icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Facebook deelt privacygevoelige informatie met adverteerders

Een chronische ziekte, politieke voorkeur of grote financiële beslissing: grote kans dat Facebook ervan weet. Wie ingaat op een advertentie kan die informatie vervolgens, zonder het te weten, weggeven aan anderen. In deze video laten we zien hoe dat werkt.
Bert Quist
Bert Quist

Expert Geld & Privacy

Gepubliceerd op:  11 juli 2017


You can find the English version here.

Targeting op gevoelige en persoonlijke informatie

‘Kanker’, ‘levensgebeurtenis: nieuwe relatie’, ‘erfelijke aandoening’, ‘homo-ontmoetingsplaats’, ‘Messiasbelijdende joden’, ‘Fethullah Gülen’ en ‘anonieme gokkers’: zomaar een aantal voorgedefinieerde opties waarop een Facebookadverteerder zich kan richten. Niet jij, maar Facebook bepaalt welke ‘interesses’/eigenschappen je hebt en wat er aan je account gekoppeld wordt. Facebook doet dat door je accountinformatie van dochteronderneming WhatsApp te analyseren. En ook door te analyseren waar je op klikt en wat je ‘liket’ en deelt, en welke websites je bezoekt. Ook als je niet tegelijkertijd bent ingelogd op Facebook in je browser.

Het maakt dus niet uit of je op Facebook alles deelt met iedereen, met alleen vrienden, of met niemand: adverteerders kunnen persoonlijke informatie gewoon gebruiken en opslaan als je in hun targetgroep zit. Wil je dit voorkomen? Lees dan de tips onderaan deze pagina. 

Nare situaties

Vrijwel alle bedrijven en organisaties met een pagina op Facebook, inclusief de Consumentenbond, adverteren op dit platform. De Consumentenbond 'target' zelf ook, zodat we bijvoorbeeld tests en onderzoeken naar babyspullen specifiek bij jonge (aanstaande) ouders onder de aandacht kunnen brengen. 

Maar dat 'targeten' kan ook voor heel vervelende en onwenselijke situaties zorgen. Wie op een advertentie ingaat waarbij de adverteerder zijn publiek heeft geselecteerd op allerlei privacygevoelige criteria, kan, zonder het te weten, een reeks gevoelige interesses en eigenschappen van zichzelf prijsgeven. Denk aan iemand die ingaat op een advertentie voor een zorg- of levensverzekering, en tegelijkertijd ongemerkt aan de verzekeraar doorgeeft dat hij een chronische ziekte (als ‘interesse’) heeft.

Hoe werkt het?

We probeerden dit zelf uit, met een video-oproep aan mensen die volgens Facebook ‘iets’ met levensverzekeringen hebben. We vermeldden bewust niet dat wie op onze oproep inging, aan ons kenbaar zou maken dat hij volgens Facebook een chronische ziekte als ‘interesse’ had. Hannelore Versloot-Alting is een van de Facebookers die op onze oproep inging. We confronteren haar ermee dat Facebook haar een chronische ziekte als ‘interesse’ toedicht. ‘Ik heb reuma, de ziekte van Bechterew’, luidt haar reactie. Voor ons opnieuw een bevestiging dat de interesses die Facebook aan zijn gebruikers koppelt vaak kloppen. Voor adverteerders is dat een interessante wetenschap: zij kunnen enerzijds besparen op marketingkosten door gericht te adverteren en anderzijds ervoor zorgen dat ze klanten krijgen die meer opleveren en minder kosten. Want je kunt op Facebook ook advertenties tonen aan mensen die een bepaalde eigenschap of interesse juist níet hebben. Handig voor bijvoorbeeld zorgverzekeraars die zich graag richten op gezonde potentiële klanten, en hun advertenties bij voorkeur niet tonen aan chronisch zieken. 

Overigens heeft Facebook na ons onderzoek een aantal van zulke 'interesses', zoals 'homo-ontmoetingsplaats' en 'chronische ziekte', verwijderd uit de lange lijst van (duizenden) voorgedefinieerde targeting-opties. Maar dat heeft geen invloed op lopende advertenties uit ons onderzoek.

8 Tips

Wil je voorkomen dat Facebook jouw persoonlijke gegevens en interesses doorgeeft aan adverteerders, volg dan deze tips op:

  1. Ga in Facebook naar Instellingen > Advertenties, en klik op ‘Je interesses’ (tik bij mobielgebruik eerst op ‘Accountinstellingen’).
  2. Ga in Facebook naar Instellingen > Advertenties, en klik op ‘Jouw informatie’. Zet onder ‘Over jou’ en ‘Jouw categorieën’ alle informatie uit waarvan je niet wilt dat die in handen van adverteerders komt.
  3. Ga in Facebook naar Instellingen > Advertenties, en klik op ‘Advertentie-instellingen’. Zet de optie ‘Laat advertenties zien op basis van online interesses’ op ‘Uit’. Zet ook de optie ‘Bekijk advertenties op basis van mijn Facebook-advertentievoorkeuren op apps en websites buiten de Facebook-bedrijven om’ op ‘Uit’.
  4. Installeer een ‘adblocker’, om te voorkomen dat de Facebook Pixel stiekem op websites verschijnt. Facebook kan dan lastiger bijhouden welke websites je buiten Facebook om bezoekt.
  5. Zorg dat Facebook je locatie niet bijhoudt (googel op ‘locatieservices Facebook uitschakelen’), zodat adverteerders deze informatie niet kunnen verkrijgen.
  6. Maak een e-mailadres aan dat je alleen voor Facebook gebruikt.
  7. Reageer niet op advertenties op Facebook.
  8. Ga naar youronlinechoices.com, klik op ‘Jouw instellingen’, en zet Facebook uit.

Meer weten?

 

Nieuw & interessant

  • Mediapool MG-Veilig online1200x800
    22 aug.

    Bescherm je privacy én je computer

    Denk naast je online-privacy ook aan veilig internetten. Vraag de gratis Minigids Veilig online aan met tips hoe je nepmails herkent, oplichting op Marktplaats voorkomt of een virusscanner kiest.

  • facebook-advertenties
    13 nov.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven blijken hun klantbestanden naar Facebook te sturen. Met als doel Facebook-gerichte advertenties aan te bieden. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.
  • privacy-cookies-internet
    Nieuws  |  6 nov.

    2 op de 3 websites overtreedt cookiewet

    Grote websites overtreden massaal de cookiewet. Dit blijkt uit een steekproef in oktober 2017 onder 104 in Nederland populaire websites.
  • facebook-advertenties-nieuws
    Nieuws  |  3 nov.

    Veel bedrijven delen klantgegevens ongevraagd met Facebook

    Veel bedrijven delen klantgegevens met Facebook zónder de benodigde toestemming van hun klanten. Daarmee overtreden zij volgens de Consumentenbond de Wet bescherming persoonsgegevens.