icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Test satésaus

Test|De supermarkt staat vol met kant-en-klare varianten die je binnen enkele minuten op tafel zet. Lekker makkelijk natuurlijk. Maar hoe (on)gezond zijn deze sauzen? En lijken ze nog een beetje op een traditionele satésaus? Wij bekeken 17 varianten. 

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:19 juni 2020

Satesaus1_1200x800

Test gezondheid satésaus

Laatste update: 19 juni 2020

Wij zijn er bijna..

3 highlights uit de test

  1. 1
    Suiker derde ingrediënt

    Na water en pinda’s is bij alle sauzen het eerst genoemde ingrediënt suiker. Dan voel je de bui al hangen…Van de 17 geteste sauzen krijgen er 10 een onvoldoende voor het suikergehalte. Sommigen bestaan zelfs voor meer dan een kwart uit suiker. 

  2. 2
    Gezonde vetten uit de pinda’s

    Een aantal satésauzen bevatten veel zout. Jammer, want we krijgen over het algemeen al te veel zout binnen. Te veel zout eten verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. 4 van de geteste sauzen scoort een onvoldoende op zoutgehalte. 

  3. 3
    Weinig traditioneel

    Sommige verpakkingen doen zich graag erg authentiek voor. Maar met de traditionele Indonesische keuken heeft het meestal weinig meer te maken. De sauzen zijn aangepast op de Nederlandse smaak en de wens naar gemak. Wil je toch meer authentieke smaken proeven? Dan is zelf maken een goede optie. Wij geven een basisrecept en tips om het zo gezond mogelijk te maken. 

    Beluister ook de podcast over de test satésaus 

Conclusie

De meeste satésauzen bevatten veel suiker en flink wat zout. Ook zijn ze rijk aan vet. Maar het gaat wel om de gezonde vetten. Die zijn voornamelijk afkomstig van de pinda's zelf. Door het hoge suiker-en vetgehalte is het een calorierijke saus waar je makkelijk te veel van eet. Wil je een minder zoete of zoute saus? Maak het dan eens zelf. Het is vrij eenvoudig en je kan het helemaal aanpassen aan je iegen wensen. 

Benieuwd naar de testresultaten?

Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.

Word lid

Al lid? Log dan in

Arrow_Blue

Word ook lid

Maak 7 dagen gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze andere tests.

Nieuw & interessant

  • Vegetarisch broodbeleg
    21 sep.

    Test Vegetarisch broodbeleg

    Vegetarisch broodbeleg is gezonder dan echte vleeswaren. Maar is het ook even lekker? Ons smaakpanel proefde 11 merken plantaardige filet americain, smeerworst en paté. Twee lijken heel erg op vlees.
  • Americain Spread_DSC0814
    21 sep.

    Geproefd: Americain spread met jackfruit

    Albert Heijn verkoopt sinds kort een vegan alternatief voor filet americain. We proefden de Americain spread en onderzochten hoe het gezond het is.
  • Calve De Branders Pindakaas
    19 aug.

    Geproefd: De Branders pindakazen

    Calvé introduceert 3 nieuwe pindakaasvariaties onder de merknaam ‘De Branders’. Wij proefden het en bekeken de voedingswaarde.
  • yoghurt-kwark
    11 aug.

    Magere kwark

    Wie denkt dat alle magere kwark uit de supermarkt ongeveer hetzelfde is heeft het mis. Wij namen 17 varianten onder de loep.