icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

belastingaangifte-header.jpg

Belastingaangifte

Checklist belastingaangifte doen

Hoe kun je de belastingaangifte het beste aanpakken? Met onze tips heb je alles bij de hand en haal je het maximale uit je aangifte inkomstenbelasting. We helpen je enkele valkuilen te omzeilen en geven je een paar belangrijke tips.  

Nelleke Rookmaaker

Nelleke Rookmaaker , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:18 februari 2020

Home belastingaagifte doen

Aangiftemap

Leg van het gehele jaar een aangiftemap aan. Dat kan digitaal, maar kan ook in een multomap of schoenendoos. Stop hier alles in wat je nodig hebt bij je aangifte, zoals de jaaropgaven van je werkgever, van je uitkeringsinstantie en bank. Als je een huis hebt, ook de papieren van je hypotheekverstrekker en de WOZ-beschikking voor je woning. En heb je recht op aftrek voor woon-werkverkeer of op aftrek van vervoerskosten in verband met ziekte of een handicap? Houd dan ook notities bij over de reiskilometers. 

Dit moet je bewaren in de map voor de aangifte inkomstenbelasting.

Is aangifte doen verplicht voor mij?

Als je een aangiftebrief hebt ontvangen van de Belastingdienst, is aangifte doen verplicht. Ook als je niets hoeft te betalen of zelfs geld terugkrijgt van de Belastingdienst. De Belastingdienst verstuurt de aangiftebrieven in januari en februari. Als je vóór 1 maart 2020 geen aangiftebrief over 2019 ontving, is aangifte doen alleen verplicht als je meer dan €46 belasting moet bijbetalen.

Vul bij twijfel de aangifte in, dan zie je ook meteen of je recht hebt op een teruggave. Lees hoe het precies zit en waarom aangifte doen als dat niet verplicht is vaak een aanrader is.

Zo doe je aangifte

Je kunt aangifte op 3 verschillende manieren doen:

Wanneer moet je aangifte doen?

De aangifte over 2019 moet je vóór 1 mei 2020 verzenden naar de Belastingdienst. Haal je dit niet? Dan kun je voor 1 mei uitstel aanvragen tot 1 september 2020. Je kunt de aangifte het beste indienen in de tweede helft van maart. Hieronder lees je waarom. 

Aangifte liefst in maart

Als de Belastingdienst je aangifte vóór 1 april heeft ontvangen, dan krijg je vóór 1 juli 2020 bericht van de fiscus.

Dat heeft als gevolg dat, als je geld terugkrijgt, dit bedrag uiterlijk in de eerste helft van juli op je rekening staat. Doe je tussen 1 april en 1 mei aangifte, dan garandeert de fiscus niet dat je vóór 1 juli bericht krijgt. 

Bij aangifte in april kan een teruggave eventueel langer duren en daar heb je alleen maar nadeel van. De fiscus vergoedt namelijk geen rente meer bij een teruggave. De laatste jaren lukte het de fiscus om de meeste mensen die in de maand april aangifte hebben gedaan ook voor 1 juli bericht te sturen.

Aangifte na 1 mei

Als je de aangifte pas na 1 mei indient, is de kans veel groter dat je pas na 1 juli bericht krijgt van de Belastingdienst. Als je dan belasting moet bijbetalen, betaal je daarbovenop de rente. De fiscus berekent 4% rente (op jaarbasis). Die gaat lopen op 1 juli en stopt pas 6 weken na de datum die op de aanslag staat. Doe je vóór 1 mei aangifte en legt de Belastingdienst een aanslag op die overeenkomt met het te betalen of te ontvangen bedrag in je aangifte, dan hoef je geen belastingrente te betalen. 

Heb je uitstel gekregen, dan is het alsnog gunstig om de aangifte zo snel mogelijk in te leveren. Hoe sneller je de aangifte indient, hoe eerder je de aanslag binnen hebt en hoe minder belastingrente je betaalt als je moet bijbetalen.

Tweede helft van maart ideaal

Miljoenen Nederlanders doen al in de eerste week van maart aangifte. Maar het heeft voordelen om de klus een week of 2 uit te stellen. In de eerste weken van maart ontdekt en herstelt de Belastingdienst namelijk vaak fouten in de online aangifte. We raden daarom aan aangifte te doen in de tweede helft van maart.

Aangifte aanvullen en controleren

Bij aangifte via Mijn Belastingdienst is er al heel veel vooraf ingevuld. Alleen als je aangifte doet op papier of via Mijn Belastingdienst vraagt om een voorlopige aanslag, moet je alles handmatig invullen.

Controleer de vooraf ingevulde gegevens goed en pas ze aan of vul ze aan als dat nodig is. 

  • Onthoud dat de Belastingdienst niet alles van je weet en dat je zelf verantwoordelijk blijft voor het juist invullen van je aangifte. Je kunt bijvoorbeeld een boete krijgen als je een ontbrekende spaarrekening niet toevoegt. Of als je een te laag vooraf ingevuld loon niet verandert in het bedrag dat wél op je loonstrook staat. Vergelijk de vooraf ingevulde gegevens daarom met de informatie uit je eigen aangiftemap.

  • Let extra goed op als je bezwaar hebt gemaakt tegen de WOZ-waarde van je huis. De waarde wordt dan nogal eens verkeerd of zelfs helemaal niet ingevuld. En of de hypotheekrente helemaal aftrekbaar is, kan de Belastingdienst niet weten. Dat moet je zelf aangeven.

