icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Rijden door het buitenland

Rijden door het buitenland is anders dan in Nederland. Elk land heeft namelijk zijn eigen verkeersregels. Bereid je daarom goed voor en zorg dat je navigatie up-to-date is. Maar vertrouw niet blind op je navigatiesysteem. Je wilt namelijk niet voor onaangename verrassingen komen te staan in het buitenland.
Wouter Rensink
Wouter Rensink

Expert Elektronica

Artikel_rijdendoorhetbuitenland

Zorg dat je navigatiesysteem als je naar het buitenland gaat up-to-date is. Update je navigatiesysteem het liefst 1 of enkele dagen voor vertrek. Dit proces kan even duren. Update je navigatie dan ook niet vlak voor vertrek.

Verkeersinformatie

In West-Europa is de dekking van verkeersinformatie vergelijkbaar met Nederland. Verkeersinformatie ontvang je via Traffic Message Channel (TMC). Afhankelijk van de TMC-variant, ontvang je soms minder informatie. Zo ontvangen sommige navigatiesystemen in Frankrijk alleen verkeersinformatie op snelwegen. Controleer daarom bij TomTom, Garmin en Mio of verkeersinformatie beschikbaar is in het land waar jij heen gaat. Tussen de verschillende merken kan er verschil zijn in detailniveau van de verkeersinformatie.

TomTom verkoopt speciale Always Connected navigatiesystemen. Deze apparaten ontvangen verkeersinformatie via mobiel internet, maar brengen geen internetkosten met zich mee. Ook niet in het buitenland. Check de website van TomTom voor de landen waar dit geldt.

Verkeersinformatie via navigatie-apps of Smartphone Connected navigatiesystemen werkt via mobiel internet en kunnen daarom een duur grapje worden als je deze systemen in het buitenland gebruikt. Als je internet uitzet op je telefoon ontvang je geen verkeers- en flitsinformatie meer. Vaste flitspalen zijn vaak wél offline beschikbaar. Sommige navigatie-apps hebben altijd een werkende internetverbinding nodig, zoals Apple Maps, Waze en Google Maps. Apps die kaarten offline opslaan op je telefoon werken wel zonder internet, maar ook bij deze apps heb je een internetverbinding nodig voor actuele verkeersinformatie.

Flitsinformatie

Flitspaalsignalering is niet in alle landen toegestaan. Wie flitsinformatie op zijn navigatiesysteem heeft, riskeert een boete en/of inbeslagname van het apparaat. Alleen uitschakelen is niet genoeg. De ANWB geeft ons de volgende informatie (april 2016):

  • Duitsland: verboden
  • Zwitserland: verboden
  • Frankrijk: Alleen gevarenzones toegestaan
  • Luxemburg: toegestaan, voor zover bekend
  • Spanje: toegestaan, voor zover bekend
  • Portugal: toegestaan, voor zover bekend
  • Italië: toegestaan, voor zover bekend
  • Tsjechië: toegestaan, voor zover bekend
  • Denemarken: toegestaan, voor zover bekend
  • België: toegestaan
  • Oostenrijk: toegestaan

Heeft jouw navigatiesysteem flitspaalsignalering in Frankrijk? Door je apparaat te updaten, worden deze meestal omgezet in gevarenzones.

Verwijder in de landen waar flitspaalsignalering verboden is de flitsnavigatie van je navigatiesysteem. Als dit niet mogelijk is, laat het apparaat thuis.

Wegenkaarten

Populaire apps zoals Apple Maps, Waze en Google Maps downloaden kaartinformatie en routes van internet. Wil je zo min mogelijk mobiel internet gebruiken in het buitenland? Gebruik dan een andere app waarbij de kaarten op de smartphone staan. Bij Google Maps kun je wel stukken van de kaart offline opslaan al is de maximale grootte van de kaart wat beperkt.

Allerlei nuttige plaatsen, zoals tankstations en campings, vind je via points of interest in het navigatiesysteem. Ook supermarkten, toeristische attracties, parkeerplaatsen en -garages vind je op deze manier. Navigon voegt voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Luxemburg ook openingstijden en tarieven van een aantal parkeerplaatsen en -garages toe. Zoek ook de adressen van je bestemming op.

In Oost-Europese landen, zoals Kroatië en Roemenië, is vaak verminderde wegendekking. Snelwegen zijn in wel in kaart gebracht, maar kleinere wegen ontbreken vaak. Fabrikanten geven weinig gedetailleerde informatie hierover, maar spreken in percentages van het weggennet of bepaalde categorieën van dekking.

Rijden in stadscentra

Let er bij het navigeren op, dat sommige steden het verkeer beperken. Uit milieuoverwegingen wordt de toegang tot de binnenstad beperkt of geblokkeerd. Denk bijvoorbeeld aan de Duitse Umweltzones en de Italiaanse Zona Traffico Limitato. Slechts een aantal navigatiesystemen en -apps geven je een waarschuwing. Volg dus niet blindelings je navigatiesysteem in het buitenland.

In welke situaties ontvang je geen gps-signaal?

Gps-signaal ontvang je overal, omdat het wordt uitgezonden door satellieten. Alleen in tunnels is er geen gps-locatiebepaling mogelijk en weet je navigatiesysteem even niet waar je je bevindt. Daardoor kun je eventueel een afslag missen. Gps is niet beïnvloedbaar door weersomstandigheden. Alleen in zeer heftige weersituaties kan de ontvangst wat verminderen. Het aantal gelijktijdige gebruikers van gps zorgt ook niet voor signaalverlies.