icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Concert afgelast

Neem contact op met de verkoper bij wie je de kaarten hebt gekocht en vraag je geld terug.

De verkoop van concertkaartjes vindt meestal plaats via internet. Dat kan via een officieel verkoopkanaal (door de organisator aangewezen als verkooppunt), maar ook via een wederverkoper. Dat is een ondernemer die kaartjes koopt en weer doorverkoopt, doorgaans voor een hogere prijs dan via de officiële verkoopkanalen.

Wat zijn je rechten?

Als een concert wordt afgelast, dan heb je recht op teruggave van het geld, ongeacht de reden. Soms biedt de organisator van het concert een alternatief, zoals een andere datum waarop je kunt gaan. Let op: hier hoef je niét mee akkoord te gaan, aan jou de keuze!

De prijs van een kaartje bestaat uit de 'kale' kaartprijs plus de reserveringskosten die of per kaartje worden berekend of het is een vast bedrag per bestelling.

Heb je de kaartjes rechtstreeks bij het theater gekocht, dan heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, dus inclusief de reserveringskosten.

Als je de kaartjes via een boekingsbureau hebt gekocht, zijn er 2 mogelijkheden:

  1. Als de organisator zijn kaarten uitsluitend via een extern boekingsbureau aanbiedt, dan word je in feite 'gedwongen' om ze op deze manier te kopen. Daarom kun je in dat geval de reserveringskosten terugeisen van de organisator van het concert.
  2. Als je niet verplicht was de kaarten via een boekingsbureau te kopen, kun je de reserveringskosten niét terugkrijgen. Een boekingsbureau is slechts een tussenpersoon die aan zijn plicht heeft voldaan door de kaarten te leveren. Dat de voorstelling niet doorgaat, valt het bureau niet te verwijten.

Wat kun je het beste doen?

  • Als je te horen krijgt dat het concert is afgelast, stuur de verkoper dan een aangetekende brief waarin je je geld terugeist binnen 3 weken na dagtekening van de brief.
  • Kom je er met de verkoper niet uit, dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070 - 445 45 45. Als lid krijg je bij ons een persoonlijk juridisch advies.

Voorbeeldbrief