  • Juist aftrekposten staan meestal niet vooraf ingevuld. Als je de gegevens van de Belastingdienst niet aanvult, loop je dus al snel belastingvoordeel mis. Zo moet je het zelf aangeven als je recht hebt op een aftrekpost door hoge zorgkosten of giften aan een goed doel. En natuurlijk kan het zijn dat je geld hebt geleend van familie voor je huis. Deze lening en de betaalde rente zijn dan mogelijk niet meegenomen in de vooraf ingevulde gegevens. Vul ze dan in bij 'hypotheken en andere schulden'. Anders loop je renteaftrek mis.

Oude aangifte als leidraad

Pak de aangifte van vorig jaar erbij. Je kunt die vinden in Mijn Belastingdient en uitprinten. Dat is meestal een goede indicatie van hoe de aangifte er dit jaar uit moet zien. Zeker als er in een jaar niet veel is veranderd, is de oude aangifte een goede en handige leidraad voor de nieuwe aangifte.

Check de (nieuwe) regels

Controleer wat nieuw is in de aangifte over 2019. Gebruik de helptekst van de online aangifte als je tijdens het invullen van de aangifte meer informatie nodig hebt. Je kunt vanaf februari ook de Belastinggids 2020 van de Consumentenbond aanschaffen en raadplegen voor hulp bij je aangifte inkomstenbelasting.

Verdeling tussen partners

Hulp inschakelen

Kom je er zelf niet uit, of bevind je je in een bijzondere situatie? Schakel dan hulp in. Je hebt de volgende mogelijkheden:

Aangiftehulp is aan te raden als je in 2019 een nieuw huis kocht, gescheiden bent of een onderneming hebt. In die situaties kun je trouwens het best zo snel mogelijk een adviseur raadplegen en niet eerst de aangifteperiode afwachten.

Vergelijken met vorig jaar

Ben je klaar met het invullen van de aangifte? Vergelijk hem dan met die van vorig jaar. Bij ongewijzigde omstandigheden zal daar meestal ongeveer hetzelfde te betalen of terug te ontvangen bedrag uitkomen. Zo niet, probeer dan te achterhalen waar de verschillen vandaan komen. Misschien heb je een fout gemaakt.

Als je veel meer moet bijbetalen of minder terugkrijgt dan anders, kan dat komen door de uitzonderlijk grote veranderingen in de regels per 1 januari 2019.

En er zijn 2 momenten in je leven die een verklaring kunnen zijn voor een tegenvallende aanslag:

Als je tussen 1 juli 2018 en 1 juli 2019 een eerste kind kreeg, kun je (of je partner) juist rekenen op een nieuwe meevaller in de belastingaangifte. Je krijgt dan een extra belastingkorting ter waarde vvan maximaal €2835

Verzenden van de aangifte

Heb je de aangifte als partners ingevuld? Check dan vlak vóór verzending van de aangifte nogmaals in het verdeelscherm of de gekozen verdeling van inkomsten, vermogen en aftrekposten tussen partners (nog steeds) optimaal is. Als je nog ergens in de aangifte iets gewijzigd hebt, kan het zijn dat daarna een andere verdeling beter is.

Vergeet niet de aangifte te verzenden. Je hebt dan ook weer je DigiD nodig. Bij partners die samen aangifte doen de code van beiden.

Sla de aangifte op

Bewaar een print of pdf van de aangifte en stop hem in je aangiftemap voor volgend jaar. Dan kun je deze volgend jaar als voorbeeld gebruiken. Bovendien kun je sommige belastingvoordelen later alleen claimen als je nog (zeer) oude belastingaangiftes kunt laten zien.

Je kunt je aangifte nog 5 jaar inzien op Mijn Belastingdienst. Dat heeft de Belastingdienst ons laten weten. Je aangifte opslaan is zo minder noodzakelijk geworden. Na die periode heb je je eigen administratie nodig om belastingvoordeel te krijgen op basis van oude aangiftes.

Méér voordeel bij de Belastingdienst

Sta er na de aangifte nog even bij stil of er nog (meer) voordeel kunt halen bij de Belastingdienst: 

Foutje ontdekt na verzenden?

Ontdek je na verzenden van de aangifte dat je een fout hebt gemaakt? Fouten in de aangifte kun je eenvoudig herstellen zolang de fiscus nog geen definitieve aanslag heeft opgelegd. Je kunt de aangifte opnieuw openen op Mijn Belastingdienst, aanpassen, ondertekenen en nogmaals insturen. De fiscus gaat dan aan de slag met de laatst ingediende aangifte.

Tot en met 2024 heb je de mogelijkheid om een vermindering te krijgen waar je recht op had, maar die je over het hoofd hebt gezien. Heb je tijdens het invullen van deze aangifte ontdekt dat je een aftrekpost hebt laten liggen in één of meer van de 4 vorige belastingaangiftes? Dan kun je daarvoor ook nog een vermindering vragen.

Haal voordeel uit je belastingaangifte

Ben je goed voorbereid op de belastingaangifte? Met de gratis e-mailreeks van de Belastingcoach ontvang je het hele jaar door informatie over wijzigingen in het belastingstelsel. En daarnaast een stappenplan voor je aangifte en een heleboel praktische tips.

 

Meld je gratis aan

Mediapool Belasting E-DM 1200x800

Meer over de aangifte 2019: