icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Vragen over de Autoverzekeringvergelijker

Wat verdient de Consumentenbond aan de Autoverzekeringvergelijker, kan ik ook zakelijke autoverzekeringen vergelijken en welke gegevens heb ik nodig bij de aanvraag van een autoverzekering? De Consumentenbond beantwoordt de meestgestelde vragen over het kiezen en afsluiten van een autoverzekering via de Autoverzekeringvergelijker.
Marlies Feytens

Expert Geld & Verzekering

veel-gestelde-vragen

Algemene vragen

Waarom moet ik mijn kenteken opgeven als ik een verzekering wil aanvragen?
Zonder kenteken kun je de autoverzekeringen helaas niet meer vergelijken. Voorheen was dit wel mogelijk, maar van deze optie werd te weinig gebruikgemaakt. Behalve het kenteken zijn de volgende gegevens nodig om de aanvraag te voltooien:

  • meldcode (dit zijn de vier laatste cijfers van het chassisnummer, het nummer staat op het kentekenbewijs)
  • postcode
  • telefoonnummer
  • e-mailadres
  •  bankrekeningnummer
  • gegevens van de kentekenhouder

Ik gebruik mijn auto deels zakelijk. Kan ik mijn auto ook verzekeren via de vergelijker?
Ja. dit is  mogelijk. Dit dient te worden aangegeven op het aanvraagformulier. De vergelijker kan niet worden gebruikt bij volledig zakelijk gebruik van de auto.

Wat krijgt de Consumentenbond bij het afsluiten van een autopolis?
We ontvangen geen doorlopende provisie van de verzekeraar. Hierdoor bieden we de verzekeraars de mogelijkheid via de Consumentenbond een voordelige verzekering te bieden. Verzekeraars zijn dit niet verplicht. Voor iedere geslaagde aanvraag ontvangen we een vaste vergoeding van €50 per afgesloten polis.

Waarom staat er bij de verzekering van mijn keuze geen aanvraagknop?
Met deze verzekeraar hebben we nog geen afspraken gemaakt om de verzekering via ons te kunnen afsluiten. Een aanvraag dien je rechtstreeks in bij deze verzekeraar.

Aanvragen autoverzekering 

Welke gegevens heb ik nodig om een verzekering af te sluiten via de Consumentenbond?
Naast de gegevens die je in de vergelijker invult heb je de volgende gegevens nodig om de aanvraag te voltooien:

  • kenteken;
  • meldcode van je auto (dit zijn de vier laatste cijfers van het chassisnummer op uw kentekenbewijs);
  • postcode;
  • telefoonnummer (mobiel of huisnummer);
  • e-mailadres;
  • rekeningnummer;
  • gegevens van de kentekenhouder.

Ik wil mijn mobiele nummer niet opgeven, moet dat?
Het is verplicht een telefoonnummer op te geven bij het afsluiten van een verzekering. Dit mag zowel een mobiel nummer als een vast toestelnummer zijn.

Ik heb geen internet, kan ik telefonisch een verzekering afsluiten?
Dit is helaas niet mogelijk. Het beheer van een via de Consumentenbond afgesloten autoverzekering gebeurt online. Zonder internet is het bijvoorbeeld niet mogelijk een schade te melden.

Ik heb via jullie vergelijker een verzekering afgesloten. Mijn huidige verzekeraar geeft echter aan dat ik nog niet kan opzeggen. Wat kan ik doen?
Vanaf de dag dat je het polisblad en de verzekeringsvoorwaarden ontvangt, heb je 14 kalenderdagen bedenktijd en kun je de nieuwe verzekering nog annuleren. Een andere mogelijkheid is om de ingangsdatum van je nieuwe verzekering aan te passen aan de eerst mogelijke opzegdatum van je huidige verzekering. Neem contact met de nieuwe verzekeraar om de mogelijkheden te bespreken.

