icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Tevredenheid over het ziekenhuis

Nieuws
|
Gemiddeld geven patiënten het ziekenhuis een 7,8. Dit blijkt uit een panelonderzoek van de Consumentenbond onder ruim 7000 consumenten. Toch zien zij ook nog veel verbeterpunten.
Sandra Mul

Sandra Mul   Expert Geld & VerzekeringGepubliceerd op:3 augustus 2017

Artikel besparen op zorgkosten

Onvoldoende informatie

  • 17% van de patiënten krijgt van de arts in het ziekenhuis vooraf geen informatie over de behandeling of opname.
  • Van de patiënten die deze informatie wel kregen, is 22% niet geïnformeerd over de voor- en nadelen van de behandeling en ontving bijna de helft geen informatie over alternatieven.
  • Van de panelleden die opgenomen zijn geweest, vond een kwart dat de arts tijdens de opname te weinig informatie over de gezondheidssituatie gaf.

Wachtlijst en beoordeling ziekenhuis

  • Voordat er sprake is van een opname voor een geplande operatie, geven 6 op de 10 deelnemers aan dat zij bij een geplande operatie tegen een wachtlijst aanliepen. Een wachttijd van enkele maanden is geen uitzondering. 
  • Tijdens de opname op een eenpersoonskamer ervaart 90% de privacy als (ruim) voldoende, terwijl dat op een vierpersoonskamer net iets meer dan de helft is.
  • De afronding van de ziekenhuisopname verloopt volgens consumenten niet altijd soepel: 1 op de 5 heeft het ontslag uit het ziekenhuis niet als positief ervaren. 
  • Op de polikliniek zijn spreekuren die uitlopen de grootste ergernis, met uitschieters tot langer dan een uur.

Meer weten?

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.