icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Concert afgelast?

Neem contact op met de verkoper bij wie je de kaarten hebt gekocht en vraag je geld terug.

Bijgewerkt op:  22 augustus 2016

concert-afgelast

De verkoop van concertkaartjes vindt meestal plaats via internet. Dat kan via een officieel verkoopkanaal (door de organisator aangewezen als verkooppunt), maar ook via een wederverkoper. Dat is een ondernemer die kaartjes koopt en weer doorverkoopt, vaak voor een hogere prijs dan via de officiële verkoopkanalen.

Wat zijn je rechten?

Ken je rechten-1200x800Als een concert wordt afgelast, dan heb je recht op teruggave van het geld, ongeacht de reden. Soms biedt de organisator van het concert een alternatief, zoals een andere datum waarop je kunt gaan. Let op: hier hoef je niét mee akkoord te gaan, de keuze is aan jou.

De prijs van een kaartje bestaat uit de 'kale' kaartprijs plus de reserveringskosten die of per kaartje worden berekend of het is een vast bedrag per bestelling.

Kaartjes via officieel verkooppunt

Heb je de kaartjes rechtstreeks bij het theater of via een officieel verkooppunt gekocht, dan heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, dus inclusief de reserveringskosten.

Kaartjes via wederverkoper

Heb je de kaartjes gekocht via een wederverkoper? Vaak betaal je dan bovenop de oorspronkelijke prijs van het kaartje een extra bedrag plus servicekosten. De wederverkoper moet je bij de aankoop van de kaartjes informatie geven welk bedrag je terugkrijgt als het concert wordt afgelast. Dan krijg je vaak alleen de oorspronkelijke prijs van het kaartje terug.

Is dat niet gebeurd dan moet het volledige bedrag inclusief de reserveringskosten worden terugbetaald. Lees de voorwaarden bij aankoop van kaartjes via een wederverkoper dus altijd goed na. 

Wat kun je het beste doen?

  • Klacht indienen-1200x800Krijg je te horen dat het concert is afgelast? Stuur de verkoper dan een aangetekende brief waarin je je geld terugeist binnen 3 weken na dagtekening van de brief. Gebruik hiervoor onderstaande voorbeeldbrief.
  • Kom je er met de verkoper niet uit, dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070 - 445 45 45. Als lid krijg je bij ons een persoonlijk juridisch advies.
  • Je kunt ook een klacht indienen via Klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Gebruik onze voorbeeldbrief

Geld terug bij afgelast concert

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief