6 misleidende marketingtrucs in de supermarkt

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 31 december 2021

Fabrikanten halen soms alles uit de kast om je te verleiden. Bijvoorbeeld door alleen gezonde ingrediënten te benadrukken. Dat leidt je af van de ongezonde ingrediënten.
Of ze goochelen met verplichte informatie om de waarheid te verbergen. Zo vind je vaak de voedingswaarde alleen na bereiding. Dus na de toevoeging van bijvoorbeeld water of groente. Dit geeft een vertekend beeld van wat je werkelijk binnenkrijgt.
Ten slotte verleiden ze je graag met mooie woorden die weinig zeggen. Denk aan ambachtelijk, vers of natuurlijk. Als je deze trucs herkent, maak je makkelijker een gezonde keuze.
Marketingtrucs
Voedingsclaims
Veel voorkomende claims op producten zijn 'suikerarm’ en ‘rijk aan vezels’. Het gebruik van deze claims is in de Europese wetgeving vastgelegd. Een fabrikant mag ze dus alleen gebruiken als ze kloppen. Maar zo’n claim betekent niet per se dat een product gezond is. Ze zetten je gemakkelijk op het verkeerde been.
Veelgebruikte claims
Klik op de afbeelding voor een vergroting
Populaire artikelen
8 vragen over antioxidanten
Antioxidanten zijn gezond. Ze beschermen je lichaam en onze voeding. Wat doen ze precies en waar zitten ze in?Claims op ongezonde producten
Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.Extra eiwit, extra gezond?
Eiwitrijk eten lijkt een trend te zijn. Zo heb je eiwitrijke koekjes, mueslirepen en ontbijtgranen. Maar waar is eiwit eigenlijk goed voor? En heb je al die extra eiwitten wel nodig?Verborgen E-nummers
E-nummers herkennen op verpakkingen van voedingsmiddelen is niet altijd even makkelijk. Fabrikanten proberen ze zo veel mogelijk van het etiket te poetsen.