! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Puur natuur of pure marketing?

Op allerlei bewerkte voedingsmiddelen staan mooie kreten als ‘puur’ en ‘natuurlijk’. Maar pakjes en zakjes zijn eigenlijk niet zo natuurlijk. Wat betekenen zulke claims dan precies?

Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:25 mei 2021

Supermarkt voeding label lezen

Geen regels zorgt voor onduidelijkheid

Er zijn op dit moment geen regels voor claims als ‘100% natuurlijk’, ‘met natuurlijke ingrediënten’ en ‘puur’. Dat zorgt ervoor dat fabrikanten ze met verschillende bedoelingen gebruiken, zoals:

  • Het product of de ingrediënten zijn biologisch
  • Het product bevat geen kunstmatige E-nummers
  • Het product bevat geen toevoegingen
  • Het product voldoet aan de wet
  • De ingrediënten zijn herkenbaar
  • Bepaalde bewerkingen zijn wel of juist niet toegestaan
  • De ingrediënten hebben een natuurlijke oorsprong

Met zo veel verschillende bedoelingen weet je niet waar je aan toe bent. Een product kan bij de ene fabrikant natuurlijk zijn en bij de andere niet.

Niet logisch bij bewerkte producten

De meeste consumenten denken bij natuurlijke producten aan groente, fruit, eieren, zuivel, vers vlees en verse vis. Maar niet aan koek, snoep, chips, frisdrank, soep en saus. Toch lijken die laatste producten juist natuurlijke ingrediënten te bevatten, als je de verpakkingen mag geloven.

Daarin zitten veel bewerkte ingrediënten, zoals champignonextract, maltodextrine, weipoeder, oesterextract en sapconcentraat. Of E-nummers als ammoniakkaramel (E150c), kalium-metabisulfiet (E224), carboxymethylcellulose (E468) en titaandioxide (E171).

Meer duidelijkheid, minder misleiding

Omdat er geen regels voor zijn, kunnen fabrikanten de claims willekeurig gebruiken. Ook op producten die weinig te maken hebben met wat je ervan verwacht. Producten lijken daarmee gezonder of beter dan ze echt zijn. De kans op misleiding is dan groter.

Net als ruim driekwart van de Nederlandse consumenten vinden wij dat er heldere regels voor ‘puur’ en ‘natuurlijk’ moeten komen. Het liefst Europees. In afwachting daarvan moet onze overheid zelf richtlijnen opstellen. Die zijn er al in landen als het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk.

Puur natuur of pure marketing?

Consumentenonderzoek

De uitspraken over consumenten zijn gebaseerd op ons onderzoek in maart en april 2021. We vroegen een representatief panel van 1072 Nederlandse consumenten hoe zij naar claims als ‘puur’, ‘100% natuurlijk’ en ‘met natuurlijke ingrediënten’ kijken.

Lees verder

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • Artikel keurmerken voedsel
    21 mei.

    Duurzaamheidskeurmerken

    Doe je graag duurzaam boodschappen? Wij geven je een overzicht van 10 topkeurmerken. Handig om mee te nemen naar de supermarkt.
  • etiket-lezen
    21 mei.

    Eco-Score op voeding

    Eco-Score is een in Frankrijk ontwikkeld duurzaamheidslogo. Dit voedselkeuzelogo laat de totale milieuscore van een product zien.
  • Maaltijdbox
    12 apr.

    Maaltijdboxen vergeleken

    Maaltijdboxen zijn populair. Welke aanbieders zijn er? Wat valt er te kiezen en wat vindt ons panel?
  • zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen
    Nieuws | 30 mrt.

    Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald

    Het toekomstige kabinet moet veel ambitieuzer zijn in het aanpakken van te veel zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen.