icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Puur natuur of pure marketing?

Op allerlei bewerkte voedingsmiddelen staan mooie kreten als ‘puur’ en ‘natuurlijk’. Maar pakjes en zakjes zijn eigenlijk niet zo natuurlijk. Wat betekenen zulke claims dan precies?
Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 25 mei 2021

Supermarkt voeding label lezen

Geen regels zorgt voor onduidelijkheid

Er zijn op dit moment geen regels voor claims als ‘100% natuurlijk’, ‘met natuurlijke ingrediënten’ en ‘puur’. Dat zorgt ervoor dat fabrikanten ze met verschillende bedoelingen gebruiken, zoals:

  • Het product of de ingrediënten zijn biologisch
  • Het product bevat geen kunstmatige E-nummers
  • Het product bevat geen toevoegingen
  • Het product voldoet aan de wet
  • De ingrediënten zijn herkenbaar
  • Bepaalde bewerkingen zijn wel of juist niet toegestaan
  • De ingrediënten hebben een natuurlijke oorsprong

Met zo veel verschillende bedoelingen weet je niet waar je aan toe bent. Een product kan bij de ene fabrikant natuurlijk zijn en bij de andere niet.

Niet logisch bij bewerkte producten

De meeste consumenten denken bij natuurlijke producten aan groente, fruit, eieren, zuivel, vers vlees en verse vis. Maar niet aan koek, snoep, chips, frisdrank, soep en saus. Toch lijken die laatste producten juist natuurlijke ingrediënten te bevatten, als je de verpakkingen mag geloven.

Daarin zitten veel bewerkte ingrediënten, zoals champignonextract, maltodextrine, weipoeder, oesterextract en sapconcentraat. Of E-nummers als ammoniakkaramel (E150c), kalium-metabisulfiet (E224), carboxymethylcellulose (E468) en titaandioxide (E171).

Meer duidelijkheid, minder misleiding

Omdat er geen regels voor zijn, kunnen fabrikanten de claims willekeurig gebruiken. Ook op producten die weinig te maken hebben met wat je ervan verwacht. Producten lijken daarmee gezonder of beter dan ze echt zijn. De kans op misleiding is dan groter.

Net als ruim driekwart van de Nederlandse consumenten vinden wij dat er heldere regels voor ‘puur’ en ‘natuurlijk’ moeten komen. Het liefst Europees. In afwachting daarvan moet onze overheid zelf richtlijnen opstellen. Die zijn er al in landen als het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk.

Puur natuur of pure marketing?

Consumentenonderzoek

De uitspraken over consumenten zijn gebaseerd op ons onderzoek in maart en april 2021. We vroegen een representatief panel van 1072 Nederlandse consumenten hoe zij naar claims als ‘puur’, ‘100% natuurlijk’ en ‘met natuurlijke ingrediënten’ kijken.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Nieuw & interessant

  • Openingsbeelden-Healthwashing
    1 feb.

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • Alcoholetikettering winkel
    21 dec.

    Wat zit er in alcoholhoudende dranken?

    Er zit meer in alcoholhoudende dranken dan alleen alcohol. Dat staat vaak niet op het etiket, al gaat dat veranderen. De Europese Commissie wil etikettering van voedingswaardeinformatie en ingrediënten voor alcoholhoudende dranken verplicht gaan stellen. Wij bekeken nu al wat je verder met een borrel binnenkrijgt.
  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Kruidenmix nieuws
    Nieuws | 9 dec.

    Kruidenmixen: weinig kruiden, veel goedkope vulling

    Een zakje of potje kruidenmix bevat vaak weinig kruiden en specerijen. De rest is goedkope opvulling, zoals zout, (paneer)meel, suikers of groente. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.