icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Drogisterijsites zakken voor privacytest

Veel online-drogisterijen scoren matig in onze privacytest. Van de 15 onderzochte sites scoren er 8 matig - in een enkel geval zelfs slecht - in onze privacytest. Online-drogisterijen moeten extra zorgvuldig met je gegevens omgaan, want zij verwerken gegevens over je gezondheid.

 

peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaBijgewerkt op:6 februari 2020

Drogisterij privacy

Populaire sites onderzocht

We onderzochten in december 15 populaire internetverkopers van zelfzorgmiddelen. Dit zijn medicijnen die drogisterijen zonder recept mogen verkopen. We keken specifiek naar de omgang met de privacy van bezoekers.

DA.nl, Wehkamp.nl en 8 andere webwinkels lieten steken vallen. Vooral omdat ze zonder toestemming advertentiecookies plaatsen. Met zulke cookies registreert Google, Facebook  of een andere partij direct welke webpagina je bekijkt.

Je krijgt niet de kans om de cookies af te wijzen en dat is niet volgens de wet. 

Slechts 5 van de 15 onlinedrogisterijen hebben geen enkel privacyprobleem:

  • ah.nl
  • bol.com
  • etos.nl
  • kruidvat.nl
  • trekpleister.nl

Van de 15 onderzochte sites hebben er 2 een klein privacyprobleem. Hierdoor krijgen ze nog steeds een 'goede' score voor privacy. Dit zijn:

  • etosdrogistonline.nl
  • plein.nl

CB_PrivacyMeter_GroenIntroductie 'Privacymeter'

Dit is het eerste privacy-onderzoek waarbij we de testresultaten met een 'privacymeter' weergeven. De kleurenscore bepalen we door het aantal problemen die we tegenkomen en de ernst ervan.

Bevindingen per website

Verbeterpunten opgestuurd

Begin december hebben we de testresultaten naar alle webwinkels gestuurd. Waar nodig gaven wij verbeterpunten. In januari en begin februari hebben we dezelfde sites opnieuw onderzocht.

  • Het resutaat: veel van de verbeterpunten blijken doorgevoerd! Wel 5 van de 8 webwinkels verschieten van kleuren in positieve zin: van oranje (matig) naar groen (goed).
  • Helaas gaat er 1 webwinkel (etosdrogistonline.nl) van groen naar rood omdat de privacyverklaring van de site is verdwenen ( je hebt dus geen idee wat het bedrijf met je gegevens doet). De ondernemer in kwestie blijkt met deze webwinkel te stoppen en een nieuwe te beginnen.

Scores na de hertest

Hoe hebben we de sites onderzocht?

We gebruiken een testprogramma dat in hoofdzaak controleert of bedrijven zich aan de privacywet (AVG) houden.

  • We maken op elke site een gebruikersaccount aan en kijken welke persoonsgegevens de webwinkel verzamelt.
  • We controleren de privacyverklaring: is deze duidelijk en compleet en deelt de site niet onnodig gegevens met derde partijen.
  • We controleren of elke site niet direct advertentiecookies plaatst, zonder toestemming te vragen.

Lees meer:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.