icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe gezond is yoghurt?

Gewone simpele magere yoghurt is een gezonde keus. Links- of rechtsdraaiend, of roer of stand maakt allemaal niet zo veel uit. Bij darmklachten kan een speciale probiotische yoghurt het proberen waard zijn. Het effect is nog niet bewezen.
Karin Pop

Karin Pop , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op: 18 december 2019

Linksdraaiende-yoghurt-HIPPO

Wat is yoghurt eigenlijk?

Yoghurt is gefermenteerde melk. Dat betekent dat melkzuurbacteriën (L. bulgarius en S. thermophilus) zijn toegevoegd aan de melk. Zij zetten de melksuikers (lactose) om in melkzuur. Daardoor wordt de melk zuur, wordt het dik (stremt het) en krijgt het zijn typische yoghurtsmaak.

Omdat er minder lactose in yoghurt zit dan in melk, is yoghurt geschikter voor mensen met een lactose-intolerantie. Een deel van het lactose wordt namelijk omgezet in melkzuur.

Wat is er gezond aan yoghurt?

Yoghurt is gezond, het staat ook in de Schijf van Vijf. De kans op darmkanker neemt met 15% af als je dagelijks 2 porties zuivel eet. En elke dag minimaal een half schaaltje yoghurt (60 gram) zorgt ook nog eens voor een lager risico op diabetes type 2. Het calcium in de zuivel is goed voor de gezondheid. In magere en halfvolle yoghurt is het vetgehalte lager dan in volle yoghurt. Beter voor het cholesterol en de lijn!

Vruchtenyoghurt: schijn bedriegt

Vruchtenyoghurt klinkt gezond, maar dat kan best tegenvallen. Er zit vaak weinig fruit in en des te meer suiker. Kijk daarom eerst goed op het etiket naar het percentage vruchten. Om gezond bezig te zijn kun je beter zelf (vers) fruit aan de yoghurt toevoegen. 

Probiotica

Voor de meeste bacteriën in de yoghurt is de maag te zuur. Behalve voor de probiotica. Die overleven de zure omgeving van onze maag en komen levend in onze darm terecht. Probiotica zijn van nature ook aanwezig in de darmen en belangrijk voor een goede darmgezondheid.

Mogelijk kunnen probiotica darmklachten verlichten en hebben ze een positief effect op onze weerstand. Niet zo gek dat fabrikanten allerlei yoghurtjes en drankjes als Actimel, Vifit en Yakult met probiotica hebben ontwikkeld. De Europese Voedselautoriteit EFSA vindt de effecten van probiotica onvoldoende bewezen. Daarom zijn claims op de verpakking over probiotica verboden.

Toch denken sommige experts dat probiotica wel degelijk iets doen. Het effect is alleen bijna onmogelijk te bewijzen omdat je mensen eerst diarree moet bezorgen om te kunnen zien of probiotische yoghurt daarop een positief effect heeft.

Links- of rechtsdraaiend

Bij het maken van yoghurt ontstaat melkzuur. Dat is evenveel links- als rechtsdraaiend melkzuur. Deze melkzuurmoleculen zijn moleculair gezien identiek, maar dan in spiegelbeeld.

Er bestaat ‘yoghurt’ die vooral rechtsdraaiend melkzuur bevat, zoals Biogarde of Vifit. Dit mag alleen geen yoghurt heten, omdat er andere melkzuurbacteriën (Lactobacillus acidophilus en Bifidobacterium lactis) zijn gebruikt dan bij ’echte’ yoghurt. Rechtsdraaiend melkzuur is iets gemakkelijker te verteren dan linksdraaiend melkzuur.

Roer of stand

Andere bekende yoghurtkreten zijn ‘roer’ of ‘stand’. Bij het maken van standyoghurt krijgen de melkzuurbacteriën minder tijd om lactose om te zetten in melkzuur. Ook wordt een hogere temperatuur gebruikt, daardoor is de standyoghurt steviger.

Die structuur gaat trouwens weer verloren zodra je standyoghurt roert. Voor de gezondheid is er geen verschil tussen roer- of standyoghurt. Yoghurt in een pak is overigens altijd roer.

Feiten en cijfers

  • Het woord yoghurt komt van het Turkse yoğurt.
  • Yoghurt is zuur en daardoor lang houdbaar.
  • In een kom yoghurt zitten minimaal anderhalf miljard levende bacteriën.
  • Gemiddeld eten we zo’n 100 gram yoghurt per dag.
  • In 100 ml vruchtenyoghurt zit vaak net zo veel suiker als in 100 ml cola.
  • In 1 gram yoghurt moeten minimaal 10 miljoen levende bacteriën zitten om de naam yoghurt te mogen dragen.

Lees ook:

 

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Populaire artikelen

  • Sneetjes meergranenbrood

    Test meergranenbrood

    Is meergranenbrood echt zo gezond en lekker als het lijkt? Wij testten 17 bruine en volkoren meergranenbroden uit de supermarkt.
  • Combi vegan omeletmix

    Geproefd: Vegan ei-vervangers

    Met een ei-vervanger maak je roerei of een omelet zonder eieren. Wij probeerden 2 merken. Zijn deze veganistische baksels net zo lekker als een echt roerei? En hoe zit het met de prijs? 
  • Vetgehalte in gehakt

    Mager gehakt toch niet zo mager

    Mager gehakt uit de supermarkt is veel vetter dan je zou denken. Dat blijkt uit onze steekproef onder supermarktgehakt.
  • Iglo Green cuisine vegetarische vissticks

    Geproefd: Vegetarische Vissticks

    Smaken vegetarische vissticks naar vis? En zijn ze een goede vervanger als het gaat om voedingswaarde? Wij proefden Iglo’s Vegetarische Vissticks.