! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Onveilige producten bij buitenlandse webshops

Samen met de 5 andere consumentenorganisaties kochten we de afgelopen 2 jaar online 250 producten bij populaire online platforms. Het gaat hierbij om AliExpress, Wish.com, Amazon/Amazon marketplace, Light in the Box en eBay. We checkten of deze producten voldoen aan de veiligheidseisen die zijn vastgelegd in de EU. Dat blijkt in twee derde van de gevallen niet zo te zijn. 

Lauri Ten Grotenhuis

Lauri Ten Grotenhuis , Expert Woning & Huishouden Gepubliceerd op:14 februari 2020

Conclusie test v2

Wat is het probleem?

AliExpress, Wish.com, Amazon/Amazon marketplace, Light in the Box en eBay zijn een soort marktplaatsen die opereren als tussenpersoon tussen de buitenlandse verkoper en de consument. Ze bieden dus niet hun eigen spullen aan, maar die van buitenlandse verkopers. De producten worden niet gecontroleerd door de webwinkel maar komen rechtstreeks uit (meestal) China. Hierdoor komen veel producten Nederland en andere Europese landen binnen die lang niet altijd gemaakt zijn voor onze markt. Dus voldoen ze ook niet aan de veiligheidseisen die hier gesteld worden. 

Welke producten zijn onderzocht?

We kochten producten uit verschillende categorieën waarin we problemen verwachtte.  

66% niet in orde

66% van de producten die we geleverd kregen zou in Europa niet in de winkel mogen liggen. De redenen waarom zijn verschillend en de impact ervan ook.

We troffen verschillende gevaarlijkere afwijkingen van de veiligheidsregels aan:

  • kinderspeelgoed waarvan eenvoudig stukjes afbreken waarin een klein kind kan stikken
  • rookmelders die niet afgaan bij brand
  • koolstofmonoxidemelders die geen waarschuwing geven als er teveel koolstofmonoxide in de lucht zit
  • sieraden met te hoge concentraties van ingrediënten waarvoor een beperking geldt
  • tandenbleekmiddelen met een veel te hoge concentratie waterstofperoxide
  • en electronica die een elektrische schok kunnen geven

In andere gevallen is het minder erg en gaat het bijvoorbeeld om ontbrekende informatie op de verpakking. Vervelend, maar niet altijd direct gevaarlijk. 

Steun de Consumentenbond

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de veiligheid, voorwaarden en ontwikkelingen rondom online kopen. Zo helpen we jou bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.

Word lid

Weinig verschil tussen winkels

Niet alle webwinkels zijn (even) actief in alle landen die met de test meededen of bieden in alle onderzochte categorieën producten aan. Niet alle producten zijn daarom bij elke webwinkel gekocht. Ook hebben we van de ene winkel veel meer waarnemingen dan bij de ander. 

 

Webwinkelin ordeniet in ordeaantal producten onderzocht
Wish30%70%98
Amazon47%53%76
eBay31%69%52
AliExpress19%81%16
Lightinthebox12,5%87,5%8
Totaal34%66%250

Wat kun je zelf doen?

De volgende producten koop je beter niet via een online platform buiten de EU:

  • apparaten die op stroom werken (brandgevaar)
  • kleding (chemische stoffen, verstikkingsgevaar voor kleine kinderen)
  • sieraden (schadelijke stoffen)
  • cosmetica (schadelijke stoffen)
  • speelgoed (chemische stoffen, kleine onderdelen)

Smaakt naar meer?

De Consumentengids is hét tijdschrift voor kritische consumenten. Ontdek welke producten en diensten goed uit onze tests komen. En wat je rechten zijn als consument.

Lees meer artikelen

consumentengids-inhoudsopgave

Lees meer over webwinkelen in het buitenland:

Nieuw & interessant

  • Chatbot
    Nieuws | 31 mrt.

    Consumenten niet tevreden over chatbots

    Consumenten zijn niet te spreken over de inzet van chatbots als helpdeskmedewerker. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder ruim 10.000 panelleden.
  • man-achter-laptop
    25 mrt.

    Consumenten vaak ontevreden over chatbots

    Bedrijven maken steeds vaker gebruik van virtuele medewerkers, ook wel chatbots genoemd. Uit ons panelonderzoek blijkt dat 66% niet tevreden is over deze vorm van klantenservice.
  • Pakketbezorging
    Nieuws | 23 feb.

    44% meer klachten pakketdiensten

    Het aantal klachten over pakketbezorgers nam in 2020 opnieuw fors toe. Dat blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond voor het derde jaar op rij uitvoerde.
  • Pakket achterlaten bij deur v2
    23 feb.

    Test problemen bij pakketbezorging

    We kopen meer dan ooit online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. De drukte door corona verklaart veel, maar niet alles. Wat gaat er precies mis? We vroegen het aan ruim 12.000 panelleden en analyseerden de klachten.