icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Facebook deelt privacygevoelige informatie met adverteerders

Een chronische ziekte, politieke voorkeur of grote financiële beslissing: grote kans dat Facebook ervan weet. Wie ingaat op een advertentie kan die informatie vervolgens, zonder het te weten, weggeven aan anderen. In deze video laten we zien hoe dat werkt.
Bert Quist
Bert Quist

Expert Geld & Privacy

Gepubliceerd op:  11 juli 2017


You can find the English version here.

Targeting op gevoelige en persoonlijke informatie

‘Kanker’, ‘levensgebeurtenis: nieuwe relatie’, ‘erfelijke aandoening’, ‘homo-ontmoetingsplaats’, ‘Messiasbelijdende joden’, ‘Fethullah Gülen’ en ‘anonieme gokkers’: zomaar een aantal voorgedefinieerde opties waarop een Facebookadverteerder zich kan richten. Niet jij, maar Facebook bepaalt welke ‘interesses’/eigenschappen je hebt en wat er aan je account gekoppeld wordt. Facebook doet dat door je accountinformatie van dochteronderneming WhatsApp te analyseren. En ook door te analyseren waar je op klikt en wat je ‘liket’ en deelt, en welke websites je bezoekt. Ook als je niet tegelijkertijd bent ingelogd op Facebook in je browser.

Het maakt dus niet uit of je op Facebook alles deelt met iedereen, met alleen vrienden, of met niemand: adverteerders kunnen persoonlijke informatie gewoon gebruiken en opslaan als je in hun targetgroep zit. Wil je dit voorkomen? Lees dan de tips onderaan deze pagina. 

Nare situaties

Vrijwel alle bedrijven en organisaties met een pagina op Facebook, inclusief de Consumentenbond, adverteren op dit platform. De Consumentenbond 'target' zelf ook, zodat we bijvoorbeeld tests en onderzoeken naar babyspullen specifiek bij jonge (aanstaande) ouders onder de aandacht kunnen brengen. 

Maar dat 'targeten' kan ook voor heel vervelende en onwenselijke situaties zorgen. Wie op een advertentie ingaat waarbij de adverteerder zijn publiek heeft geselecteerd op allerlei privacygevoelige criteria, kan, zonder het te weten, een reeks gevoelige interesses en eigenschappen van zichzelf prijsgeven. Denk aan iemand die ingaat op een advertentie voor een zorg- of levensverzekering, en tegelijkertijd ongemerkt aan de verzekeraar doorgeeft dat hij een chronische ziekte (als ‘interesse’) heeft.

Hoe werkt het?

We probeerden dit zelf uit, met een video-oproep aan mensen die volgens Facebook ‘iets’ met levensverzekeringen hebben. We vermeldden bewust niet dat wie op onze oproep inging, aan ons kenbaar zou maken dat hij volgens Facebook een chronische ziekte als ‘interesse’ had. Hannelore Versloot-Alting is een van de Facebookers die op onze oproep inging. We confronteren haar ermee dat Facebook haar een chronische ziekte als ‘interesse’ toedicht. ‘Ik heb reuma, de ziekte van Bechterew’, luidt haar reactie. Voor ons opnieuw een bevestiging dat de interesses die Facebook aan zijn gebruikers koppelt vaak kloppen. Voor adverteerders is dat een interessante wetenschap: zij kunnen enerzijds besparen op marketingkosten door gericht te adverteren en anderzijds ervoor zorgen dat ze klanten krijgen die meer opleveren en minder kosten. Want je kunt op Facebook ook advertenties tonen aan mensen die een bepaalde eigenschap of interesse juist níet hebben. Handig voor bijvoorbeeld zorgverzekeraars die zich graag richten op gezonde potentiële klanten, en hun advertenties bij voorkeur niet tonen aan chronisch zieken. 

Overigens heeft Facebook na ons onderzoek een aantal van zulke 'interesses', zoals 'homo-ontmoetingsplaats' en 'chronische ziekte', verwijderd uit de lange lijst van (duizenden) voorgedefinieerde targeting-opties. Maar dat heeft geen invloed op lopende advertenties uit ons onderzoek.

8 Tips

Wil je voorkomen dat Facebook jouw persoonlijke gegevens en interesses doorgeeft aan adverteerders, volg dan deze tips op:

  1. Ga in Facebook naar Instellingen > Advertenties, en klik op ‘Je interesses’ (tik bij mobielgebruik eerst op ‘Accountinstellingen’).
  2. Ga in Facebook naar Instellingen > Advertenties, en klik op ‘Jouw informatie’. Zet onder ‘Over jou’ en ‘Jouw categorieën’ alle informatie uit waarvan je niet wilt dat die in handen van adverteerders komt.
  3. Ga in Facebook naar Instellingen > Advertenties, en klik op ‘Advertentie-instellingen’. Zet de optie ‘Laat advertenties zien op basis van online interesses’ op ‘Uit’. Zet ook de optie ‘Bekijk advertenties op basis van mijn Facebook-advertentievoorkeuren op apps en websites buiten de Facebook-bedrijven om’ op ‘Uit’.
  4. Installeer een ‘adblocker’, om te voorkomen dat de Facebook Pixel stiekem op websites verschijnt. Facebook kan dan lastiger bijhouden welke websites je buiten Facebook om bezoekt.
  5. Zorg dat Facebook je locatie niet bijhoudt (googel op ‘locatieservices Facebook uitschakelen’), zodat adverteerders deze informatie niet kunnen verkrijgen.
  6. Maak een e-mailadres aan dat je alleen voor Facebook gebruikt.
  7. Reageer niet op advertenties op Facebook.
  8. Ga naar youronlinechoices.com, klik op ‘Jouw instellingen’, en zet Facebook uit.

Meer weten?

 

Nieuw & interessant

  • Mediapool MG-Veilig online1200x800
    22 aug.

    Bescherm je privacy én je computer

    Denk naast je online-privacy ook aan veilig internetten. Vraag de gratis Minigids Veilig online aan met tips hoe je nepmails herkent, oplichting op Marktplaats voorkomt of een virusscanner kiest.

  • wachtwoord-computer
    12 jan.

    Risico's van een onveilig wachtwoord

    Internetgebruikers moeten voor heel wat websites een veilig wachtwoord bedenken. Een veilig wachtwoord vormt de sleutel tot persoonlijke gegevens die beslist niet in verkeerde handen mogen vallen. Hoe makkelijk komt een hacker aan je wachtwoord? En welke risico's loop je met een onveilig, te makkelijk wachtwoord?
  • vliegen en reizen
    14 dec.

    Privacy websites reisorganisaties

    Als je online een reis boekt moet je veel gegevens invullen. Maar niet al die gegevens zijn echt nodig. Wat doen reisorganisaties met jouw gegevens? En hoe gaan ze om met cookies?
  • firefox-eerste-indruk
    Eerste indruk  |  23 nov.

    Mozilla Firefox 57.0

    De nieuwste Firefox heeft een geïntegreerde adblocker die je beschermt tegen reclamebedrijven die je surfgedrag op de voet volgen. Ook is de browser een stuk sneller geworden.