icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Tevredenheid over het ziekenhuis

Nieuws|Gemiddeld geven patiënten het ziekenhuis een 7,8. Dit blijkt uit een panelonderzoek van de Consumentenbond onder ruim 7000 consumenten. Toch zien zij ook nog veel verbeterpunten.

Sandra Mul

Sandra Mul , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:3 augustus 2017

Artikel besparen op zorgkosten

Onvoldoende informatie

  • 17% van de patiënten krijgt van de arts in het ziekenhuis vooraf geen informatie over de behandeling of opname.
  • Van de patiënten die deze informatie wel kregen, is 22% niet geïnformeerd over de voor- en nadelen van de behandeling en ontving bijna de helft geen informatie over alternatieven.
  • Van de panelleden die opgenomen zijn geweest, vond een kwart dat de arts tijdens de opname te weinig informatie over de gezondheidssituatie gaf.

Wachtlijst en beoordeling ziekenhuis

  • Voordat er sprake is van een opname voor een geplande operatie, geven 6 op de 10 deelnemers aan dat zij bij een geplande operatie tegen een wachtlijst aanliepen. Een wachttijd van enkele maanden is geen uitzondering. 
  • Tijdens de opname op een eenpersoonskamer ervaart 90% de privacy als (ruim) voldoende, terwijl dat op een vierpersoonskamer net iets meer dan de helft is.
  • De afronding van de ziekenhuisopname verloopt volgens consumenten niet altijd soepel: 1 op de 5 heeft het ontslag uit het ziekenhuis niet als positief ervaren. 
  • Op de polikliniek zijn spreekuren die uitlopen de grootste ergernis, met uitschieters tot langer dan een uur.

Meer weten?