze huisnummer. Dat kon wel 9% in premie schelen, zoals tussen huisnummertoevoeging A en B. Deze aanbieders zijn daar sinds dit jaar mee gestopt. Blijkbaar is het huisnummer geen risicofactor meer.

Verschillen per postcodeletter

Premies kunnen ook in één straat verschillen. Dat ligt dan aan andere postcodeletters. Een voorbeeld: een 42-jarige bestuurder heeft vijf schadevrije jaren en rijdt een Volkswagen Golf uit 2016. Hij heeft een allrisk autoverzekering.

De langgerekte Oranjeboomstraat in de wijk Feijenoord (Rotterdam) heeft meerdere postcodes. Hierdoor betaal je bij de helft van de verzekeraars verschillende premies op twee nabij elkaar gelegen postcodes. Daar zitten slechts een paar huizenblokken tussen. Het scheelt vooral veel bij ASR (8%), Aegon en United Insurance (9%), de Kilometerverzekering (11,6%) en Nationale-Nederlanden (11,4%). Dat kan betekenen dat onze Golfrijder ruim €100 per jaar meer moet betalen.

Vergelijk premies autoverzekeringen

De meeste verzekerden weten vaak niet dat ze meer betalen dan de buurman of iemand die een paar straten verderop woont. Vergelijk je premie dus goed, zeker na een verhuizing!

Schadestatistieken en databureaus

Verzekeraars bepalen die risico’s op basis van eigen schadecijfers of algemene schadestatistieken. Denk aan cijfers over verkeerclaims, klimaatschades, inbraken en woningbranden. 
Verder gebruiken ze steeds meer verregaande data-analyses voor premies en acceptatie van klanten. Dit staat beschreven in de privacy-overeenkomsten van de verzekeraars.

Verzekeraars werken hierbij ook samen met zogeheten databedrijven en kredietinformatiebureaus, zoals Infofolio, EDM en Focum. Deze bureaus verzamelen allerlei gegevens over adressen en consumenten. Bijvoorbeeld over de schadekans en het betaalgedrag. Samen met bestaande klantgegevens worden er zo klantprofielen en risico-inschattingen gemaakt. Wonen er veel wanbetalers of veelclaimers in je postcodegebied? Dan betaal je hierdoor waarschijnlijk een hogere premie. Daar kom je vaak pas na een verhuizing achter. 

Recht op duidelijkheid en inzage

Verzekeraars zijn vrij in het bepalen van premies en het accepteren van verzekerden. Maar je hebt als verzekerde wel het recht om te weten welke gegevens van je gebruikt worden én waar die vandaan komen. Verzekeraars moeten hun premies en de logica erachter kunnen uitleggen. 

Lees het volledige artikel over postcodes en schadeverzekeringen in de Consumentengids van april (voor leden).

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.