Hypotheekaanvraag: checklist documenten

Barbara van der Est Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 26 oktober 2022

Als de hypotheek niet op tijd rondkomt, loop je risico op een boete. Zorg er dus voor dat je alle documenten die nodig zijn op tijd verzamelt.
Taxatierapport
Besluit je definitief het huis te kopen, laat dan zo snel mogelijk een taxatierapport maken. De geldverstrekker accepteert zo’n rapport alleen als je hiervoor zelf de opdracht hebt gegeven. Een taxatierapport mag maximaal 6 maanden oud zijn.
Check of de taxateur die je kiest, staat ingeschreven bij het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT). Dan weet je zeker dat het een erkende taxateur is. De meeste geldverstrekkers eisen dat het taxatierapport wordt opgesteld door een erkende taxateur. Dat geldt in ieder geval voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
Kosten taxatie woning
Een fysieke taxatie kost gemiddeld €600. Dan bezoekt de taxateur de woning en taxeert deze. Als je minder dan de marktwaarde financiert, dan is een uitgebreid rapport niet altijd nodig.
Documenten bij hypotheekaanvraag
Informeer bij de hypotheekverstrekker of adviseur welke documenten je nog meer nodig hebt.
Denk hierbij aan:
- Voorlopig koopcontract bij een bestaande woning. Of de koop/aanneemovereenkomst bij een nieuwbouwwoning.
- Een opgave van de geschatte kosten als je van plan bent om te verbouwen of te verduurzamen. Of een opgave van het meerwerk als je een nieuwbouwwoning koopt.
- Een kopie van je paspoort en eventueel dat van je partner.
- Werkgeversverklaring. Vaak niet ouder dan 3 maanden.
- Loonstrook(jes).
- Jaaropgaven.
- Voor ondernemers: de jaarcijfers van de laatste 3 kalenderjaren.
- Actuele afschriften van bank- en spaarrekeningen.
- Uitdraai(en) van mijnpensioenoverzicht.nl.
- Een lijst met schulden.
- Een opgave van je lopende studieschuld bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Zzp'ers en flexwerkers
Ben je een zzp'er of flexwerker? Toon dan je inkomen aan met jaarcijfers en een perspectiefverklaring.
Aandachtspunten bij aanvraag hypotheek
Vraag goed na hoe je de documenten moet aanleveren. Bijvoorbeeld in kleur, handgeschreven en hoe lang ze geldig moeten zijn. Dit verschilt per bank. Scan alle documenten en sla ze op in een map op je computer. Zo kun je de documenten makkelijk terugvinden en versturen.