! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test satésaus

Test|De supermarkt staat vol met kant-en-klare varianten die je binnen enkele minuten op tafel zet. Lekker makkelijk natuurlijk. Maar hoe (on)gezond zijn deze sauzen? En lijken ze nog een beetje op een traditionele satésaus? Wij bekeken 17 varianten. 

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:19 juni 2020

Satesaus1_1200x800

Test gezondheid satésaus

Laatste update: 19 juni 2020

Wij zijn er bijna..

3 highlights uit de test

  1. 1
    Suiker derde ingrediënt

    Na water en pinda’s is bij alle sauzen het eerst genoemde ingrediënt suiker. Dan voel je de bui al hangen…Van de 17 geteste sauzen krijgen er 10 een onvoldoende voor het suikergehalte. Sommigen bestaan zelfs voor meer dan een kwart uit suiker. 

  2. 2
    Gezonde vetten uit de pinda’s

    Een aantal satésauzen bevatten veel zout. Jammer, want we krijgen over het algemeen al te veel zout binnen. Te veel zout eten verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. 4 van de geteste sauzen scoort een onvoldoende op zoutgehalte. 

  3. 3
    Weinig traditioneel

    Sommige verpakkingen doen zich graag erg authentiek voor. Maar met de traditionele Indonesische keuken heeft het meestal weinig meer te maken. De sauzen zijn aangepast op de Nederlandse smaak en de wens naar gemak. Wil je toch meer authentieke smaken proeven? Dan is zelf maken een goede optie. Wij geven een basisrecept en tips om het zo gezond mogelijk te maken. 

    Beluister ook de podcast over de test satésaus 

Conclusie

De meeste satésauzen bevatten veel suiker en flink wat zout. Ook zijn ze rijk aan vet. Maar het gaat wel om de gezonde vetten. Die zijn voornamelijk afkomstig van de pinda's zelf. Door het hoge suiker-en vetgehalte is het een calorierijke saus waar je makkelijk te veel van eet. Wil je een minder zoete of zoute saus? Maak het dan eens zelf. Het is vrij eenvoudig en je kan het helemaal aanpassen aan je iegen wensen. 

Benieuwd naar de testresultaten?

Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.

Word lid

Al lid? Log dan in

Arrow_Blue

Nieuw & interessant

  • supermarkt-man-2-nutriscore
    31 mrt.

    Minder inhoud, hogere prijs

    Welke producten in de supermarkt en drogisterij hebben minder inhoud gekregen? En zijn daardoor stiekem in prijs gestegen?
  • Sultana twist combi
    30 mrt.

    Geproefd: Sultana Twist

    We proefden de smaken mango & wortel en bosvruchten & rode biet. Ook bekeken we de voedingswaarde. Ter vergelijking legden we de naturel variant ernaast.
  • zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen
    Nieuws | 30 mrt.

    Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald

    Het toekomstige kabinet moet veel ambitieuzer zijn in het aanpakken van te veel zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen.
  • 30+ kaas plakken
    30 mrt.

    Test 30+ kaas

    Welke van de 13 jong belegen 30+ kazen is de gezondste én lekkerste?