Tevredenheid over het ziekenhuis
Nieuws
|
Gemiddeld geven patiënten het ziekenhuis een 7,8. Dit blijkt uit een panelonderzoek van de Consumentenbond onder ruim 7000 consumenten. Toch zien zij ook nog veel verbeterpunten.

Annet van den Berg Expert zorgverzekeringenGepubliceerd op:3 augustus 2017
Onvoldoende informatie
- 17% van de patiënten krijgt van de arts in het ziekenhuis vooraf geen informatie over de behandeling of opname.
- Van de patiënten die deze informatie wel kregen, is 22% niet geïnformeerd over de voor- en nadelen van de behandeling en ontving bijna de helft geen informatie over alternatieven.
- Van de panelleden die opgenomen zijn geweest, vond een kwart dat de arts tijdens de opname te weinig informatie over de gezondheidssituatie gaf.
Wachtlijst en beoordeling ziekenhuis
- Voordat er sprake is van een opname voor een geplande operatie, geven 6 op de 10 deelnemers aan dat zij bij een geplande operatie tegen een wachtlijst aanliepen. Een wachttijd van enkele maanden is geen uitzondering.
- Tijdens de opname op een eenpersoonskamer ervaart 90% de privacy als (ruim) voldoende, terwijl dat op een vierpersoonskamer net iets meer dan de helft is.
- De afronding van de ziekenhuisopname verloopt volgens consumenten niet altijd soepel: 1 op de 5 heeft het ontslag uit het ziekenhuis niet als positief ervaren.
- Op de polikliniek zijn spreekuren die uitlopen de grootste ergernis, met uitschieters tot langer dan een uur.
Meer weten?
- Lees het volledige artikel uit de Gezondgids (pdf).
Meer nieuws
Nieuws|15 november 2024
Pleidooi: geen bijbetaling voor consumenten die te lang wachten op GGZNieuws|14 november 2024
Zorgverzekeringen 2025: restitutiepolis verdwijnt