! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

De Privacymeter maakt privacy makkelijk

De Consumentenbond Privacymeter maakt het makkelijker om te kiezen voor bedrijven die goed met je privacy omgaan. Zelf de privacyvoorwaarden lezen en begrijpen is ingewikkeld en kost veel tijd. Wij nemen het vervelende uitzoekwerk van je over.

Peter Kulche

Peter Kulche , Expert Elektronica Bijgewerkt op:25 juni 2021

Blue-PrivacyMeter

CB_PrivacyMeter_Groen 300x300De Privacymeter is een middel om je snel te vertellen hoeveel aandacht er is voor je privacy bij een website of een app.

  • Hij kleurt groen bij geen of weinig problemen.
  • Hij is oranje bij 1 serieus verbeterpunt, of slechts een paar kleine problemen.
  • Bij rood zijn er zoveel problemen dat de aandacht voor privacy echt tekortschiet. 

We bepalen de score door de dienst kort te gebruiken. We checken of de privacyverklaring voldoet aan de regels van de AVG. Daarnaast controleren we of er niet direct advertentiecookies binnenkomen als je de site bezoekt. Voor zulke cookies moet je eerst akkoord geven.

Ook checken we of de dienst niet onnodig gegevens deelt met derde partijen. We zijn extra streng als de dienst gevoelige persoonsgegevens verwerkt. 

Update maart 2020

  • Sinds maart 2020 beoordelen we in ons testprogramma ook de cookiecommunicatie: de website mag in zijn cookiemenu geen trucjes gebruiken om je in te laten stemmen met advertentiecookies.
  • Nog een nieuwigheidje is dat we de eventuele apps van de dienst bekijken op stiekem dataverkeer met advertentienetwerken.
  • Een privacyverklaring met meer dan 3500 woorden leidt ook tot strafpunten.

Update december 2020

  • We controleren hoe goed inlognamen en wachtwoorden zijn afgeschemd voor hackers. 

Waarom een Privacymeter? 

Privacy = ingewikkeld

Veel privacyvoorwaarden zijn lange documenten vol ingewikkeld taalgebruik. Soms zijn de voorwaarden ook lastig te vinden. We introduceren de Privacymeter om consumenten te helpen kiezen voor bedrijven die goed met je privacy omgaan. Wij nemen dus het vervelende uitzoekwerk van je over.

De Privacymeter helpt ons als wij bedrijven aanspreken die de privacyzaken nog niet (helemaal) op orde hebben. Door onze verbeterpunten uit te voeren kunnen ze alsnog een goede score krijgen. Zo houden we bedrijven scherp en zorgen we voor een betere bescherming van jouw privacy. 

Privacymeter is een succes

Op 1 mei 2021 hebben we 89 online-diensten met de Privacymeter onderzocht. Dat is ruim een jaar sinds de start. Bij 66 constateerden we privacy-problemen. Wel 33 diensten voerden verbeteringen door omdat we ze hierop aanspraken. Een succespercentage van 50%!     

Bij welke onderzoeken?

Dit zijn de onderzoeken tot nu toe waarbij de Privacymeter is gebruikt.

Wat testen jullie dan precies?

We controleren of bedrijven de privacywet (de AVG) respecteren en checken of ze gegevens niet onnodig met derde partijen delen.

Het complete testprogramma Privacymeter

Voor het bepalen van een Privacymeter-uitslag checken we een onderzochte dienst op de volgende onderdelen:

Slechts een quickscan 

De Privacyscan is slechts een ‘quickscan’. Zo wordt de dienst/app zelf niet uitvoerig onderzocht en we controleren niet al het internetverkeer van en naar de dienst. Er kunnen dus privacyschendingen buiten beeld blijven. Denk aan datalekken, door een slechte technische beveiliging. 

We checken en beoordelen niet de advertentiecookies die binnenkomen als je instemt met de cookies van een website. Wil je de advertentiecookies automatisch blokkeren, installeer dan een adblocker

Lees meer:

Steun de Consumentenbond

We onderzoeken regelmatig of bedrijven goed omgaan met jouw gegevens. En we pakken bedrijven aan die veiligheid en privacy niet serieus nemen. Zodat jij digitale diensten en producten kunt gebruiken die veilig zijn. Steun ons en word ook lid.

Word lid

Zorg - Doneer - Square

Nieuw & interessant

  • Whatsapp privacy
    12 jul.

    Consumentenorganisaties klagen over WhatsApp

    De Consumentenbond en 7 andere Europese consumentenorganisaties dienen een klacht in bij de Europese Commissie over WhatsApp. Gebruikers van de berichtendienst moesten eerder dit jaar akkoord gaan met nieuwe - onduidelijke - voorwaarden.
  • Privacy TikTok
    Nieuws | 24 jun.

    TikTok ontvangt claim van 1,5 miljard euro

    TikTok moet Nederlandse kinderen een schadevergoeding betalen voor het onrechtmatig verzamelen en verhandelen van hun gegevens. Dat eisen de Consumentenbond en Stichting Take Back Your Privacy.
  • Artikel meldpunt datalekken
    9 jun.

    Datalekken: de gevaren en wat moet je doen?

    Wat zijn de gevaren van datalekken, wat kun je doen om het lekken van jouw gegevens te voorkomen en wat moet je doen als je data wel is gelekt?
  • openingsbeeld-datingapps-1200x800px
    7 jun.

    Datingsites: privacytest

    Bij 3 van de 12 datingsites - Inner Circle, Pepper en Relatieplanet -  kunnen hackers te gemakkelijk gebruikersnamen en wachtwoorden raden.