! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Puur natuur of pure marketing?

Op allerlei bewerkte voedingsmiddelen staan mooie kreten als ‘puur’ en ‘natuurlijk’. Maar pakjes en zakjes zijn eigenlijk niet zo natuurlijk. Wat betekenen zulke claims dan precies?

Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:25 mei 2021

Supermarkt voeding label lezen

Geen regels zorgt voor onduidelijkheid

Er zijn op dit moment geen regels voor claims als ‘100% natuurlijk’, ‘met natuurlijke ingrediënten’ en ‘puur’. Dat zorgt ervoor dat fabrikanten ze met verschillende bedoelingen gebruiken, zoals:

  • Het product of de ingrediënten zijn biologisch
  • Het product bevat geen kunstmatige E-nummers
  • Het product bevat geen toevoegingen
  • Het product voldoet aan de wet
  • De ingrediënten zijn herkenbaar
  • Bepaalde bewerkingen zijn wel of juist niet toegestaan
  • De ingrediënten hebben een natuurlijke oorsprong

Met zo veel verschillende bedoelingen weet je niet waar je aan toe bent. Een product kan bij de ene fabrikant natuurlijk zijn en bij de andere niet.

Niet logisch bij bewerkte producten

De meeste consumenten denken bij natuurlijke producten aan groente, fruit, eieren, zuivel, vers vlees en verse vis. Maar niet aan koek, snoep, chips, frisdrank, soep en saus. Toch lijken die laatste producten juist natuurlijke ingrediënten te bevatten, als je de verpakkingen mag geloven.

Daarin zitten veel bewerkte ingrediënten, zoals champignonextract, maltodextrine, weipoeder, oesterextract en sapconcentraat. Of E-nummers als ammoniakkaramel (E150c), kalium-metabisulfiet (E224), carboxymethylcellulose (E468) en titaandioxide (E171).

Meer duidelijkheid, minder misleiding

Omdat er geen regels voor zijn, kunnen fabrikanten de claims willekeurig gebruiken. Ook op producten die weinig te maken hebben met wat je ervan verwacht. Producten lijken daarmee gezonder of beter dan ze echt zijn. De kans op misleiding is dan groter.

Net als ruim driekwart van de Nederlandse consumenten vinden wij dat er heldere regels voor ‘puur’ en ‘natuurlijk’ moeten komen. Het liefst Europees. In afwachting daarvan moet onze overheid zelf richtlijnen opstellen. Die zijn er al in landen als het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk.

Puur natuur of pure marketing?

Consumentenonderzoek

De uitspraken over consumenten zijn gebaseerd op ons onderzoek in maart en april 2021. We vroegen een representatief panel van 1072 Nederlandse consumenten hoe zij naar claims als ‘puur’, ‘100% natuurlijk’ en ‘met natuurlijke ingrediënten’ kijken.

Lees verder

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • rood-vlees
    19 aug.

    Stop subsidie ongezonde voeding

    De Europese Unie subsidieert campagnes waarmee producenten voedingsmiddelen promoten. Ook vlees en alcoholhoudende drank komen ervoor in aanmerking. Wij vinden dat de EU campagnes voor ongezonde of niet duurzame voeding niet langer moet subsidiëren.
  • vegan-schijf_1200x800px
    5 aug.

    Vegan Schijf

    De Nederlandse Vereniging voor Veganisme vindt de Schijf van Vijf niet goed bruikbaar voor veganisten. Daarom ontwikkelde zij de Vegan Schijf.
  • zwart-softijs
    11 jun.

    Hoe gezond is houtskool in je eten?

    Van zwart ijs tot zwarte drankjes. Zwarte voeding is wereldwijd een hype. De zwarte kleur komt van houtskool. Maar is houtskool in voeding wel gezond?
  • Voedsel bewaren in coronacrisis
    11 jun.

    Verstandig omgaan met eten

    Door verstandig met eten om te gaan blijf je gezond en duurzaam. Wij geven je tips.