Zorgt de Consumentenbond ook voor opzegging van mijn huidige autoverzekering?
Nee, deze mogelijkheid hebben wij helaas niet. Om de  huidige verzekering op te zeggen, kun je gebruikmaken van onze voorbeeldbrief  'Opzegging schadeverzekering'. Let op: vraag vóór het afsluiten van de polis eerst na bij de oude verzekeraar wanneer je kunt opzeggen. Vraag ook na hoeveel schadevrije jaren je na opzeggen meekrijgt. Dit is van grote invloed op de premie en positie op een bonus-malusladder van de nieuwe verzekeraar.

Aanvraagproces

Het aanvragen van een polis via de vergelijker verloopt op verschillende manieren via de Consumentenbond of rechtstreeks bij de verzekeraar.   

Afsluiten bij de verzekeraar 

In dit geval handelt de verzekeraar je aanvraag af.

Ik wil een verzekering aanvragen via de vergelijker, waarom word ik naar de website van de verzekeraar gestuurd?
De aanvraag van de door jou gekozen verzekering loopt  niet via de Consumentenbond. Wel bieden we de mogelijkheid deze verzekering rechtstreeks af te sluiten bij de verzekeraar. Voor iedere geslaagde aanvraag ontvangen we een vaste vergoeding van €50 per afgesloten polis.

Ik heb geen e-mailadres , kan ik telefonisch een verzekering afsluiten?
Dit is helaas niet mogelijk. Om een autoverzekering via de Consumentenbond af te sluiten heb je een e-mailadres nodig. Hier sturen we ook de inlogcode naartoe  voor je persoonlijke digitale klantomgeving (MijnWebpolis). Je hebt deze omgeving nodig om je gegevens te beheren en een schade te melden.

De Consumentenbond verwijst mij naar de verzekeraar voor mijn vraag, maar ik heb de verzekering toch via jullie afgesloten?
Met deze verzekeraar is afgesproken dat zij de aanvraag rechtstreeks afhandelen. Met vragen over het aanvraagproces kun je rechtstreeks bij deze partij aankloppen.

Ik heb een verkeerd e-mailadres ingevuld bij de aanvraag van mijn autoverzekering. Hoe krijg ik alsnog een aanvraagbevestiging?
Wij beschikken niet over de aanvraaggegevens. Wij geven in dit geval het juiste e-mailadres door aan je nieuwe autoverzekeraar en vragen deze partij de aanvraagbevestiging opnieuw toe te sturen of hierover contact op te nemen.

Afsluiten bij de Consumentenbond

De aanvraagknop leidt naar een aanvraagformulier van de Consumentenbond. Afhankelijk voor de keuze van je verzekeraar sturen wij de aanvraag door naar de verzekeraar. Deze partij neemt de aanvraag in voorlopige dekking en handelt deze verder af. Bij andere verzekeraars zorgen wij zelf voor de verdere afhandeling, de verzekeraar neemt de aanvraag in voorlopige dekking.Je aanvraag en polis worden vervolgens beheerd via het digitale dossier Mijnwebpolis.

Ik ben mijn wachtwoord kwijt van Mijnwebpolis, wat nu?
De inloggegevens kun je zelf opnieuw aanvragen met je gebruikersnaam of e-mailadres op de inlogpagina via 'Wachtwoord vergeten'. Het wachtwoord ontvang je per e-mail en kun je aanpassen in het digitale dossier.

Ik heb een verkeerd e-mailadres ingevuld bij de aanvraag van mijn autoverzekering. Hoe krijg ik alsnog een aanvraagbevestiging?
Neem hiervoor telefonisch contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat je alsnog een bevestiging ontvangt van de aanvraag.

Ik heb mijn groene kaart en polisblad aangevraagd via Mijnwebpolis.nl, maar heb nog niets ontvangen. Wat nu?
Wij kunnen deze gegevens helaas niet inzien. Neem contact met ons op en we zorgen dat je de groene kaart alsnog ontvangt.

Autoverzekeringen vergelijken

Vergelijk zelf de verschillende premies en voorwaarden van autoverzekeringen via de Autoverzekeringvergelijker. Je ziet dan snel en simpel welke polis én dekking het beste bij jou en je auto passen.

veel-gestelde-vragen

Test autoverzekeringen